Episodi magazín d’Aquí, a l’Oest amb tres blocs principals:
L’Eduard Morell explica les bases de la música barroca (c. 1600–1750):
• Naixement de l’òpera i de la monodia acompanyada (una veu principal amb acompanyament instrumental). • Fixació de la tonalitat: una teoria musical que ordena els acords en funcions jeràrquiques. • Relació dominant–tònica com a eix de tensió i resolució: • Explicat amb el típic final de cançó: «xin–pom», on el xin és la tensió (dominant) i el pom la resolució (tònica). • Desenvolupament del contrapunt: diverses melodies independents que es complementen i dialoguen entre elles.
"Hi ha com una posada en lògica d’aquesta teoria musical i d’aquests acords".
• S’escolta l’Ària de la Suite núm. 3 en Re major de Johann Sebastian Bach. • El grup Sweetbox la reutilitza quasi íntegra a Everything’s Gonna Be Alright, afegint només percussions i rap. • Exemple clar de: • Sampling directe d’una peça barroca. • Ús de materials clàssics en el pop i el rap contemporanis.
• Es presenta el famós Cànon en Re major de Johann Pachelbel: • Seqüència d’acords recurrent: Re – La – Si – Fa# – Sol – Re – Sol – La. • Molt present en bodes i contextos "horteres" segons la broma del programa. • Aquesta roda harmònica apareix en moltes cançons pop/rock: • Crying (Aerosmith) • Toca para mí (Alejandro Sanz) • Where Is The Love? (Black Eyed Peas) • Basket Case (Green Day): les dues primeres voltes de guitarres segueixen el mateix patró.
L’Eduard puntualitza:
• No és tant que els compositors ho facin inconscientment per tenir-ho interioritzat. • És que tot el sistema tonal (tensió–resolució) condueix naturalment a solucions similars. • Moltes rodes harmòniques modernes deriven del mateix principi barroc.
• S’introdueix el concepte de folies: • Danses d’origen hispànic, molt populars als segles XVII–XVIII. • Passen d’Espanya a Portugal, Itàlia i França (Folia d’Espagne de Marin Marais). • Estructura harmònica fixa, usada com a base de tema i variacions. • El tema i variacions consisteix a: • Presentar un tema inicial. • Repetir-lo en diverses versions canviant compàs, ornaments, ritme, tempo, etc.
A partir d’aquí:
• Es compara la tornada d’un tema de Britney Spears amb les harmonies de la Folia d’Espagne. • La base instrumental pop reprodueix exactament els mateixos acords que la peça barroca. • Es destaca el paper del productor Max Martin, que "sabia molt bé el que feia" aprofitant aquests recursos clàssics.
• Es defineix l’acompanyament tambó: • Figura rítmica típica barroca: notes repetides en corxeres a la mateixa nota. • Serveix per sostenir l’harmonia i donar impuls a la música. • Exemple: fragment del Gloria in excelsis Deo de Vivaldi, on: • S’aprecia clarament el patró repetitiu de corxeres. • Aquest recurs es pot trobar també en produccions pop modernes.
Segons l’Eduard:
• Aquest tipus d’acompanyament dóna empenyiment en el temps a la cançó. • Combina bé amb harmonia tonal clara (dominant–tònica) i hits orquestrals col·locats en punts estratègics.
• Es parla del contrapunt vocal i de les fugues (s’anuncia que en parlaran en detall en un altre capítol). • Exemple: Kyrie de la Missa en Si menor de Bach: • Diverses veus canten «Kyrie» aparentment cadascuna al seu aire. • Totes acaben confluint a «Kyrie eleison» alhora, en una conclusió comuna.
Comparació pop:
• A …Baby One More Time de Britney Spears, a la secció:
"I must confess that my loneliness is killing me now / Don’t you know I still believe…"
• Hi ha dues línies melòdiques que avancen de forma independent. • Finalment es troben i conflueixen, creant una sensació de contrapunt simplificat.
El tram final de la secció serveix per dignificar el pop comercial:
• Es remarca que: • La música barroca no és tan lluny del que escoltem diàriament. • Moltes persones rebutgen el barroc per dens o pesat, però en realitat ja l’escolten en formats pop. • Es reivindica que dins del pop hi ha: • Autèntica artesania compositiva, amb molt de detall i pensament darrere. • Productors com Max Martin que treballen amb criteris molt sofisticats. • Es defensa explícitament que:
"En aquest podcast estem posant Vivaldi, Max Martin i Britney Spears al mateix nivell".
• Es conclou que Britney Spears "mola": • Té una veu potent. • Les cançons estan molt ben compostes. • Mereixen ser estudiades des de la musicologia.
La secció tanca amb la Maria agraint a l’Eduard la lliçó i citant que cada divendres aprenen una cosa nova de música.
Al bloc Massa Est és l’Oest, conduït per l’Arnau Vilà amb la periodista internacional Sira Cusiner, es tracta l’actualitat del conflicte entre Israel i Palestina.
Punt de partida:
• Un suposat "alto el foc" a Gaza, impulsat amb intermediació dels Estats Units. • L’Arnau ja el qualifica d’entrada d’"alto el foc entre cometes" i mostra escepticisme.
Objectius de la conversa:
• Analitzar què implica realment aquest acord. • Veure qui el promou, qui en surt beneficiat. • Entendre la reacció de la ciutadania europea i el paper d’Espanya.
La Sira descriu l’acord com:
• Més aviat un alto el foc temporal que no pas un pla de pau real. • Organitzat en fases, però ja problemàtic en la primera.
Punts clau:
• No hi ha retirada total d’Israel de Gaza: • Només una redistribució de tropes darrere una "línia groga". • Aquesta zona controlada per l’exèrcit israelià és una part enorme de la Franja. • Es configura de facto un mur de seguretat israeliana dins de Gaza. • És irrealista pensar que, després de tanta destrucció, Israel abandonarà el territori que ara controla. • Per això, la Sira veu molt difícil que s’arribi a una pau duradora: • El que hi ha és, com a molt, una aturada momentània de l’activitat militar.
Sobre el compliment de l’acord:
• Hamas ha començat a alliberar ostatges israelians. • Israel ha iniciat l’alliberament d’uns 2.000 presos palestins. • Tanmateix, Israel ja ha explicitat que no alliberarà determinats presos clau, com: • Marwan Barghouti, líder històric del moviment d’alliberament palestí i figura central de la segona intifada.
Pel que fa a l’ajuda humanitària:
• Israel s’havia compromès a permetre l’entrada de més ajuda. • Però ja l’ha reduït a la meitat al·legant que Hamas triga massa a tornar els ostatges (perquè els ha de localitzar). • Per la Sira, això demostra que l’acord ja s’està incomplint en la seva primera fase.
L’Arnau pregunta què hi fan exactament els Estats Units i per què, un cop hi posen mà, "passen coses".
La Sira respon amb una anàlisi molt crítica:
• Per Trump, el conflicte és sobretot un negoci: • Es parla d’una futura reconstrucció de Gaza amb gran benefici econòmic. • Esmenta reunions on participen Jared Kushner i Tony Blair. • S’hi discuteix un pla econòmic–immobiliari amb vistes a convertir Gaza en un resort o projecte d’inversió. • Hi ha un interès dels EUA per: • Aprofitar econòmicament la reconstrucció. • Posar en marxa una mena de protectorat amb administració externa. • Assegurar una presència militar internacional (de facto israeliana o nord-americana). • Trump busca també capital polític i simbòlic: • Vol penjar-se la medalla de "líder de la pau" i aspirar a un Premi Nobel, imitant el precedent d’Obama.
Conclusió de la Sira:
• El pla està dissenyat per beneficiar clarament els Estats Units i consolidar el control israelià. • No parteix d’escoltar ni incloure la societat palestina.
Sobre el futur de Gaza després de la guerra:
• La franja està literalment reduïda a ruïnes. • La Sira creu que es reconstruirà, però: • Amb diners principalment d’Europa. • Amb negoci per als Estats Units. • Amb els gazians com a mà d’obra barata dins d’un projecte que no controlaran.
Pel que fa a la societat palestina:
• Continuarà existint com a poble i identitat, però: • Probablement dispersada pel món (diàspora creixent). • O bé subordinada a un govern extern dins del propi territori. • El pla actual no contempla que els palestins siguin: • Protagonistes polítics. • Coprotagonistes d’un futur govern.
Sobre la solidesa de l’acord:
• Molta gent a carrer i en mobilitzacions ja el veu com un acord dèbil, una mitja part abans de reprendre la guerra. • S’ha comparat amb un descans més que no pas amb un final del conflicte.
La Sira hi coincideix:
• Hamas està entregant el seu únic element de pressió, els ostatges. • Un cop retornats, Israel ja no tindrà frens importants per reprendre l’ofensiva. • Polítics israelians han fet declaracions explícites: • El ministre de Defensa ha insinuat que tornaran a la càrrega un cop s’hagin retornat els ostatges. • El ministre de Finances afirma que l’únic aspecte positiu de l’acord és el retorn dels ostatges i que Hamas s’ha de continuar destruint.
Fets sobre el terreny:
• Malgrat l’alto el foc, ja hi ha hagut morts palestines per creuar la "línia groga". • Israel no està complint plenament els compromisos d’entrada d’ajuda humanitària.
Pronòstic de la Sira:
• L’acord no arribarà a desenvolupar totes les seves fases. • És molt poc probable que vegem una veritable retirada israeliana del nord i centre de Gaza. • La seva visió és clarament pessimista quant a la possibilitat que aquest procés porti a una pau justa per als palestins.
Es comenta la vaga i les mobilitzacions recents a Espanya i Europa en suport a Palestina.
Punts principals:
• L’Arnau expressa frustració per la distància entre: • El que diu i sent la gent al carrer (crítica a l’acord, denúncia de la massacre). • El discurs dels governs, que "celebren" l’acord com un gran pas.
La Sira matisa:
• Entén que alguns governs posin l’èmfasi en el fet que: • S’aturi, encara que sigui temporalment, la massacre diària. • Tornin els ostatges a casa seva. • Això pot ser motiu de certa celebració puntual, sobretot per les famílies directament afectades. • Però insisteix que, estructuralment, el pla és molt desfavorable als palestins i en línia amb interessos israelians.
Sobre el paper d’Espanya i la implicació ciutadana:
• Les mobilitzacions i la vaga són vistes com un símptoma positiu d’una societat que: • Es preocupa per l’alliberament d’un poble oprit. • Assumeix una mirada responsable cap al conflicte. • La Sira considera útil: • La pressió ciutadana sobre el govern espanyol. • Que Espanya trenqui o revisi acords amb el govern israelià. • Encara que l’efecte real sobre Israel sigui limitat per la seva gran impunitat internacional.
Perquè hi hagués impacte real:
• Caldria que molts més governs europeus: • Adoptessin posicions clares contra l’actuació israeliana. • Apliquessin sancions i mesures concretes. • Només una acció coordinada podria començar a trencar la dinàmica actual.
La secció conclou deixant oberta la incertesa sobre el futur de l’acord i amb el compromís de seguir-ne parlant en propers programes.
A l’últim tram del programa, a Fallo tècnic, el tècnic Abel Purroy pren el micròfon per rematar la setmana amb música electrònica.
• Recorden que dilluns ja havien comentat del posició 10 a la 6 del rànquing. • Ara tanquen amb el Top 5 DJs del món segons la revista DJ Mag. • El to és informal i desenfadat, amb molta complicitat entre l’Abel i el Fran.
Es fa també una mini discussió sobre:
• Si és adequat posar música de cap de setmana en dilluns. • L’Abel defensa que si la feina t’agrada, el dilluns pot ser tan bo com el divendres.
L’Abel explica breument:
• DJ Mag és una revista especialitzada en DJs i música electrònica. • Publica anualment un Top 100 DJs. • El rànquing es basa en: • Vots de públic general. • Opinió de productores, discogràfiques i professionals. • Cada any hi ha: • Pujades i baixades de posició. • Aparició de noves entrades. • Permanència d’uns quants grans noms recurrents.
Es comenta que molts artistes:
• Tenen ghost producers. • Treballen molt amb col·laboracions, cosa que pot restar-los mèrit com a productors individuals segons la visió de l’Abel.
• Armin van Buuren (Països Baixos) passa del 6 al 5. • Gènere principal: trance i variants d’electrònica. • L’Abel el considera: • Ben situat al Top 5. • Artista consolidat i coherent. • S’aprofita per comentar que als Països Baixos: • La música electrònica és hegemònica, comparable al reggaeton aquí a nivell de popularitat.
Hi ha un intercanvi simpàtic sobre etiquetes com "xumba-xumba":
• El Fran parla de "xumba-xumba més dur" per referir-se al techno i estils més durs. • L’Abel puntualitza etiquetes més precises: electro, EDM, progressiu, trance, techno, hardcore, hardstyle. • Es destaca que aquests estils estan molt estesos per tota Europa, no només als Països Baixos.
• Dúo de germans grecs molt present a tots els grans festivals. • Baixen de la posició 3 a la 4. • Porten des de 2011 al rànquing de DJ Mag. • Han estat 3 cops número 1 del món. • Destaquen per: • Espectacles molt potents en directe. • Sorprendre amb produccions, col·laboracions i shows.
L’Abel els considera:
• Autèntica institució als festivals de música electrònica.
• Alok, DJ brasiler, ocupa la posició 3. • Opinió de l’Abel: • "No entenc el perquè" és tan alt al rànquing. • No és dels seus favorits. • Moltes de les seves produccions són col·laboracions i no tant treball propi pur. • Es deixa oberta la porta a correccions si s’equivoca sobre el paper dels ghost producers.
• Martin Garrix és el número 2. • L’Abel l’elogia molt: • El posaria sempre en el Top 5 mundial. • El considera un artistàs al nivell de qualsevol gran nom internacional. • Trajectòria: • Des de molt jove ja punxava i produïa. • Amb 18 anys va treure Animals, hit global que el va consolidar. • Ha estat 3–4 anys seguits número 1 a DJ Mag.
Per l’Abel:
• Dir si és el "número 1 absolut" és difícil; prefereix no fer un rànquing personal tancat.
• El número 1 del rànquing és David Guetta. • Fran l’encerta com a possible líder abans que l’Abel ho confirmi. • Valoració de l’Abel: • Reconeix que Guetta ha fet una evolució bestial al llarg dels anys. • Considera just que estigui dins del Top 5. • Personalment, però, prefereix Martin Garrix com a artista. • Malgrat el respecte, es declara "una mica descontent" amb aquest Top 5 final.
També destaca que:
• Altres noms com Timmy Trumpet i Armin van Buuren li agraden molt i podrien haver estat encara més amunt.
La secció tanca amb:
• L’Abel acceptant que "és el que hi ha" amb el rànquing. • El Fran utilitzant aquest número 1 per donar per iniciat el cap de setmana, acomiadar la setmana i citar la tornada del programa dilluns.
Al començament de la franja:
• Es dona la benvinguda a la segona hora del programa. • Es comenten temperatures inusualment càlides per ser tardor en diferents poblacions de Ponent. • S’anuncia el menú de la segona hora: • Escolta’m una cosa (musicologia). • Massa Est és l’Oest (actualitat internacional, Israel–Palestina). • Fallo tècnic (Top 5 DJs i música de cap de setmana).
Es recorda també:
• El web aquialoes.cat per recuperar continguts del programa. • L’existència del podcast resum "El Més Oest", amb els millors moments de la setmana en format breu.
Al llarg de l’episodi destaca:
• Un to proper i didàctic en la part de musicologia: • Es fan servir exemples molt coneguts (Britney, Green Day, Pachelbel). • Es tradueixen conceptes tècnics (dominant, tònica, contrapunt, tema i variacions). • Un to seriós i crític en el bloc d’Israel–Palestina: • S’analitza el conflicte amb dades i context polític. • Es posa en dubte la narrativa oficial dels governs. • Un to distès i humorístic en la secció de DJs: • Bromes internes, gust personal, lleugeresa de cap de setmana.
La combinació de blocs fa que el programa sigui un magazín variat, que passa de la divulgació cultural, a l’anàlisi geopolítica i finalment a l’entreteniment musical.
• Música barroca i pop: relacions harmòniques i estructurals (cànon de Pachelbel, folies, contrapunt, acompanyament tambó) en cançons contemporànies. • Britney Spears i Max Martin com a exemples de pop sofisticat, amb arrels en la tradició clàssica europea. • Israel–Palestina: crítica al suposat alto el foc a Gaza, manca d’inclusió de la societat palestina, interessos econòmics i geopolítics dels EUA i Israel. • Futur de Gaza: reconstrucció condicionada, possible govern extern i situació de la població palestina. • Mobilització social a Europa i Espanya: vaga, manifestacions, pressió ciutadana i límits de l’acció política. • Top 5 DJs segons DJ Mag: debat sobre reputació, coherència artística, evolució i gustos personals (Armin van Buuren, Dimitri Vegas & Like Mike, Alok, Martin Garrix, David Guetta).
• La música barroca continua viu i present en el pop actual, sovint de forma involuntària per part de l’oient, però molt conscient per part de grans productors. • Recursos com la relació dominant–tònica, el cànon de Pachelbel, les folies, el contrapunt vocal o l’acompanyament tambó són pilars que connecten directament Bach, Vivaldi i Pachelbel amb Britney Spears o Green Day. • El suposat alto el foc a Gaza és vist com un procés fràgil i incomplet, pensat més per satisfer interessos israelians i nord-americans que no pas per garantir una pau justa per als palestins. • La reconstrucció de Gaza probablement serà finançada per Europa, explotada econòmicament pels Estats Units i construïda amb mà d’obra palestina, però sense control polític palestí real. • Les mobilitzacions socials a favor de Palestina són importants com a pressió política, encara que el seu impacte concret depèn de la resposta coordinada dels governs europeus. • El Top 5 de DJ Mag genera debat sobre mèrit artístic, popularitat i indústria musical, amb noms com Martin Garrix i David Guetta al capdavant i opinions divergents sobre figures com Alok.
Aquest episodi és especialment recomanable per a:
• Persones interessades en musicologia accessible i connexions entre clàssica i pop. • Oients que vulguin una lectura crítica del conflicte d’Israel–Palestina i del rol internacional. • Amants de la música electrònica i seguidors dels rànquings de DJ Mag. • Públic general que busqui un magazín variat, amb continguts culturals, polítics i d’oci en un sol espai.
Secció *Escolta’m una cosa* amb la Maria i el musicòleg Eduard Morell. Es defineix el període barroc (1600–1750) i s’expliquen conceptes clau com la monodia acompanyada, la fixació de la tonalitat i la relació dominant–tònica com a esquema de tensió–resolució. Es parla del contrapunt com a superposició de melodies que es responen. A partir d’aquí, es mostren exemples d’influència barroca en la música pop: l’ús directe de l’Ària de la Suite núm. 3 en Re de Bach per part de Sweetbox; la roda harmònica del Cànon en Re major de Pachelbel reutilitzada en peces de rock i pop com «Basket Case» de Green Day; i les *folies* com a estructura harmònica d’origen hispànic que reapareix en una tornada de Britney Spears, produïda per Max Martin. També s’assenyala l’acompanyament rítmic tipus tambor (corxeres repetides) a Vivaldi i la seva translació al pop, i el paral·lel entre les fugues vocals de Bach i la manera com es combinen línies vocals a «...Baby One More Time». Eduard i la Maria reivindiquen que moltes produccions pop tenen una gran sofisticació i que la música barroca continua viva en el pop contemporani, posant al mateix nivell, pel que fa a ofici compositiu, figures com Bach, Vivaldi i Max Martin.
Espai internacional *Massa Est és l’Oest* conduït per Arnau Vilà amb la periodista Sira Cusiner, experta en Orient Mitjà. Analitzen el recent "alto el foc" entre Israel i Hamas. Sira remarca que és més un alto el foc per fases que no pas un pla de pau real, ja que no preveu una retirada total d’Israel sinó la creació d’una «línia groga» dins de Gaza que mantindria l’exèrcit israelià al territori, consolidant un mur de seguretat interior. Explica que l’acord inclou intercanvis d’ostatges per presos, però Israel es reserva figures clau com Marwan Barghouti i ja incompleix parts de l’acord reduint l’entrada d’ajuda humanitària i mantenint l’ús de la força contra palestins que traspassin la línia establerta. Es debat el paper dels Estats Units, amb referència a Trump, Jared Kushner i Tony Blair, que veurien en la reconstrucció de Gaza una oportunitat de negoci i control polític, amb risc de convertir el territori en un protectorat sota govern extern. Sira és molt escèptica: preveu que, un cop Hamas hagi lliurat els ostatges, Israel tindrà les mans lliures per reprendre l’ofensiva i que és poc probable que es compleixin les fases següents de l’acord. També valoren les mobilitzacions i la vaga de suport a Palestina a l’Estat espanyol: la Sira les considera una mostra sana d’implicació ciutadana, tot i que alerta que, sense una acció coordinada de molts governs europeus, la pressió sobre Israel tindrà efectes limitats.
Secció final *Fallo tècnic* amb el tècnic Abel Purroy i el presentador, dedicada a repassar el Top 5 del rànquing anual de la revista DJ Mag. Després de recordar que dilluns ja es van comentar les posicions 6–10, expliquen que el llistat es basa en vots del públic i d’agents del sector (discogràfiques, productores). Obren un debat distès sobre si té sentit posar música de cap de setmana en dilluns i sobre el valor dels rànquings. A continuació, Abel presenta els DJs: en 5a posició, Armin van Buuren, veterà del trance neerlandès que puja un lloc respecte l’any anterior; en 4a, el duo grec Dimitri Vegas & Like Mike, que baixa una posició però continua al capdavant després de més d’una dècada al Top 5; en 3a, el brasiler Alok, del qual Abel és crític perquè el veu massa basat en col·laboracions i possiblement en ghost producers; en 2a, Martin Garrix, considerat per Abel un talent enorme que ja triomfava amb 18 anys amb «Animals» i que ha estat diversos anys número 1; i en 1a posició, David Guetta, reconegut per la seva llarga trajectòria i capacitat de reinventar-se, tot i que Abel admet que personalment preferiria Martin Garrix com a líder del rànquing. La secció tanca el programa amb un to festiu i d’inici de cap de setmana.