Resuming podcast
Aquí, a l'Oest del 28/10/2025
28/10/2025

AI #3243 - Oli, llegendes del Pirineu i rius en neteja

Aquí, a l'Oest

AI

1. L’oli com a cultura, memòria i literatura

Fira de l’Oli i 10 anys del Centre de la Cultura de l’Oli

L’oli d’oliva verge extra es presenta com a producte essencial per a la vida econòmica i social de la Granadella i les Garrigues.

• Es commemora el 10è aniversari del Centre de la Cultura de l’Oli de Catalunya amb tres jornades temàtiques: - Xerrada nutricional i show cooking sobre les virtuts de l’oli i com conservar-ne les propietats. - Jornada “Paraules amb gust d’oli” amb els escriptors Pau Sabater i Ignasi Rebés, moderats per Miquel Maria Givert, sobre la presència de l’oli en la literatura. - Presentació del llibre «Receptes amb memòria», fet a la Granadella amb receptes de padrines i gent gran.

• En paral·lel se celebra la Fira de l’Oli de la primera premsada (11a edició), amb: - Actes tècnics sobre oli, salut i gastronomia. - Presentació de la nova collita i del llibre «Oli d’oliva i salut» d’Eduard Escrich. - Activitats lúdiques: fira de productes de proximitat, caminada entre oliveres, visites al Museu de l’Oli i al molí antic, vermut musical.

"És la nostra manera de viure i no en coneixem cap més" — l’alcaldessa defineix així la centralitat de l’oli al territori.

Llibres sobre oli i territori

a) «El llibre de l’oli» (traducció de Pau Sabater)

• Recull fragments d’autors clàssics grecs i llatins que parlen de l’olivera, l’oliva i l’oli. • Autors citats: Sòfocles, Teofràst, Cató el Vell, Virgili, Plini el Vell, Columel·la, Paladí. • Mirada polièdrica sobre: - L’arbre i el seu cultiu al llarg de segles i mil·lennis. - Els usos de l’oli a l’antiguitat (no només culinaris). • La presentació a la Granadella fa un recorregut per la “memòria de l’oli”: dels grecs a l’actualitat.

b) «Oli en un llum» d’Ignasi Rebés

• Llibre de literatura de territori sobre l’oli, editat per Fonoll. • Ignasi Rebés hi aporta la seva mirada arrelada al paisatge i a la cultura de l’oli, des d’una proximitat geogràfica i emocional (és de Sarroca de Lleida).

c) «Receptes amb memòria» (Granadella)

• Llibre col·lectiu nascut de: - Tres anys de curs de cuina del Centre de la Cultura de l’Oli (una sessió al mes durant tot l’any). - Entrevistes a padrines i persones grans del municipi i del centre de dia.

Característiques clau: - Totes les receptes utilitzen oli d’oliva verge extra. - Es busquen plats antics que ja gairebé no es fan per evitar que es perdin. - Es vol que el llibre “tingui ànima”: Ignasi Rebés escriu textos breus sobre cada recepta, després de parlar amb qui l’ha transmès.

• Exemples de plats recollits: - Pollastre a la cassola - Patates amb costella - Gledes en sec - Truita d’espinacs amb suc - Sardines escabetxades - Arròs a la cassola - Torrades de Santa Teresa - Orelletes típiques de la zona

• L’alcaldessa mateixa hi participa aportant receptes i ajudant a cuinar per fer les fotografies.

Cultura de l’oli i identitat de territori

• Es remarca el canvi històric de la vinya a l’olivera arran de la fil·loxera, especialment a les Garrigues. • L’oli és vist com a “or alimentari” i element gairebé genètic en l’alimentació local. • El Centre de la Cultura de l’Oli ha fet en deu anys: - Cursos de cuina i de tast d’oli, amb molta demanda. - Tallers pedagògics amb escoles: de l’oliva a l’oli, collita, processos i tast.

• Importància d’editorials petites del territori (Godall, Fonoll) que aposten per aquesta literatura de proximitat i de producte.

2. Pirineu màgic: llegendes, mites i territori

El llibre «Pirineu màgic» i l’ambient de tardor

• La Júlia presenta «Pirineu màgic» de Francesc Roma i Casanovas, recull de llegendes reals procedents de la tradició oral. • Contextualització literària i sensorial de la tardor al Pirineu: - Boira, fred, misteri als boscos. - Sobretaules amb ratafia i infusions d’herbes.

• Tesi de fons: cada poble, cada avi i cada casa antiga tenen una llegenda que forma part de la identitat local.

Llegendes destacades

a) Pons Pilat i l’Estany Maleït

• Llegenda segons la qual Pons Pilat no mor a Jerusalem sinó al Pirineu: - Alguns el situen a Ponts (Noguera), altres a l’Estany Maleït (Cerdanya). • La seva culpa el porta a llençar-se a les aigües fosques de l’estany. • Des de llavors, es diu que ni peix ni ànima tornen a aquell indret.

b) El bosc que avança al castell de Mur

• Llegenda del Pallars sobre una estratègia militar creativa: - Un exèrcit cristià es cobreix amb branques i fulles. - Avança silenciosament muntanya amunt cap al castell de Mur. - Des de les muralles sembla que el bosc s’acosta lentament. - Quan els defensors ho entenen, l’enemic ja és a tocar i conquereix el castell.

• Metàfora de paisatge que pren partit en la història humana.

c) El març venjatiu a Ronandreu

• A Ronandreu, una pastora presumida es burla del mes de març després d’un hivern suau. • El març demana dies a l’abril i torna amb fred, neu i vent furiós per castigar l’orgull. • D’aquesta història sorgeix la dita:

"Març marçot mata l’avella a la vora del foc i a la jove si pot."

• Moraleja: a la muntanya, no s’ha de desafiar el temps ni confiar-se massa.

d) Heracles i la princesa Pirena (origen mític dels Pirineus)

• Mite d’arrel clàssica: Heracles (Hèrcules) en un dels seus treballs ha de robar el ramat del monstre Geriò. • El camí el porta a unes terres boscoses entre ibers i gals, on viu la princesa Pirena. • Neix un amor tràgic entre Heracles i Pirena. • Geriò, gelós, cal a foc la serra de Llena; Pirena mor entre les flames. • Heracles, desesperat, aixeca un enorme túmul de pedres en memòria seva, del Cantàbric al Mediterrani, i li dona el nom de Pirineu. • Les roques sobreres formen el cap de Creus.

• Avui se sap, per la tectònica de plaques, que els Pirineus es formen fa uns 62 milions d’anys, però el mite continua per la seva força poètica i simbòlica.

Idees de fons

• El Pirineu és presentat com a territori de caminades, però sobretot d’històries. • Missatge final: en aquestes muntanyes ni l’aigua és innocent, ni el bosc es queda quiet, ni els mesos respecten el calendari.

3. Rius en neteja: educació ambiental al Pallars

Neteja de rius amb alumnat de l’Institut Públic Hug Roger III

• Secció final dedicada a una iniciativa de neteja de rius al Pallars. • Participen: - Alumnes del cicle superior d’ensenyament i animació socioesportiva. - Júlia López, exalumna que ho va fer l’any anterior. - Jus Erwin, professora i coordinadora de l’Associació Esportiva Pallars de Piragüisme.

Abast i resultats de la neteja

• Zona principal: Noguera Pallaresa entre Llavorsí i Baro. • També s’ha actuant a la Noguera de Vall Cardós amb els cicles formatius. • Les deixalles es recullen i es deixen a un punt central (plaça Caterina Albert) perquè la deixalleria les pesi. • Dades habituals: unes 14 tones de residus en aquestes jornades.

• Tipus de brossa trobada: - Molts plàstics i residus petits no visibles a primera vista. - Ferros, restes d’obres de carretera. - Plàstics de pacas de fenc. - Microplàstics, especialment a zones molt usades com el camp de regates de Sort.

Impacte educatiu i de consciència

• L’experiència genera un fort impacte personal en l’alumnat: - Prenen consciència que la brossa no “desapareix” i queda als llocs més remots. - Adopten l’hàbit de “deixar-ho tot com t’ho has trobat o millor”.

• El cicle forma professionals que, a més d’ensenyar esports de natura, han de transmetre valors de respecte ambiental: - No només “no tirar brossa”, sinó també: - No cridar ni fer soroll innecessari. - No sortir dels camins. - No arrencar plantes. - Respectar fauna, ramats i propietats.

“Pensa què no t’agradaria que fessin a casa teva, i no ho facis a la muntanya” — idea central de la Júlia.

Turisme de muntanya, massificació i canvi d’hàbits

• Es discuteix l’efecte de l’augment de gent a la muntanya, especialment després de la pandèmia: - Més afluència de persones sense experiència que no coneixen bé les normes. - Casos de campades il·legals, activitats sense permís, deixalles.

• Es valora la tasca de Parcs Naturals i Nacionals en educació “in situ” (informadors, cartelleria, regulacions).

• El grup d’alumnes és molt heterogeni i majoritàriament de fora del Pirineu (Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona, Castelló, Aragó), però adquireixen un fort sentiment de pertinença i cura del territori.

Desenvolupament turístic i sostenibilitat

• Es planteja el repte de desestacionalitzar el turisme d’hivern, atès que la neu té futur incert per culpa del canvi climàtic. • Alternatives i complements: - Riu (piragüisme, ràfting) com a eix vertebrador de turisme actiu primavera-tardor. - Bicicleta i altres esports de muntanya. - Turisme sostenible de natura i fauna (brama del cérvol, observació d’aus, etc.).

• Sobre la sequera i els esports d’aigua: - Hi ha un conveni amb Endesa que garanteix cabal mínim a la Noguera Pallaresa de març a octubre. - Per a l’iniciació al piragüisme, menys aigua pot fins i tot ser positiu. - El ràfting pot adaptar-se amb barques més petites i noves maneres de treballar.

Fauna salvatge, turisme i ramaderia

• Es tracta breument el debat sobre os i llop al Pirineu: - Són espècies que atreuen turisme de natura i observació de fauna. - Però generen conflictes amb la ramaderia extensiva.

• La posició que emergeix és matisada: - Recuperar superdepredadors és vist com un retorn ecològic positiu. - Cal aprenendre a conviure i gestionar millor el conflicte, evitant visions de “blanc o negre”.

• Exemple de turisme de fauna creixent: - Brama del cérvol a la tardor, amb moltes famílies que contracten guies especialitzats. - Turisme ornitològic associat als quatre grans voltors del Pirineu.

4. Altres continguts breus del programa

Curiositat sobre les dents dels conills

• Secció “Sabies que...?” dedicada a biologia: - Els conills tenen 28 dents. - Els incisius creixen contínuament (2–3 mm per setmana). - Necessiten menjar fenc i aliments fibrosos per desgastar-les. - Sense prou fibra apareix la mala oclusió, amb dolor i dificultat per menjar.

Fils comuns de tot l’episodi

• L’episodi connecta producte local, patrimoni cultural, literatura i natura: - L’oli com a eix identitari i matèria literària. - Les llegendes del Pirineu com a relat compartit que explica el paisatge. - Els rius i la muntanya com a espais que cal cuidar, interpretar i transmetre a través de l’educació i el turisme responsable.

Marcadors

Presentació de la secció literària i maridatge oli–llibres
Compartir

Introducció de la secció «Som el que llegim» dins d’Aquí, a l’Oest. Es planteja un enfocament especial: parlar de **llibres relacionats amb l’oli** en comptes de novel·les i poesia. Anunci de la **Fira de l’Oli de la primera premsada** i del **10è aniversari del Centre de la Cultura de l’Oli de Catalunya**. Es dona pas a l’alcaldessa de la Granadella, Elena Llauradó.

Commemoració dels 10 anys del Centre de la Cultura de l’Oli
Compartir

L’alcaldessa explica les **tres jornades** del desè aniversari del Centre de la Cultura de l’Oli: xerrada de nutrició i *show cooking* sobre les propietats de l’oli; jornada literària «Paraules amb gust d’oli» amb **Pau Sabater**, **Ignasi Rebés** i **Miquel Maria Givert**; i preparació de la presentació del llibre **«Receptes amb memòria»** coincidint amb la Fira de l’Oli.

«El llibre de l’oli» i la memòria històrica de l’olivera
Compartir

Detall de la intervenció de **Pau Sabater**, traductor d’«El llibre de l’oli». El volum, publicat per **Godall Edicions**, reuneix fragments d’autors clàssics grecs i llatins sobre l’olivera, l’oliva i l’oli. Es destaca la **mirada històrica** de l’obra, que recorre des dels grecs fins avui i mostra com han canviat els usos de l’oli. Es vincula aquesta memòria llarga amb el cultiu relativament més recent de l’olivera a les Garrigues, arran del canvi de la vinya per l’oli després de la fil·loxera.

Naixement del llibre «Receptes amb memòria»
Compartir

Es presenta el projecte **«Receptes amb memòria»**, un llibre sorgit de tres anys de **curs de cuina** al Centre de la Cultura de l’Oli i d’entrevistes a padrines i gent gran de la Granadella. El recull vol evitar que es **perdin receptes tradicionals** i integra, a més de la recepta, la seva **“ànima”**: l’escriptor **Ignasi Rebés** parla amb cada transmissor/a de la recepta i n’escriu el context humà. L’alcaldessa explica que hi ha aportat algunes receptes pròpies i ha ajudat a cuinar per les fotografies.

Receptes tradicionals i editorials de territori
Compartir

Es descriuen alguns plats del llibre «Receptes amb memòria»: **pollastre a la cassola, patates amb costella, gledes en sec, truita d’espinacs amb suc, sardines escabetxades, arròs a la cassola, torrades de Santa Teresa, orelletes**. Es reivindica la **cuina lenta de sofregit i guisat** de padrines i mares, avui amenaçada pel ritme de vida. Es posa en valor la **literatura gastronòmica de territori** i el paper d’editorials petites com **Godall** i **Fonoll**, que editen obres com «El llibre de l’oli» i «Oli en un llum» al marge de les grans capitals.

Programa de la Fira de l’Oli de la primera premsada
Compartir

Es concreten horaris i contingut de la **Fira de l’Oli de la primera premsada**: cloenda dels 10 anys del Centre de la Cultura de l’Oli i presentació de «Receptes amb memòria» al matí; a la tarda, **jornada tècnica** amb presentació de la nova collita per part d’Àngels Calvo i xerrada del doctor **Eduard Escrich** sobre el llibre **«Oli d’oliva i salut»**. Es remarca el lema de la fira: *oli, salut i gastronomia*.

Funció del Centre de la Cultura de l’Oli i educació escolar
Compartir

Es deixa de banda la part estrictament literària per parlar del **paper estructural del Centre de la Cultura de l’Oli**. L’alcaldessa explica que, sense l’oli, molts pobles no tindrien vida. El centre actua com a **espai de difusió** de l’oli d’oliva verge extra mitjançant activitats molt diverses: cursos de cuina, cursos de tast, tallers amb escoles on es mostra el procés complet de l’oliva a l’oli. Es remarca la necessitat d’educar els infants perquè coneguin d’on surt allò que mengen.

Programa complet de la Fira: tècnica, lleure i patrimoni
Compartir

S’aprofundeix en el programa de la Fira de l’Oli: presentació del llibre, *show cooking* amb la cuinera **Maria Nicolau**, jornada tècnica de presentació del nou oli i xerrada sobre salut. Diumenge se centra en la part més **lúdica i familiar**: fira de productes de proximitat, **caminada entre oliveres** amb esmorzar, visites al **Museu de l’Oli** i posada en marxa del **molí antic centenari** de la cooperativa, acabant amb un **vermut musical**. Es reforça la idea de l’oli com a producte per ser provat, reivindicat i experimentat.

Tancament del bloc de l’oli i invitació a la Fira
Compartir

El presentador subratlla la satisfacció de poder unir **literatura, producte local i fires**. L’alcaldessa reivindica que l’oli és **“la seva manera de viure”** i que cal conservar-lo i difondre’l. Es convida els oients a visitar la **Fira de l’Oli de la Granadella**. Fi del bloc gastronòmic-literari i pas a les falques de continuïtat del programa «Aquí, a l’Oest».

Curiositat naturalista: les dents dels conills
Compartir

Secció «Sabies que...?» dedicada a una **curiositat biològica**: les dents dels conills no deixen mai de créixer (2–3 mm per setmana). Es recalca la necessitat de **fenc i aliments fibrosos** per evitar el creixement excessiu i la **mala oclusió**, cosa que pot provocar dolor i dificultats per menjar. S’insisteix en la importància d’una dieta adequada per als conills domèstics.

«Pirineu màgic»: ruta per llegendes i mites pirinencs
Compartir

La Júlia obre la secció «Redescobrint-nos» llegint i comentant històries del llibre **«Pirineu màgic» de Francesc Roma i Casanovas**. Situa l’oient a la tardor al Pirineu, amb boira i misteri, i reivindica els **relats de tradició oral** com a patrimoni viu. Explica quatre llegendes principals: la de **Pons Pilat** i l’**Estany Maleït**; l’estratègia del bosc que avança al **castell de Mur**; la venjança del **mes de març** contra una pastora de **Ronandreu**, d’on sorgeix la dita “Març marçot…”; i el **mite d’Heracles i la princesa Pirena**, que explica l’origen llegendari dels Pirineus i del **cap de Creus**. Clou recordant que al Pirineu ni l’aigua, ni el bosc, ni el temps són del tot previsibles.

Neteja de rius amb l’Institut Públic Hug Roger III (I)
Compartir

Inici de la secció final sobre **neteja de rius** a càrrec de l’alumnat del cicle superior d’ensenyament i animació socioesportiva de l’Institut Públic Hug Roger III. Parlen la **Júlia López**, que va participar en l’edició anterior, i la professora **Jus Erwin**, coordinadora de l’Associació Esportiva Pallars de Piragüisme. Expliquen que s’han recollit habitualment unes **14 tones de deixalles**, encara pendents de pesar oficialment. El tram principal és la **Noguera Pallaresa entre Llavorsí i Baro**, i també s’ha actuat a la **Noguera de Vall Cardós**. Es descriuen les deixalles més sorprenents: molts plàstics amagats, ferros i restes d’obres. Es remarca el xoc que suposa trobar tanta brossa en trams de riu aparentment poc humanitzats.

Impacte educatiu i respecte al medi natural
Compartir

Es reflexiona sobre com la participació en la neteja de rius augmenta la **consciència ambiental** entre l’alumnat, que ja estudia esports i natura. La Júlia comenta que ara sempre intenten **deixar els espais com els troben o millor**, recollint fins i tot la brossa aliena. Es parla de l’augment de gent a la muntanya després de la pandèmia, de la manca de consciència d’alguns visitants i del paper dels parcs naturals i nacionals en la **pedagogia directa**. Es destaquen altres formes de respecte al medi més enllà de no tirar brossa: no cridar, no sortir dels camins, no arrencar plantes, tenir cura dels ramats i de la fauna.

Formació de guies i repte del turisme sostenible
Compartir

Es posa en relleu el paper del cicle formatiu d’**ensenyament i animació socioesportiva** en la **desestacionalització del turisme** al Pirineu davant el futur incert de la neu per canvi climàtic. L’objectiu és que aquests futurs professionals siguin **filtres positius**: han de facilitar l’arribada de gent a la muntanya però assegurant bones pràctiques ambientals. La Júlia explica que el grup és com una família, molt vinculat a la muntanya i a l’ensenyament. La Jus indica que la majoria d’alumnat és de fora del Pirineu (Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona, Castelló, Aragó) però adquireix un fort arrelament al territori.

Sequera, rius esportius i adaptació del sector
Compartir

Es debat l’impacte de la **sequera** sobre els esports d’aigua com el piragüisme i el ràfting. La Jus explica que al Pallars hi ha un **conveni amb Endesa** que garanteix un cabal mínim a la Noguera Pallaresa de març a octubre, cosa que ha esmorteït l’impacte. Per iniciació al piragüisme, fins i tot pot ser positiu tenir menys aigua. Per al ràfting, caldrà **adaptar el model** (barques més petites, nous formats). Es planteja la necessitat de ser **resilients** i transformar l’oferta, combinant riu, bicicleta i altres activitats de natura amb el turisme sostenible.

Fauna salvatge, turisme de natura i convivència
Compartir

Es parla del **turisme de natura i fauna** com a sector en creixement: per exemple, la **brama del cérvol** atreu moltes famílies amb guies especialitzats, i el Pirineu és clau per als **quatre grans voltors europeus**. Es planteja el conflicte entre aquest turisme de fauna i la **ramaderia extensiva**, especialment amb espècies com l’**os** i el **llop**. La Jus defensa que la tornada de superdepredadors és positiva i que cal **apendre a conviure** i gestionar millor els conflictes, fugint de posicions extremes. El presentador remarca que el debat no és de blanc o negre, sinó que hi ha un ampli espai de consens; la Júlia hi afegeix la importància del **sentit comú i el respecte mutu**. La secció es tanca posant en valor la feina pedagògica de les neteges de rius i agraint la tasca dels participants.