El fragment correspon a Aquí a l'Oest, un magazín de tarda de ràdio local que combina informació de proximitat, divulgació històrica i científica, i una secció de natura.
S’hi barregen: - Presentació de la segona hora del programa - Secció literària dedicada al llibre “Vestigis de la Guerra Civil, memòria d’una guerra” - Petites píndoles divulgatives (“Sabies que…”) - Secció de natura amb actualitat sobre fauna i gestió del medi.
La periodista i autora Laure Ferran presenta el seu llibre “Vestigis de la Guerra Civil, memòria d’una guerra”, publicat per Viena Edicions.
La voluntat central del llibre és recuperar i explicar els vestigis materials (refugis, trinxeres, coves, hospitals de sang, etc.) que encara avui parlen de la Guerra Civil i de la postguerra.
La Guerra Civil no es va viure igual a tot arreu: el llibre insisteix que, tot i ser un conflicte únic, el seu impacte va ser molt diferent segons la comarca, el moment de la guerra i el paper del territori (front, rereguarda, lloc de pas cap a l’exili, zona de bombardejos, etc.).
L’entrevista posa molt d’èmfasi en el valor de la memòria històrica:
L’autora constata que moltes famílies no parlaven de la guerra a casa, i que la memòria oral sobre aquest període pràcticament s’ha perdut.
Al programa, emès per les Terres de Lleida, es posa l’accent en el cas d’Agramunt:
Aquests exemples mostren com, si no s’escriu ni es preserva la informació, el passat es pot perdre totalment en poques generacions.
L’autora cita diferents tipus de vestigis repartits pel país:
El llibre també destaca la diferència entre:
Després de mesos de presentacions pel territori, l’autora destaca:
La gran preocupació recurrent en els debats és:
Es considera que hi ha una assignatura pendent per enganxar les noves generacions a aquests temes.
El llibre combina:
Això permet que el lector el pugui usar de dues maneres:
La imatge es considera clau per:
L’entrevistadora remarca que moltes iniciatives locals (recuperació de trinxeres, refugis, etc.) es fan no com a atracció turística, sinó com a exercici de consciència i responsabilitat històrica.
Es contextualitza la trajectòria de Laure Ferran:
Els seus llibres comparteixen un estil:
Laure anuncia que està treballant en un nou llibre que tornarà a combinar:
Entre seccions apareixen dues curiositats científiques breus:
La segona part correspon a la secció “Lleida Natura”, amb el tècnic de fauna Lluís Culleré (Mas de Melons). La conversa barreja el relat personal del col·laborador amb debats ecològics i de gestió de fauna.
Lluís anuncia que marxa al Brasil per:
En concret, parla d’un projecte per:
Remarca que:
Es dedica un bon tram a parlar del llop i de la seva percepció social i política:
També es parla de:
L’entrevistador menciona l’opinió d’Ignacio Martínez (d’ASCEL), que parla d’un “teló de ferro” entre la cornisa cantàbrica / Itàlia i Catalunya, fet de:
Es comenta la decisió de permetre la caça de la cabra salvatge als Pirineus:
La conversa enllaça amb la massificació d’altres ungulats:
Això fa que portar-hi més ungulats sigui políticament molt delicat, perquè:
S’explica el concepte de “llista positiva” per a animals de companyia:
La llista positiva planteja l’enfocament invers:
S’hi vincula el debat sobre:
Europa va prohibir la importació de la tortuga de Florida, però el mercat va reaccionar amb altres subespècies similars (de Califòrnia, d’“anteojos amarillos”, etc.), de manera que el problema ecològic persisteix.
Al CRARC i altres centres de recuperació:
El debat ètic i pràctic és intens:
Es comenta el cas del Zoo del Pirineu:
Es posa l’accent en la necessitat de:
S’aborda el tema de les malalties emergents en fauna salvatge:
Es connecta amb la situació de garces i coloms a Catalunya:
Tot plegat evidencia la complexitat de la gestió faunística, on:
Es revisa també el cas de les espècies invasores als rius:
Això es presenta com un exemple clar de xoc entre interessos econòmics i coherència ecològica.
S’esmenten, de passada:
El programa es tanca amb:
En conjunt, el fragment combina:
Tot plegat amb una mirada molt clara: entendre millor el passat i el medi natural per prendre millors decisions al present.
Es dona la benvinguda a la segona part d’**Aquí a l'Oest**, amb dades de temperatura a diversos municipis de Ponent. Es presenta el sumari: secció de literatura dedicada al llibre *“Vestigis de la Guerra Civil, memòria d’una guerra”* i, al final del programa, secció de medi ambient amb el col·laborador **Lluís Culleré**, per tractar temes d’actualitat naturalista. Es recorda que el programa es pot reescoltar a la web del programa.
Píndola divulgativa sobre les **marmotes**. Un estudi a *Behavioral Ecology and Sociobiology* mostra que tenen **dialectes locals** en els crits d’alarma, que els permeten distingir entre individus de la seva població i marmotes forasteres. Davant crits desconeguts, responen amb **més por** i fugen al cau. L’ecòloga Mariona Ferrandiz explica que han analitzat l’origen d’aquestes diferències i no estan relacionades ni amb la regió ni amb la genètica, a diferència dels dialectes humans. La resposta antipredatòria és costosa energèticament; per això, **reconèixer els dialectes familiars** permet a les marmotes **estalviar energia**.
S’obre l’espai literari **“Som el que llegim”**. La conductora explica que, a diferència d’altres vegades, avui no es presenta una novetat, sinó un llibre que ja porta mesos de recorregut però que es presentarà aviat a **Agramunt**. Es tracta de **“Vestigis de la Guerra Civil, memòria d’una guerra”**, de la periodista **Laure Ferran**, qui s’incorpora a l’entrevista. El llibre el publica **Viena Edicions** dins la col·lecció *Fora de Col·lecció* i inclou un capítol dedicat específicament a Agramunt.
Laure Ferran explica que el llibre neix d’una **feina periodística** per al *diari Ara*, en col·laboració amb l’**Agència Catalana del Patrimoni Cultural**, amb l’objectiu de **posar en valor patrimoni divers de Catalunya**. En aquest marc es considera interessant recollir els **vestigis de la Guerra Civil** dispersos arreu del país, sovint desconeguts fins i tot per veïns que els tenen a tocar de casa. Per fer-ho, es treballa amb el **Memorial Democràtic**, que porta més de 20 anys recuperant memòria democràtica. D’una sèrie d’articles al diari se’n fa una revisió i ampliació fins a donar forma al llibre, que vol ajudar a **entendre millor què va passar durant la guerra i la postguerra**.
Es reflexiona sobre la **importància de la memòria històrica**. Laure Ferran i la conductora rebutgen la idea que fer memòria sigui simple nostàlgia. En un context d’**auge de l’extrema dreta** i banalització del franquisme i la Guerra Civil, **mirar enrere** és una **qüestió de justícia** i una eina per **evitar repetir errors**. Insisteixen que cal **entendre el context** en què es van produir els fets per no minimitzar-ne la gravetat. El llibre té 30 capítols que recorren espais de tot Catalunya per mostrar com la guerra es va viure de **formes molt diferents segons el territori** i el moment: no es pot reduir a un relat uniforme.
Laure detalla l’enfocament **localista** del llibre. Va recórrer Catalunya **de nord a sud i d’est a oest**, visitant espais de memòria i fent-se acompanyar d’**historiadors i investigadors locals** a cada lloc, com **Joan Puig** a Agramunt. Això li permet recollir **visions arrelades al territori** i explicar amb rigor com es va viure la guerra a cada indret. La voluntat del llibre és oferir tant un **context general** del conflicte com una **mirada específica de cada comarca**: la Guerra Civil es va viure de manera molt distinta segons si era zona de front, rereguarda, lloc de pas cap a l’exili o espai durament bombardejat.
Es parla del cas concret d’**Agramunt**. L’entrevistadora cita el **refugi antiaeri sota l’església** i el **refugi dels Salats**. Laure explica que el refugi dins l’església va ser per a ella una gran sorpresa, ja que s’hi accedeix des del mateix temple, i que molts lectors també s’hi han sorprès. Comenta també l’ús del **pou de gel** com a refugi. Aclareix que molts refugis de la Guerra Civil **no eren construccions noves**, sinó **espais preexistents habilitats** (cellers, coves, baixos d’edificis) per protegir la població dels bombardejos, que a Agramunt van ser especialment destructius.
Laure amplia la mirada i exposa la **gran diversitat de vestigis** que ha trobat arreu de Catalunya. No només **trinxeres i refugis antiaeris**, sinó també: - **Cases convertides en hospitals de sang**; - **Coves i balmes**, com la *cova de Santa Llúcia*, utilitzades com a hospitals de campanya, fet que impacta quan s’hi és físicament; - Espais vinculats a la **propaganda** i a la participació dels publicistes en la guerra; - L’exemple de la **Mina Canta (Empordà)**, on es va guardar part del **tresor de la República** abans de portar-lo a França. Aquests vestigis permeten entendre tant la vida al **front** com a la **rereguarda**, i mostren com cada comarca va ser protagonista en moments i rols diferents dins la guerra.
Es relata com, en el cas del refugi d’Agramunt, la seva **existència va quedar oblidada** després de la guerra i es va redescobrir de casualitat, buscant fuites d’aigua durant una reforma a l’església. Això exemplifica com, si no es documenten i preserven, **les memòries materials i orals es perden**. Laure vincula aquest oblit amb el **silenci imposat durant la dictadura**, quan parlar de la guerra era tabú per por i dolor. Molts vestigis (trinxeres, nius de metralladora, refugis) han quedat **colgats pel bosc o inutilitzats**, i a ciutats com Barcelona, dels més de 1.300 refugis antiaeris documentats, només **4 o 5 són visitables**. El treball sistemàtic de recuperació de memòria no comença fins aproximadament l’any 2000.
Es respon a l’argument que, passat gairebé **90 anys** de l’inici de la Guerra Civil, ja n’hi ha prou. Laure defensa que, en termes històrics, **90 anys és molt poc** i que, precisament ara, cal seguir fent memòria per evitar **l’oblit, el blanqueig i la banalització** d’un període que va comportar morts, repressió i molt patiment. La memòria històrica es planteja com una **necessitat ciutadana actual**, no com una curiositat del passat.
Laure explica el **feedback** rebut en les moltes presentacions del llibre des del març de 2025. La gent, en general, s’hi mostra **agraïda** perquè descobreix guerres locals i vestigis que desconeixia, especialment els vinculats al seu municipi. Molts expliquen que **a casa seva no es parlava de la guerra**, que van intentar preguntar als avis però aquests es tancaven en banda o només parlaven de la fam i la misèria de la postguerra. Aquesta manca de transmissió oral fa encara més necessàries les obres divulgatives. Un tema recurrent als debats posteriors a les presentacions és la **falta de gent jove**: la mitjana d’edat del públic ronda els 50–60 anys i tothom es pregunta com **fer arribar la importància de la memòria històrica als joves**.
La conductora comparteix una experiència personal: una àvia centenària es negava a parlar de la guerra per **dolor**. Laure assenyala que aquesta resposta és molt comuna entre qui ha intentat conèixer el passat familiar. Ara, a més, cada cop queda **menys gent viva** que hagi viscut la guerra en primera persona. Per això subratlla la importància de disposar de **publicacions divulgatives rigoroses**, basades en el treball d’historiadors i investigadors, que permetin **reconstruir testimonis i context** tot i la pèrdua de la memòria oral. El seu llibre vol oferir aquesta síntesi: una mena de **guia** per descobrir vestigis, però amb un **context històric sòlid** i ben referenciat.
Laure descriu el llibre com una obra que es pot llegir tant com a **guia de viatge** –una mena de manual per portar a la motxilla quan es visita una zona– com a **llibre d’assaig històric divulgatiu**. Assegura que **rigor històric i divulgació atractiva** no estan renyits: hi ha molt context històric ben explicat i referenciat, però també una aposta forta per la **fotografia** i la presentació visual. La conductora destaca que les imatges ajuden a **comprendre paisatges, dimensions i contextos** i felicita l’autora per haver trobat un bon equilibri entre text i imatge. Laure espera que les fotografies **engresquin els lectors** a visitar centres d’interpretació, museus i espais de memòria de la Guerra Civil.
La conversa es centra en iniciatives locals de recuperació de memòria: trinxeres recuperades a **Montgai**, refugis i espais com el **pou de gel** i el **refugi dels Salats** a Agramunt, o nius i trinxeres en altres indrets del país. Es posa en valor que molts municipis fan l’esforç de **restaurar i senyalitzar** aquests espais perquè es puguin visitar. La conductora subratlla que no es tracta d’una **atracció turística** en sentit lúdic, sinó d’un **exercici de consciència i responsabilitat**: visitar aquests llocs ha de servir per **prendre consciència** del que va significar la guerra, no només per “passar l’estona”.
S’anuncia la **presentació del llibre a Agramunt**, que tindrà lloc a la **sala de plens de l’Ajuntament**, un espai solemne per al municipi, el dijous dia 6 a les 19 h. Laure comenta que ha fet nombroses presentacions arreu i que encara en té algunes de pendents que li fa il·lusió tancar. El que més li agrada d’aquestes trobades no és tant presentar el llibre en si, sinó **el debat posterior**: les preguntes, les experiències personals que expliquen els assistents, les reflexions compartides. Aquests intercanvis li aporten **nous punts de vista** i enriqueixen la seva pròpia comprensió de la Guerra Civil i la memòria.
A la part final de l’entrevista, es repassa la **biografia professional** de Laure Ferran. És **periodista** i col·labora amb diversos mitjans, especialment el *diari Ara*, on escriu sobre **patrimoni cultural, turisme, estils de vida i viatges**. Ha publicat **“El patrimoni UNESCO a Catalunya”** (Viena Edicions, 2023) i és coautora, amb Jordi Bess Lozano, de **“La Catalunya dels artistes”**, també a Viena Edicions. Comparteix que li apassiona **aprendre i recórrer Catalunya**, i que el periodisme li permet descobrir i després **difondre la riquesa patrimonial** del país. Destaca que transformar reportatges en llibres dona una **“segona vida”** a la feina periodística, sovint efímera. La conductora s’hi veu reflectida com a periodista local i reivindica la importància de **“fer territori”** des dels mitjans de proximitat.
En tancar l’entrevista, Laure avança que està treballant en un **nou llibre** que, de nou, combinarà **país, patrimoni i història**, aquesta vegada centrat en **figures femenines destacades**. Tot i que no en dona gaires detalls, confia que pugui veure la llum aviat. La conductora mostra molt interès pel projecte i es compromet a tornar-la a convidar quan el llibre estigui llest.
Nova píndola “Sabies que…?” sobre **radioactivitat quotidiana**. S’explica que la radioactivitat no és exclusiva de centrals nuclears: els **plàtans** contenen *potassi-40*, un isòtop radioactiu, en quantitats suficients per fer **saltar detectors de radiació** en grans carregaments als ports. Els científics han creat la unitat informal **“dosi equivalent a un plàtan”** per il·lustrar nivells de radiació molt baixos i innocus. Tot i això, es remarca que caldria ingerir **20 milions de plàtans** per patir un síndrome d’irradiació aguda i uns **80 milions** per assolir una dosi mortal certa. Es tracta d’un recurs divulgatiu per relativitzar pors irracionals.
Comença la secció **“Lleida Natura”**, presentada com “l’espai dels tresors mediambientals de casa”. El col·laborador **Lluís Culleré**, tècnic de fauna de **Mas de Melons**, entra en antena. El presentador li fa broma perquè encara no han anat junts a fer **fototrampeig**, i Lluís revela que serà fora: **viatja al Brasil**. Explica que hi va per fer **turisme de natura amb amics** i per participar en **projectes de seguiment** de fauna, centrats en poblacions d’**àguila arpía** i **jaguar**, incloent-hi la captura i traslocació de jaguars que generen conflictes amb explotacions ramaderes (marcatge amb GPS i trasllat a zones sense conflicte). Es destaca la **perillositat relativa** de l’espècie, tot i que el to és distès.
Lluís reflexiona sobre la responsabilitat dels professionals de fauna: **no n’hi ha prou a gaudir de la natura**, cal també **implicar-se en la resolució de conflictes** entre fauna i activitats humanes. El cas del jaguar il·lustra com un gran depredador pot entrar en conflicte amb la ramaderia. Es destaca la necessitat de **traslocar individus problemàtics** en lloc de sacrificar-los i, alhora, de **garantir la seguretat i els interessos de les comunitats locals**. El presentador ho connecta amb situacions similars a prop de casa, on quan hi ha animals i humans en conflicte, la fauna sol ser qui “rep” per no poder defensar-se en l’esfera política i mediàtica.
La conversa deriva cap al **llop**, espècie carregada de mites i pors. Lluís denuncia que moltes afirmacions són **creences sense base**: recorda que **no hi ha registres d’atacs de llop a persones** a l’Estat, però quan va arribar el primer llop als Monegres es van difondre missatges alarmistes com *“no tardaran en portar-se els nens dels pobles”*. S’explica que els llops **tenen por de les persones** i les veuen com a superdepredadors, especialment després d’haver estat perseguits durant segles, i que fins i tot en territoris on han estat quatre anys protegits, el **creixement poblacional ha estat mínim** (al voltant de l’1%). Es comenta el **canvi legal** que va rebaixar la protecció del llop, introduït dins una norma sobre **malbaratament alimentari**, fet que s’interpreta com una **maniobra política** poc transparent. S’assenyala que la reinstauració de la caça del llop té un fort component electoral i que comunitats com **Cantàbria** ja han començat a eliminar-ne molts exemplars, mentre que altres (Galícia, Astúries) vacil·len per **por a responsabilitats jurídiques futures**.
Es recupera el testimoni d’Ignacio Martínez (d’ASCEL), que parla d’un **“teló de ferro”** per al llop entre la cornisa cantàbrica i Catalunya. Afirma que, per la biologia de l’espècie i l’experiència internacional, seria **quasi impossible** que els llops no haguessin colonitzat Catalunya si no fos per la **persecució intensa** a zones intermèdies com **Rioja i País Basc**, on se’ls rep “a tiros”. A Catalunya s’han detectat **exemplars aïllats**, però no **manades establertes**. També es destaca que, en llocs com Cantàbria, ja s’ha eliminat prop de la **meitat de la població de llops** arran del canvi normatiu. Tot plegat mostra com la **disponibilitat real d’hàbitat** per al llop ve determinada més per la **acceptació social i política** que no pas per la biologia de l’espècie.
Es canvia de tema cap a la **cabra salvatge** als Pirineus. S’explica que, tot i ser una espècie valuosa, s’ha autoritzat la seva **caça** en alguns sectors, adduint manca d’hàbitat i de recursos alimentaris. Es planteja si seria millor **traslocar cabres** a altres zones d’on van desaparèixer, però Lluís remarca que abans cal **resoldre les causes històriques** de la seva desaparició i preparar el territori. Es vincula això amb la **sobreabundància d’ungulats** (cabirols, cervos, daines, porcs senglars) que generen conflictes amb l’agricultura, i es posa en relleu que **portar més ungulats a determinats llocs és políticament molt complicat**. A continuació es parla de la **“llista positiva”** d’animals de companyia: una proposta normativa que limitaria els animals de companyia a una **llista tancada d’espècies permeses**, per evitar l’entrada constant de noves espècies exòtiques potencialment invasores. Això suposa un canvi radical respecte al model anterior, basat només a **prohibir espècies concretes** (com la tortuga de Florida), cosa que el mercat esquivava introduint **subespècies molt semblants**. La conversa obre també el meló de la **llei de benestar animal**, el tractament de **gats ferals i colònies** i les tensions entre **defensa dels animals de companyia** i **protecció del medi natural**.
S’aprofundeix en el cas paradigmàtic de la **tortuga de Florida (Trachemys scripta)**. Durant anys va ser una **mascota molt popular**, amb tot un negoci associat (terrari amb palmera, pinsos, etc.). Quan creixia, molta gent la **deixava al medi natural**, provocant greus **impactes ecològics**: competència i depredació sobre tortugues autòctones com la **tortuga de rierol** i la **tortuga d’estany**. Europa va prohibir la seva importació, però el mercat va respondre amb altres **subespècies o espècies molt similars** (de Califòrnia, d’“anteojos amarillos”, etc.), mantenint el problema. Al **CRARC** i altres centres s’acumulen milers de tortugues exòtiques. Legalment, com a **espècies invasores**, caldria **sacrificar-les** per prioritzar l’ecosistema. Tanmateix, la decisió política i social és difícil: es tendeix a **mantenir-les en recintes saturats**, amb problemes sanitaris i de benestar, a l’espera que algú “assumeixi” la responsabilitat de prendre mesures més dràstiques. El cas il·lustra el conflicte entre **sensibilitat cap a l’individu** i **necessitat de protegir conjuntament els ecosistemes**.
Es comenta el cas del **Zoo del Pirineu**, que va estar sota pressió per considerar-se un espai més proper al **circ** que a un centre de conservació. Els seus responsables argumenten que acullen animals **no reintroduïbles** (per domesticació o lesions permanents) i que els utilitzen per **educació ambiental**, mostrant el resultat de males pràctiques humanes. Lluís hi reconeix la utilitat, però també hi veu punts crítics: per exemple, **mantenir una geneta cega** o **criar centenars de garses** potser no té un sentit clar des del punt de vista de conservació. Es posa de manifest que molts d’aquests centres **no reben ajudes significatives** i han de **autofinançar-se**, cercant donatius i fent pedagogia amb els animals que acullen. Això pot generar tensions entre **necessitat econòmica, benestar animal i missatge educatiu**. El debat se centra en com trobar **l’equilibri entre educar, conservar i no perpetuar situacions poc coherents** amb la protecció real de la fauna.
Es parla de la **sobrepoblació de garces** a Lleida, afavorida per l’enorme expansió dels fruiters, que ofereixen un hàbitat òptim, i de la seva condició de **depredadores de nius**, que pot afectar altres espècies. Alhora, les poblacions de **coloms** disminueixen en alguns municipis per l’aparició de **malalties** i actuacions de control. Es menciona la situació a **Gallocanta**, amb més de 125.000 grues hivernants i un episodi recent de **grip aviària** que ha matat unes 200 grues. Es tem que una expansió no controlada pugui tenir un **impacte massiu** en les poblacions europees. Es recupera el tema del **cranc blau**, espècie clarament invasora però **molt valorada gastronòmicament**. Es critica la paradoxa que, mentre la normativa ambiental exigiria **eliminar-lo**, hi hagi **agents rurals destinats a impedir-ne la pesca** en determinades zones, sotmesos a decisions polítiques contradictòries. El cas evidencia la **tensió entre conservació, normatives i interessos econòmics** en la gestió d’espècies invasores.
En els darrers minuts es mencionen altres espècies problemàtiques, com el **visó americà**, i projectes de reintroducció de **turons (fures salvatges)**, amb dificultats tècniques (pèrdua de GPS, animals molt escapistes). El to esdevé més distès: el presentador explica que havia tingut una fura com a mascota i comenta anècdotes sobre el seu caràcter escapista. Es torna al tema del **viatge del Lluís al Brasil** per seguir jaguars i àguila arpía, entre bromes sobre la perillositat dels jaguars i mesures de seguretat. El presentador li desitja **bon viatge** i li demana que, a la tornada, expliqui en detall l’experiència. La secció es tanca reforçant la idea que el programa vol parlar **de natura i de territori de proximitat**, però també connectant-ho amb experiències i projectes internacionals. El programa es clou anunciant que l’endemà tornaran a la mateixa hora.