Aquí, a l'Oest arrenca una nova tarda de magazín territorial fet en xarxa per set ràdios de les Terres de Lleida, amb Francesc Balanyà i l’equip habitual a l’estudi. El programa combina actualitat local, tema del dia (gastronomia) i tertúlia de televisió.
La secció central es dedica a la gastronomia de quilòmetre zero, centrada en la primera edició de la Guia Augusta, presentada al Fòrum Gastronòmic de Barcelona.
Conversa amb dos dels premiats ex aequo al premi Manel Vázquez Montalbán a la cuina de territori: - Àngel Esteve, del restaurant Sisè de Lleida (La Plana). - Jaume Mora, de la Fonda Ferrer de Baro (Pallars, Pirineu).
La segona part del programa gira entorn de mitjans de comunicació i televisió, amb Sabina Pedrós, Karen Alfonso i Ivan Usón.
Presentació d'**Aquí, a l'Oest**, magazín territorial en xarxa de les Terres de Lleida. Francesc Balanyà saluda l’audiència i la resta de col·laboradors de diverses emissores locals, així com el tècnic Ivan Usón. Es defineix el to del programa: proximitat, informació i entreteniment, amb producció de la Xarxa de Comunicació Local.
Amb el periodista **Guillem Figueroa** es comenta la inauguració del **grau d’infermeria a Trem** per part de la Universitat de Lleida. Una vintena d’alumnes comencen les classes a l’institut mentre s’espera un nou edifici docent al costat de l’Hospital Comarcal del Pallars. El rector **Jaume Puy** subratlla l’alta demanda d’estudis i la voluntat de crear un **campus UdL-Pirineu** amb pràctiques repartides pels centres sanitaris de les comarques de muntanya. El director general d’Universitats, **Miquel Soriano**, defensa que *«el talent no té codi postal»* i que cal apropar els estudis al territori per evitar que la gent deixi d’estudiar per distància o cost, generant així **riquesa i oportunitats locals**.
Es tracta la **manca d’enginyers tècnics industrials**. El **Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Lleida** rep unes **120 ofertes d’empreses l’any** i gairebé no té professionals desocupats. El degà **Ramon Grau** explica que la demanda és molt alta, fins al punt que molts estudiants **troben feina abans d’acabar la carrera**. L’Observatori de l’Enginyeria preveu que en deu anys faltaran **200.000 enginyers a Espanya**. El col·legi reclama que les administracions **fomentin vocacions tecnològiques**, perquè les enginyeries són una **professió de futur**.
L’Ajuntament de Lleida treballa en **paquets turístics** dirigits a aficionats d’equips esportius visitants. La regidora **Pilar Bosch** explica que la idea és aprofitar l’arribada de seguidors per **allargar l’estada** i promocionar el **patrimoni cultural, visites guiades i altres espectacles** a la ciutat, més enllà del partit. L’objectiu de **Lleida Turisme** és incrementar la mitjana fins a **dues pernoctacions** per visitant.
Es presenta la **5a edició de la recerca del tió** a Clara Valls, una activitat familiar amb **tres rutes adaptades** (0–3, 4–6 i majors de 6 anys), una de les quals és apta per a **mobilitat reduïda**. El 30 de novembre al matí hi haurà **xocolatada popular** organitzada pels Amics del Cau i un **espectacle infantil** dedicat al tió, a càrrec de *Tiolàndia de los Sigronet*. Les inscripcions costen **5 €** si es porta tió de casa i **20 €** si s’adquireix un tió nou, i es poden fer fins al 23 de novembre mitjançant un formulari.
La **Generalitat** gairebé **duplica el nombre d’empreses inspeccionades** per la campanya de **Black Friday**. L’**Agència Catalana de Consum** fa seguiment dels preus de **10.000 productes** de sectors com l’electrònica, la moda i els articles per a la llar, controlant **155 companyies** per evitar publicitat enganyosa i competència deslleial. El director **Isidre Garcia** detalla que el monitoratge comença **dos mesos abans** de la campanya. Les sancions poden arribar fins als **100.000 €** per incomplir el Codi de Consum i fins als **20.000 €** en matèria de comerç.
A la secció **Tema del dia**, Meritxell (Txell) Bernaus aborda la **gastronomia de quilòmetre zero** i la presentació de la **primera edició de la Guia Augusta**, dins el Fòrum Gastronòmic de Barcelona. La guia, impulsada per **Pep Noguer**, **Pep Palau** i **Óscar Gómez**, recull **270 restaurants** de cuina catalana i vol **reivindicar la cuina del país** amb categories de **nova cuina catalana**, **cuina tradicional catalana** i **cuina tradicional popular catalana**. Es dona protagonisme als dos restaurants lleidatans premiats ex aequo amb el **Premi Manel Vázquez Montalbán a la cuina de territori**: el **restaurant Sisè** de Lleida (Àngel Esteve) i la **Fonda Ferrer** de Baro (Jaume Mora). Els dos cuiners expressen **orgull i gratitud** per un premi que consideren sobretot **col·lectiu**: Jaume el dedica als seus pares, als germans i a tants restauradors que, sense focus mediàtic, porten dècades aixecant caldos de bon matí i elaborant cuina de tota la vida. Es valora molt que la Guia Augusta **no tingui en compte estrelles ni rànquings**, sinó la qualitat del menjar i el lligam amb el territori, posant tots els restaurants en un **pla d’igualtat** i afavorint la **pinya entre cuiners i productors**.
Es debat què significa **“cuina catalana”** en l’actualitat. A partir de la classificació de la Guia Augusta, Àngel i Jaume expliquen que hi ha **moltes cuines catalanes**: des de la més **tradicional** fins a propostes de **nova cuina** que incorporen tècniques i ingredients globals, però sempre amb **arrel al territori** i producte local. S’assenyala que cuina catalana no vol dir immobilisme: fa cent anys el **tomàquet** o el **pistatxo** tampoc eren d’aquí i avui formen part de l’imaginari culinari, com ara el **pistatxo de les Garrigues**. El que defineix aquesta cuina són els **bàsics ben treballats** (sofregits, caldos, guisats llargs com el capipota de sis hores) i una relació estreta amb **productors de proximitat**, que permet al cuiner saber **qui fa què i com**. Es posen exemples de productes emblemàtics del **Pallars** i del Pirineu, com la **girella** (embotit tradicional pirinenc) i la **xicoia** (enciam salvatge), que colles com la del cafè d’un company de Jaume han ajudat a **reivindicar**. Collir xicoia a la muntanya i portar-la a taula es descriu com a *“menjar-te el territori”*. Es remarca que cuinar amb passió, fins i tot una “trista croqueta”, i notar quan un guisat “ha sortit de deu” és el que **manté viva la cuina catalana**. Hi ha també una dimensió **emocional i de memòria**: la millor propina, diu Jaume, és quan un client li confessa que un plat li ha fet **retrocedir 30 anys** i recordar la cuina de la padrina. Jaume mateix explica com un plat tastat al **Sisè** el va “transportar” i li va “explotar el cap”. Aquesta capacitat de **fer viatjar en el temps** és vista com el cor de la cuina del país.
En el tram final de la xerrada gastronòmica, Àngel i Jaume reflexionen sobre el **futur de la cuina catalana**. Destaquen que el sector ha passat d’una època de **secretisme** (receptes amagades, competència ferotge) a una etapa de **col·laboració i bon rotllo**: avui és normal trucar un altre restaurador per demanar-li com fa un plat o compartir dubtes i idees. Això genera una **comunitat professional forta** i fa que la guia actuï com a catalitzador d’aquesta pinya. Àngel és molt optimista: creu que la cuina catalana viu un **moment de gran dinamisme**, amb accés fàcil a coneixement (llibres, Internet, cuiners referents) i amb joves molt formats que aporten **mirades noves** sense trencar amb la tradició. Jaume hi afegeix un exemple personal: la seva filla estudia **Ciències Culinàries** a Barcelona i té clar que vol tornar i **treballar al Pallars**, fet que li emociona perquè significa **estimar el territori** i donar continuïtat al negoci familiar. Els dos reconeixen però alguns **riscos**: sobretot la possible desaparició de **petits productors** per falta de relleu generacional. Tot i això, confien que els cuiners i el sector seran capaços de **defensar-los i integrar-los** en el futur del país gastronòmic. Es menciona el **Premi Honorífic Isidre Maranges a la cuina catalana**, atorgat a **Josep Lladonosa**, com a homenatge a una figura clau en el registre i difusió del receptari tradicional. La presentadora tanca la secció subratllant l’orgull de veure com **plana i Pirineu** comparteixen projecte i com el relleu generacional garanteix que **la cuina catalana tindrà continuïtat** i seguirà emocionant.
S’inicia la tertúlia de televisió amb Sabina Pedrós, Karen Alfonso i Ivan Usón, centrada primer en la **crisi institucional de la BBC**. Dimiteixen el director general **Tim Davie** i la directora de **BBC News, Deborah Turness**, arrel d’un informe intern filtrat pel diari *The Telegraph* que qüestiona la **neutralitat** d’un documental sobre **Donald Trump** emès al programa *Panorama*. L’informe assenyala que l’edició d’un discurs de Trump el feia semblar més incitador dels disturbis al Capitoli del que era en origen, i també critica un suposat biaix pro-palestí al servei en àrab de la BBC i una cobertura desequilibrada de la qüestió trans, que, segons l’informe, celebrava la diversitat sense suficient **pluralitat de veus**. Davant l’enrenou i altres polèmiques acumulades (casos com **Gary Lineker**, un presentador acusat d’excedir-se en opinions polítiques a xarxes; un escàndol sexual vinculat al periodista **Huw Edwards**; comentaris d’un raper al festival de Glastonbury, etc.), Davie presenta la dimissió i afirma que, com a director general, ha d’**assumir la responsabilitat final** dels errors. S’explica també el **model de finançament** de la BBC, basat en un **cànon televisiu** que paguen anualment les llars que disposen de televisió (uns **175 pounds**). Aquest sistema, diferent del finançament via impostos genèrics que es dona a l’Estat espanyol, és ara objecte de debat perquè el **mandat fundacional de la BBC caduca el 2027**, i caldrà revisar tant el seu finançament com el seu marc de funcionament. Els tertulians comparen aquesta cultura de **dimissió i autocrítica** amb la realitat de molts mitjans espanyols, on sovint no hi ha conseqüències polítiques o professionals similars.
La tertúlia gira després cap a les **campanades de Cap d’Any** i els moviments dels principals grups audiovisuals. - **A3Media**: manté el tàndem **Cristina Pedroche – Alberto Chicote** per donar les campanades, amb emissió en **simulcast** a Antena 3 i La Sexta. - **Mediaset**: anuncia que les seves campanades viatjaran al **Pirineu aragonès**, concretament a **Formigal**, presentades per **Sandra Barneda** i **Xuso Jones**. Es recorda que és habitual que Telecinco i Cuatro comparteixin senyal per estalviar costos, i que el grup fa anys que mou l’escenari de les campanades per diferents punts d’Espanya (Lanzarote, Gran Canària, Sevilla, Càceres, Barcelona…). Malgrat això, el seu pes d’audiència és baix (entorn del **4–5%** l’últim any), lluny de La 1 i Antena 3. - **TV3**: repeteix parella formada per **Miki Núñez** i **Laura Escanes**, consolidant-los com a cares de referència de la nit de Cap d’Any a Catalunya. - **RTVE (La 1)**: havia intentat innovar obrint una **enquesta popular** a RTVE Play perquè el públic proposés presentadors, però la votació es descontrola amb combinacions sovint iròniques o polaritzades (com **Gabriel Rufián amb Vito Quiles**, Rufián amb **Ester Expósito**, **Leire Martínez** amb **Marta Montero**, **Fernando Alonso** amb **Antonio Lobato**, o **David Broncano** amb **Pablo Motos**). Davant aquest “troleig” massiu, la cadena acaba **tancant l’enquesta** i anuncia que comunicarà els presentadors al **desembre**. Es comenten altres noms factibles com **Ramon García** o **Paula Vázquez**. Finalment, es presenta el nou programa d’entreteniment de TVE, **“Hasta el fin del mundo”**, conduït per **Paula Vázquez**, inspirat en el format britànic *Race Across the World* i amb punts en comú amb *Pequín Express*. Diverses parelles de famosos (Yolanda Ramos amb la seva neboda Ainhoa Olivares, Alba Carrillo, Cristina Cifuentes, Rocío Carrasco, entre d’altres) hauran de recórrer **més de 15.000 km** des de **Costa Rica fins a Panamà** sense poder agafar avions. El programa combina **reality d’aventura** i emoció personal, i es veu com un intent de TVE de renovar la seva oferta d’entreteniment en *prime time*. La tertúlia es tanca amb to distès, especulant sobre qui donarà finalment les campanades a La 1 i reivindicant també el paper de la **ràdio** com a alternativa per seguir l’entrada d’any sense televisió.