Resuming podcast
Aquí, a l'Oest del 10/11/2025
10/11/2025

AI #3260 - Cuina catalana premiada i polèmiques mediàtiques

Aquí, a l'Oest

AI

Introducció del programa

Aquí, a l'Oest arrenca una nova tarda de magazín territorial fet en xarxa per set ràdios de les Terres de Lleida, amb Francesc Balanyà i l’equip habitual a l’estudi. El programa combina actualitat local, tema del dia (gastronomia) i tertúlia de televisió.


Actualitat del territori

Nous estudis universitaris al Pirineu

  • La Universitat de Lleida inaugura el grau d’infermeria a Trem amb una vintena d’alumnes.
  • De moment fan classe a l’institut, però es preveu un nou edifici docent al costat de l’Hospital Comarcal del Pallars.
  • El rector Jaume Puy destaca:
  • L’alta demanda d’estudis d’infermeria.
  • L’objectiu de crear un campus UdL-Pirineu aprofitant tots els serveis sanitaris de muntanya.
  • El director general d’Universitats, Miquel Soriano, remarca que:
  • «El talent no té codi postal».
  • Cal evitar que la gent no estudiï per distància o diners.
  • Portar els estudis al territori crea riquesa i oportunitats.

Manca d’enginyers industrials

  • El Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Lleida rep unes 120 peticions anuals d’empreses que no troben professionals.
  • A la borsa de treball gairebé no hi ha atur:
  • Els enginyers que hi apareixen solen voler millorar condicions, no trobar la primera feina.
  • Molts ja treballen abans d’acabar la carrera.
  • El degà Ramon Grau alerta que en 10 anys faltaran 200.000 enginyers a Espanya (dades de l’Observatori de l’Enginyeria).
  • El col·legi reclama que les administracions fomentin vocacions tecnològiques, ja que totes les enginyeries són professions de futur.

Turisme esportiu a Lleida

  • La Paeria de Lleida dissenya paquets turístics per als aficionats d’equips que visiten la ciutat.
  • Objectiu: aprofitar els desplaçaments esportius per allargar l’estada i donar a conèixer:
  • Patrimoni cultural i històric.
  • Altres esdeveniments, espectacles i visites guiades.
  • La regidora Pilar Bosch marca com a fita pujar la mitjana fins a dues pernoctacions per visitant.

Activitat familiar: recerca del Tió

  • Clara Valls acollirà la 5a edició de la “recerca del tió”:
  • Dia: diumenge 30 de novembre.
  • Amb xocolatada popular i espectacle infantil “Tió de Nadal” a càrrec de Tiolàndia de los Sigronet.
  • Tres rutes adaptades per edats:
  • Ruta curta (0–3 anys, adaptada a mobilitat reduïda).
  • Ruta mitjana (4–6 anys).
  • Ruta llarga (majors de 6 anys).
  • Preus d’inscripció:
  • 5 € si es porta el tió de casa.
  • 20 € si es vol un tió nou.
  • Inscripcions fins al 23 de novembre via formulari.

Control del Black Friday

  • La Generalitat gairebé duplica el nombre d’empreses inspeccionades pel Black Friday.
  • L’Agència Catalana de Consum:
  • Controla el preu d’uns 10.000 productes (un 300% més que l’any anterior).
  • Supervisa 155 empreses d’electrònica, moda i llar.
  • Vol detectar publicitat enganyosa i competència deslleial.
  • El director Isidre Garcia explica que el monitoratge comença dos mesos abans de la campanya.
  • Sancions possibles:
  • Fins a 100.000 € per incompliments del Codi de Consum.
  • Fins a 20.000 € per infraccions en matèria de comerç.

Tema del dia: Guia Augusta i cuina catalana

La secció central es dedica a la gastronomia de quilòmetre zero, centrada en la primera edició de la Guia Augusta, presentada al Fòrum Gastronòmic de Barcelona.

Què és la Guia Augusta?

  • Guia impulsada per Pep Noguer, Pep Palau i Óscar Gómez.
  • Objectiu: divulgar, defensar i promoure el patrimoni gastronòmic català.
  • Recull 270 restaurants de tot el país.
  • Classificats en tres categories:
  • Nova cuina catalana.
  • Cuina tradicional catalana.
  • Cuina tradicional popular catalana.
  • Es valora el “bon menjar” i el ben fet, sense estrelles ni rànquings mediàtics.

Premis Manel Vázquez Montalbán a Lleida i Pirineu

Conversa amb dos dels premiats ex aequo al premi Manel Vázquez Montalbán a la cuina de territori: - Àngel Esteve, del restaurant Sisè de Lleida (La Plana). - Jaume Mora, de la Fonda Ferrer de Baro (Pallars, Pirineu).

Com viuen el premi?

  • Jaume Mora el veu com un reconeixement col·lectiu:
  • Als seus pares i germans, que van construir el projecte.
  • A molts restauradors anònims que mai havien estat premiats, però que cada dia a les 8 del matí ja tenen els caldos al foc.
  • Defensa que el guardó és per tota la gent que segueix la tradició.
  • Àngel Esteve destaca:
  • L’emoció de sortir en una guia on es valora el bon menjar.
  • El fet que tots parteixin del mateix punt, sense jerarquies d’estrelles.
  • La guia com a espai de pinya i comunitat entre restaurants i productors.

Què és “cuina catalana” avui?

  • Es debat el concepte de cuina catalana i la seva amplitud.
  • Es recorda una idea escoltada al fòrum: com deia Pujol que és català qui viu i treballa a Catalunya, també podríem dir que és cuina catalana la feta a Catalunya amb producte d’aquí, encara que incorpori influències d’arreu.
  • Exemple citat: un restaurant com Dos Palillos, d’orientació asiàtica, però que treballa producte local, també pot ser llegit com a cuina catalana.
  • Es conclou que hi ha moltes cuines catalanes, amb diferents graus de:
  • Tradició (guissos lents, capipota, sofregits de tota la vida).
  • Innovació (tècniques modernes, nous ingredients com el pistatxo de les Garrigues).

El paper del producte i els productors

  • Jaume remarca que sense bons proveïdors no hi ha bona cuina:
  • Quilòmetre zero no és només distància, és conèixer qui fa què i com.
  • S’exalten productes de Pallars i Pirineu:
  • La girella, embotit tradicional del Pallars que s’està reivindicant com a producte propi de qualitat.
  • La xicoia, un tipus d’enciam salvatge: > Collir xicoia a la muntanya i menjar-la a casa és “menjar-te el territori”.
  • Es destaca també la feina de col·lectius i associacions gastronòmiques que revaloritzen aquests productes.

Tradició, memòria i emoció

  • Tant Àngel com Jaume coincideixen que la força de la cuina catalana és:
  • Els bàsics ben fets: sofregit, caldos profunds, coccions llargues, guisats com el capipota de sis hores.
  • La capacitat d’emocionar el client:
    • Jaume explica que la millor propina és quan algú li diu que un plat l’ha fet viatjar 30 anys enrere i recordar la padrina.
    • Ell mateix explica que, menjant al Sisè, un plat el va transportar i li va “explotar el cap”.
  • Meritxell (presentadora) resumeix que aquests plats alimenten el cos i l’ànima.

Relleu generacional i futur de la cuina catalana

  • Es parla del canvi de clima entre cuiners:
  • Abans hi havia secretisme; ara predominen la col·laboració i el bon rotllo.
  • És habitual trucar a altres restauradors per demanar com fan un plat i compartir idees.
  • Àngel Esteve veu el futur amb optimisme:
  • Augmenta l’intercanvi de coneixement (llibres, Internet, cuiners referents).
  • Les noves generacions tenen molts recursos formatius i una mirada més ampla.
  • Jaume Mora aporta un exemple personal:
  • La seva filla estudia Ciències Culinàries a Barcelona amb molta passió.
  • Té clar que vol treballar al Pallars, estimant el territori.
  • Això li fa pensar que la cuina catalana té continuïtat i arrelament.
  • Riscos detectats:
  • La possible desaparició de petits productors per manca de relleu.
  • La necessitat que cuiners i territori se’n facin càrrec i ho defensin.

Premis honorífics

  • Es menciona el Premi Honorífic Isidre Maranges a la cuina catalana, atorgat al cuiner Josep Lladonosa, com a reconeixement a tota una trajectòria en favor del receptari i la història de la cuina catalana.

Tancament de la conversa gastronòmica

  • La presentadora subratlla la complicitat entre plana i Pirineu:
  • Dos cuiners de territoris diferents treballant junts, compartint visió i orgull.
  • Es remarca l’orgull pel relleu generacional i pel fet que els avis i pares estarien contents de veure com la cuina catalana continua viva i evolucionant.

Tertúlia de televisió

La segona part del programa gira entorn de mitjans de comunicació i televisió, amb Sabina Pedrós, Karen Alfonso i Ivan Usón.

Crisis a la BBC

  • Dimiteixen el director general de la BBC, Tim Davie, i la directora de BBC News, Deborah Turness.
  • Origen de la crisi:
  • Informe intern que detecta un possible biaix de neutralitat en un documental sobre Donald Trump: “Trump: Second Chance?”.
  • S’assenyala una edició tendenciosa d’un discurs, fent-lo semblar més incitador dels disturbis del Capitoli.
  • També es critiquen cobertures desequilibrades sobre Gaza i qüestions d’identitat de gènere.
  • Davie assumeix “errors” i afirma que, com a director general, ha d’assumir la responsabilitat final.
  • Tot això passa en un moment delicat:
  • El mandat fundacional de la BBC caduca el 2027.
  • S’ha de revisar el model de finançament, basat en el cànon televisiu (uns 175 £ anuals per llar amb televisió).

Campanades de Cap d’Any: guerra de canals

  • A3Media:
  • Repeteix tàndem Cristina Pedroche – Alberto Chicote.
  • Emissió en simulcast a Antena 3 i La Sexta.
  • Mediaset:
  • Farà les campanades des del Pirineu aragonès (Formigal).
  • Presentadors: Sandra Barneda i Xuso Jones.
  • Telecinco i Cuatro comparteixen senyal per estalviar costos.
  • Tradició de Mediaset d’anar variant d’ubicació: Lanzarote, Gran Canària, Sevilla, Barcelona, etc.
  • Dades 2023: audiències pobres (entorn del 4–5%), molt lluny de La 1 i Antena 3.
  • TV3:
  • Repeteix parella: Miki Núñez i Laura Escanes.
  • RTVE (La 1):
  • Va obrir una enquesta popular a RTVE Play perquè el públic proposés cares per a les campanades.
  • Llista de combinacions virals i sovint iròniques:
    • Gabriel Rufián amb Vito Quiles.
    • Rufián amb Ester Expósito.
    • Leire Martínez amb Marta Montero.
    • Fernando Alonso amb Antonio Lobato.
    • Broncano amb Pablo Motos, entre d’altres.
  • Davant del to de les propostes, RTVE tanca la votació i anuncia que comunicarà la decisió a l’inici de desembre.
  • Es comenten altres possibles noms: Ramon García, Paula Vázquez, etc.

Nous formats: reality de viatges a TVE

  • Estrena d’“Hasta el fin del mundo”, nou programa presentat per Paula Vázquez.
  • Format inspirat en Race Across the World (BBC), amb aires de Pequín Express:
  • Recorregut de Costa Rica a Panamà.
  • Més de 15.000 km en diferents països.
  • No poden agafar avions.
  • Participants coneguts:
  • Yolanda Ramos amb la seva neboda Ainhoa Olivares.
  • Alba Carrillo.
  • Cristina Cifuentes.
  • Rocío Carrasco, entre d’altres.
  • Es ressalta el retorn de Rocío Carrasco a un format de reality d’aventura i el potencial emocional del programa.

Tancament del programa

  • Es tanca la tertúlia anunciant la segona hora del magazín, que es presenta com una mena de “segona part” d’Aquí, a l’Oest.
  • Es manté el to de proximitat, combinant informació del Segrià i entorn amb debats sobre cultura, gastronomia i mitjans.

Idees clau

  • Reforç del territori: nous estudis d’infermeria a Trem, estratègies turístiques a Lleida i defensa del producte local.
  • Mercat laboral tensionat en enginyeries, amb pràctica absència d’atur entre enginyers industrials.
  • Guia Augusta: nova referència per a la cuina catalana que dona visibilitat a restaurants tradicionals i de nova cuina arreu del país.
  • La cuina catalana es defineix com a plural, arrelada al territori però oberta a influències, amb col·laboració creixent entre cuiners i aposta pel relleu generacional.
  • BBC en crisi de credibilitat i direcció en un moment clau per redefinir el seu model de finançament i governança.
  • Campanades com a gran batalla simbòlica entre cadenes estatals i catalanes per capturar audiència la nit de Cap d’Any.
  • TVE prova nous formats de reality d’aventura per renovar la seva oferta d’entreteniment.

Marcadors

Obertura del magazín i presentació de l'equip
Compartir

Presentació d'**Aquí, a l'Oest**, magazín territorial en xarxa de les Terres de Lleida. Francesc Balanyà saluda l’audiència i la resta de col·laboradors de diverses emissores locals, així com el tècnic Ivan Usón. Es defineix el to del programa: proximitat, informació i entreteniment, amb producció de la Xarxa de Comunicació Local.

Repàs local: infermeria a Trem i campus UdL-Pirineu
Compartir

Amb el periodista **Guillem Figueroa** es comenta la inauguració del **grau d’infermeria a Trem** per part de la Universitat de Lleida. Una vintena d’alumnes comencen les classes a l’institut mentre s’espera un nou edifici docent al costat de l’Hospital Comarcal del Pallars. El rector **Jaume Puy** subratlla l’alta demanda d’estudis i la voluntat de crear un **campus UdL-Pirineu** amb pràctiques repartides pels centres sanitaris de les comarques de muntanya. El director general d’Universitats, **Miquel Soriano**, defensa que *«el talent no té codi postal»* i que cal apropar els estudis al territori per evitar que la gent deixi d’estudiar per distància o cost, generant així **riquesa i oportunitats locals**.

Falta d'enginyers industrials a Lleida
Compartir

Es tracta la **manca d’enginyers tècnics industrials**. El **Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Lleida** rep unes **120 ofertes d’empreses l’any** i gairebé no té professionals desocupats. El degà **Ramon Grau** explica que la demanda és molt alta, fins al punt que molts estudiants **troben feina abans d’acabar la carrera**. L’Observatori de l’Enginyeria preveu que en deu anys faltaran **200.000 enginyers a Espanya**. El col·legi reclama que les administracions **fomentin vocacions tecnològiques**, perquè les enginyeries són una **professió de futur**.

Paquets de turisme esportiu a Lleida
Compartir

L’Ajuntament de Lleida treballa en **paquets turístics** dirigits a aficionats d’equips esportius visitants. La regidora **Pilar Bosch** explica que la idea és aprofitar l’arribada de seguidors per **allargar l’estada** i promocionar el **patrimoni cultural, visites guiades i altres espectacles** a la ciutat, més enllà del partit. L’objectiu de **Lleida Turisme** és incrementar la mitjana fins a **dues pernoctacions** per visitant.

Recerca del Tió de Nadal i activitat familiar
Compartir

Es presenta la **5a edició de la recerca del tió** a Clara Valls, una activitat familiar amb **tres rutes adaptades** (0–3, 4–6 i majors de 6 anys), una de les quals és apta per a **mobilitat reduïda**. El 30 de novembre al matí hi haurà **xocolatada popular** organitzada pels Amics del Cau i un **espectacle infantil** dedicat al tió, a càrrec de *Tiolàndia de los Sigronet*. Les inscripcions costen **5 €** si es porta tió de casa i **20 €** si s’adquireix un tió nou, i es poden fer fins al 23 de novembre mitjançant un formulari.

Black Friday i control de publicitat enganyosa
Compartir

La **Generalitat** gairebé **duplica el nombre d’empreses inspeccionades** per la campanya de **Black Friday**. L’**Agència Catalana de Consum** fa seguiment dels preus de **10.000 productes** de sectors com l’electrònica, la moda i els articles per a la llar, controlant **155 companyies** per evitar publicitat enganyosa i competència deslleial. El director **Isidre Garcia** detalla que el monitoratge comença **dos mesos abans** de la campanya. Les sancions poden arribar fins als **100.000 €** per incomplir el Codi de Consum i fins als **20.000 €** en matèria de comerç.

Tema del dia (I): Naixement de la Guia Augusta i premis a Lleida i Pirineu
Compartir

A la secció **Tema del dia**, Meritxell (Txell) Bernaus aborda la **gastronomia de quilòmetre zero** i la presentació de la **primera edició de la Guia Augusta**, dins el Fòrum Gastronòmic de Barcelona. La guia, impulsada per **Pep Noguer**, **Pep Palau** i **Óscar Gómez**, recull **270 restaurants** de cuina catalana i vol **reivindicar la cuina del país** amb categories de **nova cuina catalana**, **cuina tradicional catalana** i **cuina tradicional popular catalana**. Es dona protagonisme als dos restaurants lleidatans premiats ex aequo amb el **Premi Manel Vázquez Montalbán a la cuina de territori**: el **restaurant Sisè** de Lleida (Àngel Esteve) i la **Fonda Ferrer** de Baro (Jaume Mora). Els dos cuiners expressen **orgull i gratitud** per un premi que consideren sobretot **col·lectiu**: Jaume el dedica als seus pares, als germans i a tants restauradors que, sense focus mediàtic, porten dècades aixecant caldos de bon matí i elaborant cuina de tota la vida. Es valora molt que la Guia Augusta **no tingui en compte estrelles ni rànquings**, sinó la qualitat del menjar i el lligam amb el territori, posant tots els restaurants en un **pla d’igualtat** i afavorint la **pinya entre cuiners i productors**.

Tema del dia (II): Què vol dir fer cuina catalana avui?
Compartir

Es debat què significa **“cuina catalana”** en l’actualitat. A partir de la classificació de la Guia Augusta, Àngel i Jaume expliquen que hi ha **moltes cuines catalanes**: des de la més **tradicional** fins a propostes de **nova cuina** que incorporen tècniques i ingredients globals, però sempre amb **arrel al territori** i producte local. S’assenyala que cuina catalana no vol dir immobilisme: fa cent anys el **tomàquet** o el **pistatxo** tampoc eren d’aquí i avui formen part de l’imaginari culinari, com ara el **pistatxo de les Garrigues**. El que defineix aquesta cuina són els **bàsics ben treballats** (sofregits, caldos, guisats llargs com el capipota de sis hores) i una relació estreta amb **productors de proximitat**, que permet al cuiner saber **qui fa què i com**. Es posen exemples de productes emblemàtics del **Pallars** i del Pirineu, com la **girella** (embotit tradicional pirinenc) i la **xicoia** (enciam salvatge), que colles com la del cafè d’un company de Jaume han ajudat a **reivindicar**. Collir xicoia a la muntanya i portar-la a taula es descriu com a *“menjar-te el territori”*. Es remarca que cuinar amb passió, fins i tot una “trista croqueta”, i notar quan un guisat “ha sortit de deu” és el que **manté viva la cuina catalana**. Hi ha també una dimensió **emocional i de memòria**: la millor propina, diu Jaume, és quan un client li confessa que un plat li ha fet **retrocedir 30 anys** i recordar la cuina de la padrina. Jaume mateix explica com un plat tastat al **Sisè** el va “transportar” i li va “explotar el cap”. Aquesta capacitat de **fer viatjar en el temps** és vista com el cor de la cuina del país.

Tema del dia (III): Comunitat de cuiners, relleu i futur de la cuina catalana
Compartir

En el tram final de la xerrada gastronòmica, Àngel i Jaume reflexionen sobre el **futur de la cuina catalana**. Destaquen que el sector ha passat d’una època de **secretisme** (receptes amagades, competència ferotge) a una etapa de **col·laboració i bon rotllo**: avui és normal trucar un altre restaurador per demanar-li com fa un plat o compartir dubtes i idees. Això genera una **comunitat professional forta** i fa que la guia actuï com a catalitzador d’aquesta pinya. Àngel és molt optimista: creu que la cuina catalana viu un **moment de gran dinamisme**, amb accés fàcil a coneixement (llibres, Internet, cuiners referents) i amb joves molt formats que aporten **mirades noves** sense trencar amb la tradició. Jaume hi afegeix un exemple personal: la seva filla estudia **Ciències Culinàries** a Barcelona i té clar que vol tornar i **treballar al Pallars**, fet que li emociona perquè significa **estimar el territori** i donar continuïtat al negoci familiar. Els dos reconeixen però alguns **riscos**: sobretot la possible desaparició de **petits productors** per falta de relleu generacional. Tot i això, confien que els cuiners i el sector seran capaços de **defensar-los i integrar-los** en el futur del país gastronòmic. Es menciona el **Premi Honorífic Isidre Maranges a la cuina catalana**, atorgat a **Josep Lladonosa**, com a homenatge a una figura clau en el registre i difusió del receptari tradicional. La presentadora tanca la secció subratllant l’orgull de veure com **plana i Pirineu** comparteixen projecte i com el relleu generacional garanteix que **la cuina catalana tindrà continuïtat** i seguirà emocionant.

Tertúlia de televisió (I): crisi a la BBC i model de finançament
Compartir

S’inicia la tertúlia de televisió amb Sabina Pedrós, Karen Alfonso i Ivan Usón, centrada primer en la **crisi institucional de la BBC**. Dimiteixen el director general **Tim Davie** i la directora de **BBC News, Deborah Turness**, arrel d’un informe intern filtrat pel diari *The Telegraph* que qüestiona la **neutralitat** d’un documental sobre **Donald Trump** emès al programa *Panorama*. L’informe assenyala que l’edició d’un discurs de Trump el feia semblar més incitador dels disturbis al Capitoli del que era en origen, i també critica un suposat biaix pro-palestí al servei en àrab de la BBC i una cobertura desequilibrada de la qüestió trans, que, segons l’informe, celebrava la diversitat sense suficient **pluralitat de veus**. Davant l’enrenou i altres polèmiques acumulades (casos com **Gary Lineker**, un presentador acusat d’excedir-se en opinions polítiques a xarxes; un escàndol sexual vinculat al periodista **Huw Edwards**; comentaris d’un raper al festival de Glastonbury, etc.), Davie presenta la dimissió i afirma que, com a director general, ha d’**assumir la responsabilitat final** dels errors. S’explica també el **model de finançament** de la BBC, basat en un **cànon televisiu** que paguen anualment les llars que disposen de televisió (uns **175 pounds**). Aquest sistema, diferent del finançament via impostos genèrics que es dona a l’Estat espanyol, és ara objecte de debat perquè el **mandat fundacional de la BBC caduca el 2027**, i caldrà revisar tant el seu finançament com el seu marc de funcionament. Els tertulians comparen aquesta cultura de **dimissió i autocrítica** amb la realitat de molts mitjans espanyols, on sovint no hi ha conseqüències polítiques o professionals similars.

Tertúlia de televisió (II): campanades i nou reality a TVE
Compartir

La tertúlia gira després cap a les **campanades de Cap d’Any** i els moviments dels principals grups audiovisuals. - **A3Media**: manté el tàndem **Cristina Pedroche – Alberto Chicote** per donar les campanades, amb emissió en **simulcast** a Antena 3 i La Sexta. - **Mediaset**: anuncia que les seves campanades viatjaran al **Pirineu aragonès**, concretament a **Formigal**, presentades per **Sandra Barneda** i **Xuso Jones**. Es recorda que és habitual que Telecinco i Cuatro comparteixin senyal per estalviar costos, i que el grup fa anys que mou l’escenari de les campanades per diferents punts d’Espanya (Lanzarote, Gran Canària, Sevilla, Càceres, Barcelona…). Malgrat això, el seu pes d’audiència és baix (entorn del **4–5%** l’últim any), lluny de La 1 i Antena 3. - **TV3**: repeteix parella formada per **Miki Núñez** i **Laura Escanes**, consolidant-los com a cares de referència de la nit de Cap d’Any a Catalunya. - **RTVE (La 1)**: havia intentat innovar obrint una **enquesta popular** a RTVE Play perquè el públic proposés presentadors, però la votació es descontrola amb combinacions sovint iròniques o polaritzades (com **Gabriel Rufián amb Vito Quiles**, Rufián amb **Ester Expósito**, **Leire Martínez** amb **Marta Montero**, **Fernando Alonso** amb **Antonio Lobato**, o **David Broncano** amb **Pablo Motos**). Davant aquest “troleig” massiu, la cadena acaba **tancant l’enquesta** i anuncia que comunicarà els presentadors al **desembre**. Es comenten altres noms factibles com **Ramon García** o **Paula Vázquez**. Finalment, es presenta el nou programa d’entreteniment de TVE, **“Hasta el fin del mundo”**, conduït per **Paula Vázquez**, inspirat en el format britànic *Race Across the World* i amb punts en comú amb *Pequín Express*. Diverses parelles de famosos (Yolanda Ramos amb la seva neboda Ainhoa Olivares, Alba Carrillo, Cristina Cifuentes, Rocío Carrasco, entre d’altres) hauran de recórrer **més de 15.000 km** des de **Costa Rica fins a Panamà** sense poder agafar avions. El programa combina **reality d’aventura** i emoció personal, i es veu com un intent de TVE de renovar la seva oferta d’entreteniment en *prime time*. La tertúlia es tanca amb to distès, especulant sobre qui donarà finalment les campanades a La 1 i reivindicant també el paper de la **ràdio** com a alternativa per seguir l’entrada d’any sense televisió.