Resuming podcast
Aquí, a l'Oest del 10/11/2025
10/11/2025

AI #3261 - Nomofòbia i històries d’emprenedoria local

Aquí, a l'Oest

AI

Contingut general del programa

Aquí, a l'Oest inicia la segona hora amb actualització de temperatures i recordant els municipis on s’emet el magazín, amb la invitació a recuperar els continguts al web del programa.


Bloc 1 – Escoltem-nos: la nomofòbia

Secció conduïda per Marta Heroles, mestra, psicòloga i treballadora social, centrada en la nomofòbia, definida com:

"Por irracional a no estar en contacte amb el telèfon mòbil"

Concepte i context

  • La por és necessària, però quan es desborda es converteix en fòbia.
  • La nomofòbia és un trastorn del segle XXI, lligat a l’ús d’smartphones i noves tecnologies.
  • No es tracta només d’usar el mòbil sovint, sinó de patir angoixa desmesurada quan no el tenim a l’abast.

Exercici d’autoreflexió

  • Es planteja la situació quotidiana: sortir de casa, adonar-se que t’has deixat el mòbil i tornar enrere.
  • Es convida l’oient a preguntar-se:
  • Per què em sento desprotegit/da sense el mòbil?
  • Què penso durant el dia si no el tinc?
  • Realment el necessito per treballar o és dependència emocional/social?

Canvi social i noves necessitats

  • Abans es vivia sense mòbil i no passava res; avui s’ha creat una necessitat socialment acceptada.
  • Molts pares justifiquen donar mòbil a infants que no el necessiten (per exemple, als 9 anys) amb el “per si de cas”.
  • El mòbil s’ha convertit en:
  • Eina de treball
  • Canal principal de comunicació i informació
  • Eina d’oci i entreteniment (xarxes socials, scrolling infinit abans d’anar a dormir)

Impacte en la salut mental i les relacions

  • Ús excessiu i dependència poden provocar:
  • Greus problemes de salut mental
  • Trastorns d’ansietat i d’autoestima
  • Inestabilitat emocional, sobretot en joves
  • Distància progressiva del món físic i empobriment de les relacions socials presencials

Símptomes i indicadors de nomofòbia

Alguns símptomes destacats:

  • Increment constant del temps d’ús i incapacitat de reduir-lo.
  • Tenir dos o més dispositius (de vegades amb el mateix número) “per si se m’espatlla”.
  • Portar sempre un carregador (o diversos) a sobre, encara que no sigui necessari.
  • Ansietat o nerviosisme només de pensar que ens podem deixar el mòbil a casa, al cotxe o a la feina.
  • Utilitzar el mòbil en situacions on està prohibit o és perillós (per exemple, posant gasolina o trajectes mínims a l’ascensor).
  • Tenir el mòbil sempre encès, dormir amb ell al llit i no poder-lo apagar ni posar en mode avió.
  • Ús nocturn compulsiu (xarxes, vídeos, scrolling sense objectiu) que empitjora la qualitat del son.

Necessitat d’intervenció

  • Es remarca la importància de:
  • Fer una autoavaluació honesta de l’ús del mòbil.
  • Preguntar-se quines estones són realment necessàries i quines no.
  • Detectar a temps la dependència per evitar que derivi en trastorns més greus.
  • Es deixa pendent per a la propera sessió:
  • Més símptomes específics.
  • Tipus de teràpia i estratègies per reduir la dependència.

Minisecció científica – Sabies que…?

Dues píndoles divulgatives:

Triops cancriformis

  • Petits crustacis prehistòrics presents des del Triàssic (més de 200 milions d’anys).
  • Disposen d’una closca ovalada aplanada que cobreix cap i part del cos, amb cua i dos apèndixs llargs.
  • Tenen tres ulls (dos compostos i un naupliar), útils per orientar-se, alimentar-se i procrear.
  • Els ous poden romandre vius en condicions extremes (sequera, gelades) durant més de 20 anys, fins que hi ha:
  • Aigua o humitat sostinguda 2–3 dies
  • Temperatura mínima d’uns 23 °C

Per què el cel és blau?

  • L’aire, tot i ser transparent, és una mescla de gasos i partícules.
  • La llum blanca del Sol conté diversos colors; al travessar l’atmosfera, pateix dispersió.
  • Els colors de longitud d’ona curta (blau, violeta) es dispersen més que els de longitud llarga (vermell, groc).
  • Com que el blau es dispersa en totes direccions, els nostres ulls perceben el cel blau.
  • A sortides i postes de sol, la llum recorre més atmosfera, es dispersa el blau i predominen tons vermellosos i càlids.

Bloc 2 – Empremta: la trajectòria de Ramona Massanés

Secció d’emprenedoria sense filtres ni eufemismes. Entrevista a Ramona Massanés, gestora durant més de 35 anys de l’agrocentre del Picat, que va tancar el 31 de desembre de 2024 per la seva jubilació.

Inicis i motivació

  • Decideix obrir la botiga per conciliar i poder cuidar els fills petits.
  • Ve d’una fàbrica de mitges al Picat; la seva família és de pagesos, sense tradició comercial.
  • L’oportunitat li arriba a través de Guissona, que li ofereix gestionar l’agrocentre.
  • Rep formació específica (cursets de Guissona, fitosanitaris, productes per animals).

Primeres dificultats

  • Els primers 5–6 anys són els més durs:
  • Poc moviment de clients.
  • Tot es fa a mà (factures, albarans) fins que arriba l’ordinador.
  • El boca-orella és clau: la gent recomana la botiga al poble i rodalia.

Evolució del negoci i del client

  • Al principi es venien sobretot piensos per animals de granja (gallines, conills) i medicaments veterinaris.
  • Amb el temps disminueixen els pagesos i augmenta la venda per animals de companyia (gossos, gats).
  • Atrau clients de diversos pobles de l’entorn, generant un ampli radi de confiança.

Relació amb la clientela

  • El que més valora Ramona és el tracte humà:
  • Confiança, proximitat i fidelitat.
  • Clients que la visiten des del primer dia fins l’últim, incloent-hi relleu generacional (pares, fills, nets).
  • Anècdotes entranyables i humorístiques, com el client que torna l’os del pernil perquè no sap què fer-ne.
  • Accepta que “hi ha de tot”, però assegura que el balanç de la gent és molt positiu.

Condicions de l’autònom i conciliació

  • Remarca els avantatges:
  • Fer horaris propis adaptats als fills (dissabtes tancat per activitats esportives, setmanes de festa si cal).
  • Però també els inconvenients:
  • Cap baixa en 35 anys: si tanques, no factures, però les despeses continuen.
  • Absència de “vacances pagades” i molts costos fixos (autònoms, taxes, regulacions – fitosanitaris, etc.).

Família i suport

  • La família és un pilar clau:
  • Marit pagès que l’ajuda a la botiga.
  • Els fills, quan són petits, passen estones al voltant del negoci.
  • Suport emocional constant: ningú li diu “tanca, això no va”, sinó “tira endavant”.

Futur dels fills i no-releu

  • Té dos fills:
  • Un pastisser, fundador d’una sucreria al Picat (17 anys en marxa).
  • Una farmacèutica, que treballa a sanitat i viu a Lleida.
  • No busca relleu familiar per a l’agrocentre:
  • Considera el negoci molt esclau i carregat de despeses.
  • Prefereix que cadascú faci el seu camí i allò que li agrada.

Allò que més li agrada del seu ofici

  • Gaudeix especialment de:
  • El món dels fitosanitaris i la detecció de plagues i malalties en cultius.
  • L’assessorament tècnic: clients que porten fulles, branques o fotos per demanar solucions.
  • Aconsellar també en alimentació d’animals (pienso per gossos, gallines, etc.).
  • Destaca la satisfacció d’ajudar i orientar la gent amb problemes concrets.

El tancament i la jubilació

  • El tancament es produeix per edat, no per crisi del negoci.
  • Sent tristor sobretot per la gent i la rutina d’“obrir i tancar persiana”.
  • Gener de després de tancar se li fa etern: ha de reaprendre a viure el temps lliure.
  • Actualment:
  • Participa a l’associació de dones i surt a caminar en colla.
  • Cuida el seu net de 3 anys a les tardes, cosa que li fa molta il·lusió.

Orgull i balanç personal

  • Se sent especialment orgullosa de:
  • Haver mantingut un bon tracte amb la clientela.
  • Crear un espai de confiança on la gent explicava problemes, mostrava plantes, animals, etc.
  • Haver fet la seva feina amb ganes i vocació.

Consell als futurs emprenedors

  • Missatge clau de Ramona:

“Un ha de fer el que li agrada, sigo el que sigo. Si li agrada allò, que tiri endavant. Va bé? Ole. No va bé? Se canvia. Ja està.”

  • Subratlla que:
  • Cal gaudir del que es fa, fins i tot si és dur.
  • No té sentit estudiar o emprendre en quelcom que no t’agrada.

Bloc 3 – Fallo tècnic: ressenyes de Google

Secció d’humor amb Ivan Oson, dedicada a comentar ressenyes reals trobades a Google i altres plataformes.

Punt de partida

  • La idea neix buscant el telèfon de l’Agència Tributària de Lleida i trobant una ressenya de 5 estrelles on un usuari explica amb tot luxe de detalls la seva experiència:
  • Esperava un tracte burocràtic fred i frustrant i es troba funcionàries molt amables.
  • Es refereix a una d’elles com “més un àngel que una empleada de l’Estat”.
  • L’únic punt negatiu és que refusa una invitació a un gin tònic.
  • Acaba dient que surt feliç i que “val la pena pagar impostos”.
  • Els conductors reflexionen amb ironia sobre:
  • Excessos de detalls personals en ressenyes.
  • La recomanació “sortir de casa amb les necessitats fetes”.

Ressenyes curioses i respostes de propietaris

Es comenten diverses ressenyes d’establiments amb to humorístic:

  • Cafeteria: client es queixa de preu del cafè i lloa el bany com a lloc ideal per “plantar un pino”. El propietari respon amb educació, agraint la sinceritat i celebrant, almenys, haver satisfet una necessitat important.

  • Hotel: mala insonorització i queixa per no poder dormir per una parella veïna massa activa. El propietari respon que si ho haguessin dit, els haurien canviat d’habitació, i que s’alegren per la nit feliç dels veïns.

  • Restaurant: client valora malament l’experiència perquè la “quedada” amb la seva cita va ser un desastre, tot i que el lloc li agrada. Es veu com la ressenya reflecteix problemes personals més que del servei.

  • Restaurant de Masterchef: una clienta viatja des de Ceuta per veure famosos, s’equivoca de local, no hi són, es trauma, diu que ha necessitat tractament psicològic… i tot i admetre l’error, deixa una mala ressenya igualment. Es dubta si és broma o seriós.

  • Entrepans de 28 cm: un client diu que són petits i cars; el propietari respon fent broma amb el tamany i recordant que per a la majoria és suficient.

  • Pizzeria: un usuari es queixa d’un repartiment que mai arriba; el local respon que no fan servei a domicili i que l’usuari s’ha confós de negoci.

  • Bar i bol del gos: posen patates en un bol on hi diu “perro”; els clients descobreixen que és el recipient de l’aigua dels gossos. Es parla de l’error humà i de les contradiccions en la nostra percepció de la higiene.

Altres plataformes i productes

  • Perfil professional (tipus LinkedIn): la mare deixa una “ressenya” al perfil del seu fill per recomanar-lo com a barber, cosa que recorda els típics comentaris de mares a les xarxes.

  • Productes d’Amazon:

  • Piles: un usuari escriu que “si estàs llegint ressenyes de piles, val més que vagis al súper, compris vi i pernil i deixis això”.
  • Rascador de gat: funciona, però el gat segueix preferint el sofà, cosa que fa riure perquè reflecteix la realitat dels animals.

  • Registre civil: una dona explica que ella i una amiga es van casar allà amb el mateix funcionari i totes dues es van divorciar al cap d’un any; conclou que no recomana que et casi aquest treballador, com si fos gafe.

Reflexió final

  • La secció mostra com les ressenyes en línia sovint barregen:
  • Experiències reals amb dramatitzacions còmiques.
  • Crítiques justificades amb frustracions personals.
  • I com molts propietaris responen amb humor i educació, convertint situacions complicades en moments de complicitat.

Fil conductor del programa

Al llarg de l’episodi, Aquí, a l'Oest combina:

  • Reflexió psicològica i social (nomofòbia i salut mental).
  • Divulgació científica a través de càpsules breus.
  • Històries d’emprenedoria local que posen en valor el teixit comercial i humà del Picat.
  • Humor quotidià a partir de ressenyes digitals, mostrant el costat més surrealista de la vida en línia.

El resultat és un magazín variat, amb continguts informatius, humans i entretinguts, sempre arrelats al territori i a la vida diària de la gent del Segrià i rodalia.

Marcadors

Presentació de la segona hora i sumari
Compartir

La locutora recorda que es tracta de la segona hora d’*Aquí, a l'Oest*, amb informació de temperatures en diversos municipis i el sumari dels continguts: secció **Escoltem-nos** dedicada a la nomofòbia amb Marta Heroles; secció **Empremta** centrada en la trajectòria de Ramona Massanés, exgestora de l’agrocentre del Picat; i **Fallo tècnic** amb Ivan Oson, que parlarà de ressenyes a Google. S’indica també que tots els continguts es poden recuperar al web del programa.

Sabies que… Triops cancriformis
Compartir

Breu càpsula divulgativa sobre els *Triops cancriformis*, petits crustacis considerats "fòssils vivents" que existeixen des del Triàssic. Es descriu la seva morfologia (closca ovalada, cua amb dos apèndixs, tres ulls) i la capacitat extraordinària dels seus ous de romandre vius durant més de 20 anys en condicions extremes, fins que la humitat i la temperatura són adequades per a l’eclosió.

Escoltem-nos – Nomofòbia amb Marta Heroles
Compartir

Marta Heroles, psicòloga, treballadora social i mestra, dedica la secció **Escoltem-nos** a la **nomofòbia**, la por irracional a estar sense telèfon mòbil. A partir de l’exemple de sortir de casa i adonar-se que ens hem deixat el mòbil, convida els oients a reflexionar sobre el grau de dependència. Es destaca com la societat ha creat noves necessitats (mòbils per a infants de 9 anys, justificacions de tipus "per si de cas") i com l’ús d’*smartphones* ha transformat la rutina: eina de treball, comunicació, informació i oci. S’adverteix que aquesta dependència pot derivar en trastorns d’ansietat, problemes d’autoestima i allunyament del món físic, sobretot entre joves. S’enumeren símptomes clau: augment progressiu del temps d’ús, necessitat de tenir múltiples dispositius i carregadors, angoixa només de pensar a quedar-se sense mòbil, ús en situacions perilloses, dispositiu sempre encès i presència al llit, i *scrolling* nocturn que empitjora el son. La conversa tanca deixant per a una propera sessió més símptomes i possibles teràpies per reduir la dependència, mentre la locutora admet la seva pròpia dificultat per sortir de casa sense mòbil.

Sabies que… Per què el cel és blau
Compartir

Nova píndola de *Sabies que…* explicant per què **el cel és blau**. S’exposa la composició de l’atmosfera i el fenomen de dispersió de la llum solar: els colors de longitud d’ona curta (blau i violeta) es dispersen més que els de longitud llarga (vermell, groc), i per això veiem el cel blau. També s’explica per què, a la sortida i posta de sol, en travessar més atmosfera, es dispersen encara més el blau i el violeta i predominen els tons vermellosos i càlids.

Empremta – 35 anys d’agrocentre al Picat amb Ramona Massanés
Compartir

A la secció **Empremta**, presentada per Sabina Pedros, s’entrevista **Ramona Massanés**, que durant més de 35 anys ha gestionat l’agrocentre del Picat i recentment s’ha jubilat. Ramona explica que va assumir el negoci per poder cuidar millor els seus fills, deixant una feina en una fàbrica de mitges. Detalla els inicis difícils del negoci, amb factures i albarans fets a mà, pocs clients i la importància del boca-orella. Al llarg dels anys, el perfil de client canvia: disminueixen els pagesos i augmenta la venda de pinso per a animals de companyia. Ramona subratlla el valor del tracte humà, amb anècdotes de clients fidels que l’han acompanyada des del primer dia fins a l’últim, així com moments divertits i algun client conflictiu que recorda sense rancor. Parla dels avantatges i desavantatges de ser autònoma: flexibilitat horària per la família versus manca de baixes, vacances pagades i moltes despeses fixes. La família li dona suport constant, especialment el marit, pagès, que l’ajuda a la botiga. Els seus fills han triat camins propis (pastisseria i farmàcia) i ella no desitja un relleu generacional perquè considera el negoci molt esclau. Ramona confessa que el que més li agradava era l’assessorament en fitosanitaris i problemes de cultius i animals. Sobre el tancament, explica que li va saber greu per la gent i per la rutina d’obrir i tancar, i que la jubilació li ha costat d’assimilar, però ara gaudeix de temps per a l’associació de dones, caminar i cuidar el seu net. Com a consell final a futurs emprenedors, insisteix que cal fer allò que realment agrada, i si no funciona, canviar de camí.

Fallo tècnic – Ressenyes de Google amb Ivan Oson
Compartir

A **Fallo tècnic**, Ivan Oson aprofita una anècdota personal buscant el telèfon de l’Agència Tributària de Lleida per introduir una secció d’*humor* basada en **ressenyes reals de Google i altres plataformes**. Llegeix una llarga ressenya de 5 estrelles sobre l’Agència Tributària on l’usuari descriu un tracte sorprenentment amable i gairebé angelical per part de dues funcionàries, fins al punt de dir que surt feliç i amb ganes de pagar impostos, malgrat que li rebutgen una invitació a un gin tònic. A partir d’aquí, es comenten diverses ressenyes còmiques: queixes exagerades sobre cafeteries (preu del cafè però el bany perfecte), hotels amb parelles sorolloses, cites desastroses on es culpa el restaurant, clients que s’equivoquen de negoci en valorar o que fan una crítica sense haver anat al lloc correcte (com el cas del restaurant de Masterchef), discussions sobre la mida dels entrepans, confusions higièniques com servir patates en un bol d’aigua de gos, ressenyes familiars (la mare que recomana el seu fill barber), productes d’Amazon amb comentaris enginyosos (piles, rascadors de gat) i una funcionari del registre civil suposadament “gafe” perquè les parelles que casa acaben divorciant-se. El to és desenfadat i reflexiona, de fons, sobre com les ressenyes en línia sovint barregen experiències personals, dramatització i humor, i com alguns propietaris responen amb ironia i educació.