Aquest episodi d’Aquí, a l'Oest combina crítica musical, propostes de viatge d’hivern i curiositats de la història del pop i la música espanyola, amb tres blocs molt diferenciats:
• L’Eduard i la Maria inicien la secció remarcant que aquest cop no faran musicologia “pura” sinó periodisme musical d’opinió.
• L’Eduard insisteix que el que diran és subjectiu:
“Les opinions són com els culs, cadascú té el seu i tots fan pudor.”
Així, deixen clar que el que segueix no és una veritat absoluta, sinó la lectura personal d’un musicòleg.
L’Eduard exposa una anàlisi molt estructurada de Luxe:
• Valoració tècnica molt positiva de Rosalia: - La considera molt bona música, compositora i intèrpret. - Té gran formació intel·lectual i tots els mitjans econòmics i materials per fer música d’alta qualitat. - Per tant, “no podem esperar que faci mala música”.
• Elements de qualitat del disc: - Participació de la Sinfònica de Londres. - Col·laboracions amb Estrella Morente, Sílvia Pérez Cruz, Björk, entre d’altres. - Ús de diversos idiomes i influències estètiques i formals potents. - Referències a Simone Weil (sona com “Simone Abel” a l’àudio) i a la semiòtica cristiana. - Influències de tradició clàssica: arranjaments d’aire neoclàssic, amb materials que evoquen música barroca i romàntica. - Cants lírics i passatges que recorden l’òpera (àries, cant “més líric”).
• Però manca d’impacte emocional: - L’Eduard confessa que no l’ha emocionat: “Ni fred ni calor”. - Només destaca com a interessant la cançó “Madrugar”, per: - La tria tímbrica dels elements electrònics. - L’arranjament i els girs harmònics. - El vincle amb l’estètica del disc El malquerer.
La seva conclusió provisional: gran disc en termes de mitjans i construcció, però que a ell, personalment, no li diu res.
Davant els dubtes, l’Eduard consulta el seu amic Joan Arnau Pàmies, compositor i productor, i en fa sonar un àudio de WhatsApp.
• Pàmies considera Luxe “un molt bon disc”, perquè: - Utilitza tota mena de recursos musicals, incloent: - Connexions amb músiques de fa més de 300 anys. - Elements rars al mainstream: calderons, ritardandi, recursos expressius poc habituals. - A nivell de producció i arranjaments, el disc “funciona molt bé”. - Demostra que la Rosalia “és una artista de veritat i té alguna cosa a dir a nivell estètic”.
• Però adverteix del perill d’elevar-lo ràpidament a “obra mestra”: - Remarca que la música comercial actual és molt homogènia i empra pocs recursos musicals. - En aquest context, un disc com Luxe sembla “espectacular” perquè trenca la norma. - Però, en una perspectiva històrica més ampla, no es pot equiparar a: - Bach, les sinfonies de Beethoven, - Abbey Road dels Beatles, - o la música electroacústica de Mariana Mazza (sona “Magher” a l’àudio).
• Sí que reconeix que, en el seu moment històric, té una potència expressiva i estètica superior a la mitjana de la música comercial actual, però no arriba al nivell de les grans obres universals.
L’Eduard resumeix la metàfora de Pàmies:
“En un erial (el mainstream), la Rosalia hi ha fet un oasis; però si no vius al desert, un oasis tampoc et sembla la gran cosa.”
La Maria planteja un dubte: comparar Rosalia amb Bach o Beethoven i parlar d’“alta música” pot ser perjudicial per a la seva obra? No la situa en un cànon que potser no li cal?
L’Eduard respon que:
• Rosalia ja juga ella mateixa a aquesta lliga simbòlica: - Competeix en el cim del pop mainstream (Beyoncé, Katy Perry, etc.). - Però incorpora influències de la “música alta”: - Referències a Vivaldi (l’“Hivern”), a Bach, a hàbits d’escriptura harmònica clàssica. - Maneres de cantar i estructures d’ària romàntica. - Una cançó en italià (“el meu coll ple de diamants”), amb estructura d’ària.
• Per tant, ella mateixa s’equipara simbòlicament a aquesta tradició en la manera com construeix el disc.
• També critica l’aparell mediàtic que envolta el llançament: - Molta publicitat sobre la forma (Orquestra de Londres, Björk, cor gegant, Escolania de Montserrat), - i menys atenció al contingut musical profund.
L’Eduard entra després en una anàlisi ideològica i semiótica del videoclip “Bergheim” (pronunciat així, però s’entén que es refereix a Berghain):
• Recorda que alguns pensadors descriuen el gran problema filosòfic contemporani com el de la identitat.
• Distingix dues fases: - Identitat col·lectiva (p. ex. Guerra Freda: comunistes vs. americans). - Identitat personal i de marca al segle XXI: cada individu construeix una marca pròpia.
• Això encaixa amb la filosofia capitalista i individualista i porta a un solipsisme i a la definició del “jo” a través de símbols que es projecten als altres.
• Explica què és Berghain: - Club de tecno a Berlín, molt exclusiu amb codi d’entrada estricte. - Ambient fortament marcat pel fetitxisme i el kink sexual.
• A la cançó hi surt un sample de Mike Tyson (sona com “voice of Diffor More”) repetint:
“I’ll fuck you till you love me.”
• A nivell visual, detecta: - Imatgeria catòlica molt present: creus, Sagrat Cor, colom (esperit sant). - Una frase que diu “només ens salvarem mitjançant la intervenció divina”.
Això li fa pensar en un discurs que anul·la l’agència personal i el lliure albir.
• L’Eduard identifica també imatges associades als yuppies americans (Young Urban Professionals): - Joves professionals de finances, advocacia, etc., anys 80. - Imatge tipus Llop de Wall Street: individualisme exacerbat, elitisme, disposats a trepitjar els altres. - Procés vinculat a gentrificació i expulsió de veïnat humil.
• Afegeix que aquesta estetització de: - Catolicisme pietista (només la intervenció divina ens salva), - Yuppisme individualista i desconnectat de la comunitat,
apunta a un conservadorisme social que connecta amb el gir global cap a la dreta i l’extrema dreta (influència d’ideals de “dona tradicional”, “esposa tradicional”, etc.).
• L’Eduard remarca que, potser, s’equivoca, però aquestes imatges li disparen “red flags” sobre quins símbols està normalitzant i difonent Rosalia.
• Conclusió d’Eduard: - Musicalment, Luxe és un bon disc. - Ideològicament, ell “no s’hi casa” i no té interès a tornar-lo a escoltar.
• Contraposa l’experiència amb un altre disc que ha descobert la mateixa setmana: - El primer disc de la banda de post-punk Sot, titulat Cremeu tot. - L’ha escoltat quatre o cinc vegades perquè l’ha emocionat i interpel·lat, tant musicalment com líricament.
Això el porta a plantejar —per una futura secció— un debat sobre l’experiència artística i l’emoció en la música.
• Tanca reiterant que:
“La música és ideologia i política, perquè tot ho és, i la música, com a vector de símbols, no se n’escapa.”
• Finalment conviden els oients a opinar a les xarxes, recordant un altre cop la frase de les opinions i els “culs”.
L’Arnau entrevista Toni Ferreny, director de l’agència de viatges Travelponent, per entendre on viatgen els lleidatans aquest hivern.
Punts clau:
• La temporada de viatges és “tot l’any”, no només a l’estiu.
• Per Nadal: - Si no tens les vacances ja reservades, “vas tard”: els vols i allotjaments s’omplen ràpid. - Hi ha una clara tendència a reservar amb molta anticipació, degut a la creixent demanda i ocupació, especialment per viatges en família.
Per escapades de 2–3 dies amb ambient nadalenc:
• Destins dins l’Estat: - Sevilla i Madrid: fàcils, pròxims, preus raonables i adequats per viatges en família.
• Mercats de Nadal europeus: - Destinacions com Praga i Dublín estan sortint a bon preu en vols aquest any.
• Toni adverteix que no cal fixar-se només en el preu del vol: - Sovint, si el vol és molt barat, l’allotjament i la vida al país són cars, i a l’inrevés. - Cal sumar taxi a l’aeroport, transports, menjar, etc., perquè a vegades surt més a compte un vol lleugerament més car cap a una ciutat on el cost diari és més baix.
Sobre si la gent busca fred o fuig del fred a l’hivern:
• Qui fuig del fred tria climes temperats o càlids: - Carib, - destinacions exòtiques com Colòmbia, Costa Rica, Argentina.
• Qui busca més fred: - Famílies esquiadores que aprofiten les estacions de Pirineu (Vaquèira, etc.). - Lapònia (Finlàndia) continua essent un clàssic nadalenc: - Travelponent treballa amb vols xàrter directes (Barcelona o Madrid fins al nord de Finlàndia). - S’eviten escales, especialment molestes amb criatures. - Els avions estan “tematitzats”: animació per a nens, assistents de cabina disfressats d’elfs, etc. - L’experiència de Nadal comença ja a l’aeroport i durant el vol.
• Sobre els Alps vs Pirineus: - Tot i que molts van a esquiar a França, Suïssa, etc., - el client de Lleida tendeix a prioritzar les estacions pròximes (Pirineus) per comoditat i menys logística.
• Europa central i de l’Est: - Praga, Viena, Varsòvia, Cracòvia continuen a l’alça. - Polònia s’ha fet popular, tot i el fred intens.
• Londres: - Ha augmentat preus i, des del Brexit, cal visa / formulari i passaport. - Aquests tràmits (uns 20 lliures) encareixen la destinació, que ha perdut atractiu comparat amb altres capitals.
• Lisbona i Praga són de les ciutats europees més demanades actualment.
• Japó: - Molt de moda, però Toni discrepa de la idea que ara sigui “barat”: pot haver baixat el ien, però continua sent una destinació cara i massificada.
• Xina: - Destí en fort creixement turístic. - Han ampliat l’exempció de visat per a espanyols fins al 31/12/2026. - Toni la veu com un dels millors grans viatges a curt termini.
• Tailàndia i Bali: - Encara són els grans clàssics asiàtics. - Tailàndia és el “número 1” en demanda; Bali també molt sol·licitada, especialment per viatges de nuvis.
Toni entra al detall del Carib, destacant els canvis dels darrers anys.
• Problema del sargàs (alga marina) en diverses zones del Carib: - Algunes zones pateixen molt aquesta alga i s’han de desaconsellar si la prioritat és la platja neta. - Hi ha altres zones que n’estan molt menys afectades. - També hi ha turistes que gairebé no surten del resort i no els preocupa tant l’estat de la platja.
• Recomanacions actuals de Toni: - Nova zona mexicana del Carib al nord (zona de Querétaro, encara que geogràficament no és Carib estricte): emergent, amb menys massificació. - República Dominicana – nord de l’illa: - Tradicionalment s’anava més al sud (La Romana, Santo Domingo), - però ara el nord pren força perquè està més lliure d’algues i s’hi construeixen nous resorts.
• Riviera Maya i Tulum: - Continua sent una zona preciosa i en gran part lliure de sargàs. - Però Tulum s’ha encarit molt; com passa amb els destins “de moda”, els preus es disparen fins a fer-los poc competitius. - Molta gent prefereix destins on, pels mateixos diners, obté el doble de serveis.
• Colòmbia es consolida com a destinació molt demandada: - Itinerari “clàssic”: Bogotà – Medellín – Cartagena d’Índies – Santa Marta / illes del Carib colombià.
• Toni hi ha estat fa poc i destaca una ruta més alternativa: - Zona de Cali i el Pacífic colombià: - Observació de balenes, - visita d’illes poc turístiques, - experiència molt fora dels circuits massius. - També recomana el Eix Cafeter (Eje Cafetero).
• Marroc: - Vols a preus molt baixos. - Marràqueix com a gran clàssic. - Circuits de Ciutats Imperials (Fes, Meknès, Rabat, Marràqueix) molt demanats.
• Zanzíbar (Tanzània): - Destí molt de moda, especialment per viatges de nuvis.
• Senegal i Cap Verd: - Cap Verd es presenta com unes “Canàries més exòtiques”, a menys hores de vol que el Carib, ideal per qui vol platja i bon clima sense creuar l’Atlàntic sencer.
• L’Arnau pregunta sobre l’Antàrtida.
• Toni confirma que es pot visitar: - Normalment mitjançant creuers amb trencagels, que salpen des de ports del sud (probablement Argentina o Xile, tot i que no en dóna el punt exacte). - És un viatge molt car i molt especial, una experiència única més que turisme convencional.
• Viatge personal d’hivern: Toni té previst anar a Praga per primer cop. - Recomana visitar els grans clàssics (castell, rellotge astronòmic, pont de Carles), - fer un creuer pel riu, - i sobretot perdre’s pels carrers sense un pla massa rígid.
• Si hagués d’escollir un gran viatge transoceànic properament: - Triaria Xina, amb un mínim de 12–15 dies per combinar Pequín, zona cantonesa, Xangai i altres regions, tenint en compte els temps de desplaçament interns.
Tanca la secció reafirmant-se en la idea que el món s’ha omplert de viatgers tot l’any, i que cal anticipar-se molt per aconseguir bones opcions.
El tècnic de so Abel Porroi tanca el programa amb una secció de curiositats musicals espanyoles, en to distès amb el presentador.
• 1968: Maciel i “La, la, la”: - Maciel va guanyar Eurovisió 1968 amb “La, la, la”. - Va superar Cliff Richard per només un punt, fet que devia fer la gala molt emocionant.
• 1969: Salomé i “Vivo cantando”: - Un any després, Salomé torna a portar la victòria a Espanya amb “Vivo cantando”. - Aquesta vegada, empatant amb quatre països a la primera posició.
La conversa deriva també en bromes internes sobre una companya (Karen) molt fan d’Eurovisió.
Abel introdueix un “clickbait”: “El flamenc no és originari d’Andalusia”, però ho matisa de seguida.
• En realitat, vol dir que no és un estil “púricament” andalús, sinó producte d’un mestissatge: - Neix sobretot a Sevilla, Cadis i Jerez. - Fortament influït per: - Gitanos, - àrabs, - jueus sefardites.
El flamenc s’entén així com a resultat d’una barreja cultural complexa dins d’Andalusia, més que no pas com una creació “tancada” d’una sola comunitat.
• “La Macarena” és presentada com la cançó espanyola més famosa del món als anys 90: - L’any 1993 va ser un èxit global. - Va arribar al número 1 en més de 15 països. - Als Estats Units, va ser número 1 durant 14 setmanes consecutives.
Remarquen el mèrit que sigui una cançó en castellà liderant tant de temps els rànquings internacionals.
Abel connecta amb el bloc inicial del programa i destaca la figura de Rosalia des d’una altra òptica, més celebratòria.
• Rosalia ha portat el flamenc a l’era digital, barrejant-lo amb: - pop, trap i electrònica.
• El disc El malquerer (2018): - Està basat en una novel·la medieval anònima. - Va ser gravat i produït amb El Guincho. - Barreja tradició flamenca amb sonoritats contemporànies, obrint el gènere a nous públics.
• També es destaca el seu tarannà humà: - El presentador diu que li agrada que sigui una “diva humana”, aparentment propera malgrat l’estatus. - Es comenta la seva decisió d’anar al programa La Resistencia enmig de polèmiques amb El Hormiguero, com a gest de criteri propi.
• Parlen també de la cançó on Rosalia canta en català i anglès, i del debat que va generar fer cantar l’Escolania de Montserrat en castellà a un acte simbòlicament catalanista. El presentador defensa que probablement ho va fer amb bona intenció de projecció internacional, tot i que reconeix que el seu equip podia haver previst la polèmica.
• Als anys 50 i 60, músics gitanos dels barris de Gràcia i Hostafrancs (com Peret) van barrejar: - Flamenc, - sons cubans, - i rock.
D’aquí va néixer la rumba catalana, a la qual el presentador afegeix amb orgull la idea de “rumba lleidatana” dins d’aquest paraigua.
• Julio Iglesias és un dels artistes més venuts de la història: - Ha venut més de 300 milions de discos. - En més de 14 idiomes.
• Abans de ser cantant, va ser porter del juvenil del Real Madrid. - Una lesió el va apartar del futbol i el va portar cap a la música. - Els dos coincideixen que, vist el resultat, el canvi li va anar encara millor.
• Tanquen la secció posant una cançó d’un artista lleidatà, Neptú, amb Mitacabant, per acabar amb música de proximitat.
• El presentador agraeix la feina de l’Abel com a tècnic i prescriptor musical, i acomiada el programa desitjant un bon cap de setmana als oients i citant-los al dilluns següent, amb l’objectiu de fer-lo menys feixuc amb companyia i bon humor.
• Luxe és vist com un disc tècnicament excel·lent, ple de referències clàssiques i recursos poc habituals al mainstream, però que no necessàriament emociona tothom.
• Hi ha un debat sobre el lloc de Rosalia en el cànon, la seva relació amb la “música alta” i el paper del màrqueting.
• S’ofereix una lectura crítica de la seva imatgeria religiosa, sexual i de classe, amb sospites de connexió amb discursos conservadors.
• Es recorda també la seva contribució prèvia a la renovació del flamenc (El malquerer).
• El turisme d’hivern és molt actiu, tant en escapades europees com en grans viatges (Carib, Àsia, Amèrica Llatina, Àfrica).
• Es remarca la necessitat de reservar amb molta anticipació, especialment per famílies.
• Hi ha nous pols emergents (Xina, Colòmbia, Lapònia, Cap Verd, Zanzíbar) i reconfiguracions (Carib nord, Riviera Maya saturada i cara, Londres menys atractiu pel Brexit).
• Es repassen moments clau de la música popular espanyola (Eurovisió, “La Macarena”, Julio Iglesias).
• Es contextualitzen gèneres d’arrel (flamenc, rumba catalana) com a productes de mestissatge cultural.
• Es reforça el lligam entre música internacional i escena local lleidatana, tancant amb artistes del territori.
Eduard Morell i la Maria dediquen la secció "Escolta'm una cosa" al nou disc de Rosalia, *Luxe*. L’Eduard remarca que faran periodisme d’opinió, no musicologia estricta, i adverteix que tot són lectures subjectives. Valora molt positivament la Rosalia com a música i compositora, amb gran formació i mitjans, i destaca la presència de la Sinfònica de Londres, col·laboracions amb Estrella Morente, Sílvia Pérez Cruz i Björk, l’ús de diversos idiomes i influències de tradició clàssica i religiosa. Tot i així, confessa que el disc no l’ha emocionat, excepte la cançó “Madrugar”. Per contrastar, fa sonar un àudio del compositor i productor Joan Arnau Pàmies, que considera *Luxe* un molt bon disc dins del panorama mainstream, amb recursos musicals poc habituals (calderons, ritardandi, connexions amb músiques de fa 300 anys). Pàmies adverteix, però, que no s’hauria de qualificar d’“obra mestra” en un sentit històric, ja que no és equiparable a Bach, Beethoven o els Beatles. L’Eduard i la Maria debaten sobre el concepte d’“alta música” i el cànon, i l’Eduard subratlla que Rosalia ja juga a equiparar-se a la tradició clàssica incorporant-ne símbols i formes. Critica també l’enorme aparat mediàtic que posa el focus en la forma (Orquestra de Londres, Björk, corals, Escolania de Montserrat) més que no pas en el contingut musical profund. A continuació, l’Eduard fa una lectura ideològica del videoclip de “Berghain” (pronunciat "Bergheim"): explica què és el club berlinès (tecno, ambient fetish/kink, exclusivitat) i observa la barreja entre sexualitat explícita (sample “I’ll fuck you till you love me”), imatgeria catòlica (creus, Sagrat Cor, colom-Esperit Sant) i referències a yuppies americans (joves professionals individualistes, estil Llop de Wall Street). Interpreta que aquesta combinació reforça un imaginari de conservadorisme social, pietisme religiós que anul·la el lliure albir, i individualisme neoliberal, d’acord amb el gir polític actual cap a la dreta i l’extrema dreta. Avisa que potser s’equivoca, però li desperta red flags sobre els símbols que el disc difon. Conclou que musicalment *Luxe* és un bon disc però ideològicament ell “no s’hi casa” i no el tornarà a escoltar, mentre que un altre disc descobert la mateixa setmana, *Cremeu tot* del grup de post-punk Sot, sí que l’ha emocionat profundament. La secció es tanca convidant els oients a opinar a les xarxes i recordant que totes les opinions són com els culs: tothom en té i totes fan pudor.
En la secció "Massaes és l’Oest", l’Arnau entrevista Toni Ferreny, director de l’agència de viatges Travelponent, per radiografiar els viatges de Nadal i d’hivern dels lleidatans. Toni explica que la temporada turística és realment tot l’any i que, per Nadal, si no s’han reservat ja els viatges, “anem tard” per l’alta demanda i la manca de disponibilitat en vols i allotjaments. Destaca que cada cop es reserva amb més antelació, sobretot per viatges en família. Per a escapades curtes, triomfen destins com Sevilla i Madrid per proximitat i preu, i mercats de Nadal a ciutats europees com Praga i Dublín, condicionats molt pel cost dels vols. Toni insisteix que no es pot mirar només el preu del vol: sovint, si el vol és barat, l’allotjament i la vida al país són cars, i a l’inrevés. Remarca una “regla” empírica: vol barat, destinació cara; vol car, destí més assequible en altres aspectes. En el capítol de fred vs calor, explica que qui fuig del fred busca el Carib, o països com Colòmbia, Costa Rica o Argentina, mentre que les famílies esquiadores continuen anant a la neu, sobretot al Pirineu lleidatà i aragonès. Parlen dels viatges a Lapònia (Finlàndia), molt consolidats: Travelponent treballa amb vols xàrter directes des de Barcelona o Madrid, amb avions tematitzats (assistents disfressats d’elfs, animació per a nens), convertint el viatge en una experiència nadalenca completa des de l’aeroport. A Europa, assenyala l’augment d’interès per Polònia (Varsòvia, Cracòvia) malgrat el fred intens, i per capitals com Lisboa i Praga. Londres, en canvi, ha perdut força pel Brexit: s’ha encarit i obliga a fer tràmits addicionals (visa/formulari i passaport), la qual cosa frena alguns viatgers. Pel que fa a Àsia i grans viatges, Toni matisa el mite que Japó s’hagi tornat realment barat —continua sent car— i situa la Xina com a destí emergent molt potent, facilitada per l’exempció de visat per a espanyols fins al 2026. Tailàndia continua sent el número 1 asiàtic i Bali un clàssic, especialment per a viatges de nuvis. En l’apartat Carib, expliquen el problema del sargàs (alga) que ha obligat a desviar fluxos cap a zones menys afectades: el nord de la República Dominicana i noves àrees mexicanes menys massificades. La Riviera Maya segueix sent atractiva, però Tulum s’ha encarit molt i ha perdut competitivitat. Toni també destaca el creixement de Colòmbia com a destinació combinant Bogotà, Medellín, Cartagena d’Índies i Santa Marta, i relata la seva pròpia experiència a zones menys turístiques del Pacífic colombià (Cali, observació de balenes, Eix Cafeter). A Àfrica, ressalta Marràqueix i els circuits de Ciutats Imperials al Marroc, el boom de Zanzíbar com a destí de nuvis, i l’atractiu creixent de Senegal i Cap Verd, aquest darrer com una mena de “Canàries més exòtiques” i a menys hores de vol que el Carib. També confirma que es pot viatjar a l’Antàrtida amb creuers-trencagels, tot i que és una experiència molt cara i especial. La secció acaba amb els plans personals de Toni (anirà a Praga per primer cop) i consells bàsics: visitar els clàssics, fer un creuer pel riu i deixar-se perdre pels carrers sense massa planificació. Si hagués de recomanar un gran viatge transoceànic per als propers mesos, triaria la Xina amb un mínim de 12–15 dies per cobrir diferents regions. L’entrevista reforça la idea que el turisme s’ha generalitzat tot l’any i que cal anticipació i visió global de costos.
El tècnic de so Abel Porroi tanca el programa amb una secció desenfadada de curiositats musicals d’Espanya, que comparteix en to còmplice amb el presentador. Comença amb Eurovisió: recorda que l’any 1968 Maciel va guanyar el festival amb "La, la, la", superant Cliff Richard per només un punt, i que el 1969 Salomé també va guanyar amb "Vivo cantando", empatant amb quatre països. Aquestes dades serveixen per remarcar el pes històric d’Espanya a Eurovisió i per llançar algunes bromes internes sobre la fanàtica eurovisiva de la ràdio. A continuació, l’Abel presenta un “clickbait” sobre el flamenc: diu que “no és originari d’Andalusia” per matisar després que, tot i néixer a Andalusia (sobretot Sevilla, Cadis i Jerez), és fruit d’un fort mestissatge amb influències de gitanos, àrabs i jueus sefardites. Després parla de "La Macarena" com la cançó espanyola més famosa del món als 90: va ser un èxit global des de 1993, número 1 en més de 15 països i, als Estats Units, número 1 durant 14 setmanes consecutives, un rècord notable per una cançó en castellà. La conversa enllaça amb Rosalia: Abel la presenta com l’artista que ha portat el flamenc a l’era digital, barrejant-lo amb pop, trap i electrònica. Destaca el disc "El malquerer" (2018), basat en una novel·la medieval anònima, produït amb El Guincho i fonamentat en la fusió de flamenc amb llenguatges contemporanis. El presentador ressalta el seu tarannà de “diva humana” i comenta positivament decisions com aparèixer a "La Resistencia" i cantar en català i anglès, tot apuntant a la polèmica de l’Escolania de Montserrat cantant en castellà però interpretant-ho com una voluntat de projecció internacional. L’Abel també aborda el naixement de la rumba catalana als anys 50–60 a Gràcia i Hostafrancs, amb músics gitanos com Peret que barregen flamenc, sons cubans i rock, i el presentador reivindica per extensió la rumba lleidatana. Finalment, parlen de Julio Iglesias: un dels artistes més venuts de la història, amb més de 300 milions de discos en 14 idiomes. Expliquen que abans de ser cantant fou porter del juvenil del Real Madrid, però una lesió el va abocar a la música, canvi que a la llarga li va resultar més profitós. La secció acaba posant una cançó d’un artista lleidatà, Neptú, amb el grup Mitacabant, i el presentador aprofita per agrair la feina de l’Abel i acomiadar l’audiència fins dilluns, desitjant bon cap de setmana i reivindicant el paper de la ràdio de proximitat.