Resuming podcast
Aquí, a l'Oest del 17/11/2025
17/11/2025

AI #3270 - Música, virals de Nadal i premis locals

Aquí, a l'Oest

AI

Panorama informatiu local

Bloc inicial de notícies amb actualitat de proximitat i país:

Successos i política

Accident mortal de caça a Cervera: un caçador mor pel tret accidental d’un company mentre manipulava l’escopeta; el company és detingut per homicidi imprudent.

Negociació pressupostària a Catalunya: els comuns condicionen els pressupostos a polítiques d’habitatge i al compliment d’acords previs (reforç de llengua a les aules i salut mental). Jessica Albiach critica el projecte de torres altes a Lleida i reclama menys burocràcia per obrir comerços i més dinamització dels barris.

Autovia Lleida–Balaguer: el govern inicia estudis per decidir el model (autovia completa o 2+1). Es fixa com a criteris clau seguretat viària, menys impacte ambiental i reducció de la sinistralitat.

Economia, agricultura i ramaderia

Finançament per al sector agrari: l’Institut Català de Finances i Agricultura amplien la línia agroliquiditat fins a 210 M€. Préstecs de 10.000 a 100.000 € amb tipus bonificats (1,90% i fins al 0,95% per a joves pagesos, a 6 anys) destinats a inversions com modernització de regadius i xarxes antipedra.

Bioseguretat davant la grip aviària: el Departament d’Agricultura es reunirà amb el sector avícola per reforçar mesures de bioseguretat, considerades estratègiques davant el canvi climàtic i els moviments d’animals. Es treballa també el sistema d’indemnitzacions pels ramaders afectats.

Societat i institucions

Plenari de la Infància i l’Adolescència de Lleida: es constitueix amb 29 infants i 48 joves de 9 escoles i 12 instituts. L’alcalde Fèlix Larrosa subratlla que ajudaran a millorar el civisme i la convivència.

"Volem una ciutat on els conflictes es resolguin parlant..."

Aquest plenari és un òrgan consultiu que integra el Consell de la Infància i el Consell de Joves.

Millores als jutjats de Cervera: Justícia invertirà 1,1 M€ per reformar façana i interior de l’edifici, preparant-lo per a un futur tercer jutjat i millorant l’eficiència energètica. Ramon Espadaler afirma que confien tant en aquesta nova unitat que ja preveuen obres internes.

Mobilitat i infraestructures

Alta velocitat Madrid–Barcelona i connexions amb Lleida: el Ministeri de Transport augmentarà la velocitat màxima de la línia AVE a 350 km/h amb noves travesses aerodinàmiques, reduint el trajecte a menys de 2 hores.

• Per a Lleida, s’anuncia una nova connexió directa a Barcelona–La Sagrera sense passar per Tarragona, una reivindicació històrica. El pla global preveu 600.000 M€ en infraestructures, incloent una connexió Chamartín–Barcelona i una nova estació AV a Parla per facilitar trajectes Andalusia–Catalunya sense entrar al centre de Madrid.


Tema del dia: Roser Loscos i el disc Límits i abismes

Presentació de l’artista

• Entrevista a Roser Loscos, agramuntina, violinista formada al Conservatori del Liceu i a l’ESMUC. • Ha girat per Catalunya i l’estranger, especialment amb el grup Les Migues, amb qui ha obtingut un Latin Grammy i un Premi MIN al millor àlbum de flamenc. • Malgrat una llarga trajectòria d’acompanyant i col·laboradora, aquest és el seu primer disc en solitari.

Límits i abismes: concepte i procés creatiu

• El disc neix d’un treball personal i terapèutic per superar límits: socials, professionals i, sobretot, autolimits (“això no és per mi”, “no seré capaç”).

"Sempre havia fet brillar altres... però no em veia liderant el meu propi projecte."

Títol simbòlic: - Límits: les màscares, etiquetes i barreres internes que li deien que no podia fer un disc propi. - Abismes: el que trobes en saltar aquests límits – tant por i incertesa com noves possibilitats i bellesa.

• Després de deixar Les Migues (just després de guanyar el Latin Grammy), sentia la pressió de fer un disc de flamenc, però decideix no respondre a expectatives alienes ni a criteris de màrqueting: vol un disc 100% sincer i regal per a ella mateixa. Per això el publica el dia del seu aniversari.

El paper del violí i el so del disc

Violí com a fil conductor: és l’instrument melòdic central de tot el disc i n’articula el relat musical. • Tot i això, Roser defensa una estètica de “banda” on la veu és un instrument més i tots els instruments tenen espai i igualtat. - Exemple: a Imperfecta, el violí presenta la melodia i desapareix durant bona part del tema per deixar viatjar la banda.

• El disc explora nous registres del violí: - A la cançó Reina, l’única on ha manipulat el so, el violí té distorsió tipus guitarra elèctrica, amb una expressivitat "de tripes", menys centrada en la perfecció tècnica i més en la força visceral.

Estils, varietat i estructura del disc

• Roser defineix Límits i abismes com un disc molt eclèctic i viatger: - Hi conviuen funky, blues, música més clàssica, textures new age, ecos de flamenc i altres influències. - S’hi nota la seva voluntat històrica de beure de molts estils i aprendre de tothom.

• El disc funciona com un laboratori d’assaig: - Explora "què passa" quan el violí entra en estils on no és habitual: blues, flamenc, etc. - Vol observar com reacciona el públic a cada cançó i estil, i en quines peces se senten més còmode amb el violí com a líder de la banda.

• És també una narració emocional: cada peça busca transmetre sensacions concretes, sovint sense paraules, i demana una escolta atenta i vivencial.

El violí en el flamenc i en altres gèneres

• Roser defensa que el violí pot encaixar en qualsevol estil musical, tot i que no hi estiguem acostumats. • Amb l’experiència de Les Migues, argumenta que en el flamenc el violí, tot i no ser tradicional, aporta una sonoritat acústica molt rica i una personalitat forta al conjunt. • El disc vol contribuir a normalitzar el violí en gèneres on encara és percebut com a estrany.

Col·laboracions destacades

Frontera: - Col·laboració amb Maty (veu flamenca de Sevilla), enregistrada a Sevilla, on també es grava gran part del disc. - Inclou un videoclip amb músics de gran nivell de l’escena andalusa. - També hi participen les Prenda Roja, trio de veus flamenques de Barcelona, molt properes a Roser.

Boler: - Peça final que torna a l’essència íntima de Roser: només piano i violí. - Neix de les seves proves "de casa": petites idees al piano i melodies de violí al damunt. - Interpretada amb la pianista Laura Andrés, amb qui té una connexió musical i personal molt profunda.

Recepció i impacte inicial

• Tot i el poc temps des del llançament, el disc rep molt bona acollida: - Missatges emocionats d’amics i seguidors. - Nou públic que s’hi apropa per primer cop i destaca cançons concretes.

• Casos especials d’impacte personal, com gent amb problemes respiratoris que utilitza Respira per relaxar-se i dormir millor. Per Roser, això ja justifica tot l’esforç creatiu.

• A nivell de xifres en plataformes: - Respira s’acosta a les 56.000 reproduccions. - Boler supera les 20.000.

Directes i futur del projecte

• Ja hi ha dates de presentació en directe previstes per al territori, amb una posada de llarg important a inicis de 2026, tot i que encara no se’n poden fer públiques les dates exactes. • L’equip del programa es compromet a tornar a parlar del projecte quan arribi el moment dels concerts.


Tertúlia de televisió: virals, premis i realities

Leticia Sabater: la “coneixita” que obre el Nadal

• La secció de tele s’obre amb l’estrena de la nova Nadala de Leticia Sabater, La conejita de Papá Noel. • Les tertulianes destaquen que, des de fa 8 anys, la cantant marca simbòlicament l’inici del Nadal amb els seus villancicos.

Música, estil i videoclip

• La cançó combina reggaeton amb tocs de cúmbia, ús intensiu d’autotune com a recurs estètic i una lletra carregada de dobles sentits sexuals. • El videoclip repassa els cromas exagerats, els colors estridents, la il·luminació poc natural i els efectes especials casolans (pluja de polvorons, duplicació d’imatges, etc.). • S’analitzen fragments de la lletra com: - "Les pedí a Papá Noel, les pedí a los Reyes Magos, que solo quiero un regalo, que me traigan un buen rabo." - "De conejita, no seas malpensado" – on l’artista juga a anticipar l’escàndol i desactivar-lo amb humor.

• Es remarca el component autoparòdic, la consciència plena de Leticia del seu personatge i l’estratègia d’abraçar el “cutre” com a marca pròpia.

Recepció, model de negoci i polèmica

• En poques hores, el videoclip supera les 89.000 visualitzacions a YouTube, demostrant que, agradi o no, té un fort poder de convocatòria. • Es comenta la seva manera de treballar: - Els drets a YouTube van al productor Luis Blasco, que publica els videoclips al seu canal. - Leticia renuncia als ingressos directes de la plataforma i base el negoci en bolos (discoteques, festes majors, esdeveniments privats) amb caché d’uns 3.000 € per actuació.

• Es debaten aspectes ètics i de protecció de la infància: - En anteriors videoclips (com El langostino Rufino) hi apareixen els nebots de l’artista. - Es qüestiona fins a quin punt és apropiat barrejar contingut sexualitzat i presència de menors, sense perdre de vista que el seu rodatge es fa en entorns familiars i muntatge separat.

• Les tertulianes reconeixen, entre la ironia i l’admiració, que Leticia s’ha sabut reinventar: de presentadora infantil a icona kitsch de l’estiu i l’hivern, amb un model de carrera molt particular però efectiu.


Premis de Comunicació Local i èxit d’EMUN FM

Guardons destacats

• Es repassen els Premis de Comunicació Local (38a edició), lliurats al recinte de l’Escola Industrial de Barcelona amb suport de la Xarxa. • Alguns mitjans premiats: - BTV - Espluga FM Ràdio - Canal Reus - emunfmradio amb el podcast Les sis de Ravensbrück

Reconixement a “Les sis de Ravensbrück”

• El podcast d’emunfmradio, produït per Pili García i Anna Gasol, rep el premi en la modalitat d’àudio per: - l’esforç productiu, - l’excel·lent documentació i obtenció de testimonis, - i la qualitat narrativa i sonora.

• El programa Aquí, a l'Oest en fa reconeixement explícit i recomana recuperar la sèrie a la Xarxa+, remarcant la importància de la memòria històrica i el paper dels mitjans locals en projectes de podcast de qualitat.


Comiat de Belén Esteban i nou “talent show” culinari

Acomiadament televisiu

• Es comenta la sortida de Belén Esteban del programa en què participava, amb un comiat molt emocional i plor generalitzat al plató. • Ella explica que necessita descansar, cuidar-se a si mateixa i tenir més temps per la seva mare, filla (que viu lluny) i marit.

Nou programa: Top Chef Dulces y Famosos

• Tot i l’adéu, no es retira de la televisió: començarà a gravar un nou concurs de rebosteria de famosos a RTVE, Top Chef Dulces y Famosos. • Es repassa el càsting principal: - Belén Esteban - Antonio Resines (actor) - Marina Castaño (periodista i vídua de Camilo José Cela) - Mariano Peña (Mauricio Colmenero a Aída) - Eva Isanta (Bea a Aquí no hay quien viva, Maite a La que se avecina) - Samantha Valentine (drag queen i creadora de contingut) - Roy Méndez i Natàlia Rodríguez (exconcursants d’Operación Triunfo) - Altres noms d’influencers i personalitats com Ivana Rodríguez (germana de Georgina Rodríguez) i l’exfutbolista Tote Fernández.

• Es destaca que Belén sol guanyar tots els concursos on participa, i es planteja si mantindrà aquesta ratxa a RTVE, on l’entorn li pot ser menys favorable que a Telecinco.


Tancament de programa

• La tertúlia es clou amb to humorístic i desenfadat, entre bromes sobre el temps dedicat a Leticia Sabater, el seguiment de MasterChef i la necessitat d’una petita pausa abans de reprendre el magazín. • Aquí, a l'Oest manté el seu estil: combinació de notícia local rigorosa, entrevista cultural profunda (el disc de Roser Loscos) i tertúlia de televisió gamberra amb anàlisi de fenòmens virals i cultura popular.

Marcadors

Obertura del programa i equip d'"Aquí, a l'Oest"
Compartir

Presentació del magazín Aquí, a l'Oest, emissió en xarxa a diverses ràdios de Lleida, amb Francesc Baranyà al capdavant. Es presenta l’equip de col·laboradors i s’avança l’estructura del programa: tema del dia amb l’entrevista a la violinista Roser Loscos, tertúlia de televisió amb la nova Nadala de Leticia Sabater i repàs a altres continguts, abans de començar amb les notícies.

Bloc de notícies: actualitat local, política i infraestructures
Compartir

Repàs informatiu amb Guillem Figueroa. Es comenta un accident mortal de caça a Cervera, la posició dels comuns en relació amb els pressupostos catalans i les seves condicions (habitatge, llengua, salut mental) i la crítica al projecte de torres altes a Lleida. Es parla de l’estudi de l’autovia Lleida–Balaguer i dels criteris de seguretat i impacte ambiental. S’expliquen les noves línies de finançament agroliquiditat de l’Institut Català de Finances i Agricultura, amb tipus d’interès bonificats especialment per a joves pagesos, i les futures mesures de bioseguretat davant la grip aviària. També s’informa de la constitució del Plenari de la Infància i l’Adolescència de Lleida, les inversions als jutjats de Cervera per preparar un tercer jutjat i el pla estatal per escurçar el trajecte d’alta velocitat Madrid–Barcelona i crear una connexió directa Lleida–Barcelona per La Sagrera.

Tema del dia: entrevista a Roser Loscos sobre el disc *Límits i abismes*
Compartir

Txell Bernaus conversa amb la violinista agramuntina Roser Loscos, que presenta el seu primer disc en solitari, *Límits i abismes*. Roser explica la seva trajectòria (formació clàssica, etapa a Les Migues i reconeixement amb un Latin Grammy i un Premi MIN) i el procés personal que l’ha portada a liderar un projecte propi després d’anys d’acompanyar altres artistes. El títol del disc reflecteix el treball de superar límits autoimposats i enfrontar-se als abismes que apareixen en créixer artísticament. El disc és eclèctic i viatja per estils com el funky, el blues, el flamenc, la música clàssica i textures més new age, sempre amb el violí com a fil conductor però dins d’un concepte de banda en què la veu és un instrument més. Es destaquen peces com *Reina*, on el violí incorpora distorsió tipus guitarra per aconseguir un so més visceral, i *Imperfecta*, on el violí cedeix protagonisme a la banda. Roser defensa que el violí pot encaixar en qualsevol gènere, inclòs el flamenc. També es comenten les col·laboracions del disc: Maty i el grup Prenda Roja en temes de caire flamenc com *Frontera*, i la pianista Laura Andrés a *Boler*, que tanca el disc amb una peça íntima de piano i violí. Roser parla de la bona acollida inicial, amb milers d’escoltes de temes com *Respira* i testimonis d’oients per als quals la seva música té un efecte terapèutic. S’insinuen futures presentacions en directe per al 2026, encara sense dates anunciades oficialment. La secció es clou escoltant *Respira*.

Transició musical
Compartir

Pausa musical després de l’entrevista amb Roser Loscos, amb l’emissió de la cançó *Respira* del disc *Límits i abismes*. Serveix de transició entre el bloc musical i la tertúlia de televisió.

Tertúlia de televisió: Leticia Sabater, premis locals i nous formats
Compartir

Inici de la secció de televisió amb Karen Alfonso, Sabina Pedrós i Ivan Usó. S’analitza amb to irònic i humorístic la nova Nadala de Leticia Sabater, *La conejita de Papá Noel*, comentant-ne el reggaeton amb tocs de cúmbia, l’ús de l’autotune, els cromes i efectes del videoclip i les lletres plenes de dobles sentits sexuals. Es destaca el seu paper com a icona kitsch, la capacitat de generar virals nadalencs des de fa vuit anys i el model de negoci basat en bolos ben pagats més que no pas en drets de YouTube, que cedeix al productor Luis Blasco. També es plantegen dubtes ètics per la presència dels seus nebots en videoclips de contingut sexualitzat. Tot seguit es repassen els Premis de Comunicació Local, amb menció especial al guardó per al podcast *Les sis de Ravensbrück* d’emunfmradio, reconegut per l’excel·lent documentació i qualitat narrativa i sonora, i es feliciten les seves autores, Pili García i Anna Gasol. Finalment, la tertúlia aborda l’acomiadament televisiu de Belén Esteban, que diu voler descansar i cuidar de la família, i el seu fitxatge pel nou concurs de rebosteria de famosos de RTVE, *Top Chef Dulces y Famosos*. Es repassa el càsting (Antonio Resines, Marina Castaño, Mariano Peña, Eva Isanta, Samantha Valentine, exconcursants d’OT i altres perfils) i es comenta la seva trajectòria guanyadora en realities. El bloc es tanca amb bromes internes sobre MasterChef i una breu pausa abans de continuar el programa.