Episodi de "Aquí, a l'Oest" estructurat en tres grans blocs: una secció de psicologia i benestar digital, una entrevista d’emprenedoria industrial centrada en la fàbrica de cervesa Mau Sant Miquel a Lleida, i una secció final de divulgació sobre els grans misteris de l’origen del planeta Terra.
La psicòloga, treballadora social i mestra Marta Heroles reprèn el tema de la nomofòbia, definida com una por irracional a estar sense el telèfon mòbil o a perdre’n l’accés.
• Es tracta d’una addicció o dependència més que no pas d’un simple mal hàbit. • Es diferencia del que viu la població general pel nivell d’angoixa i simptomatologia física (taquicàrdia, nervis intensos, etc.).
Marta repassa els símptomes clau que poden indicar nomofòbia o una dependència preocupant:
• Cada cop dedicar més temps al mòbil i no poder reduir-lo, ni tan sols mantenir-lo estable. • Que l’ús del mòbil resti temps a altres activitats importants: estudi, feina, oci, descans. • Portar sempre carregador o tenir dos o més dispositius com a norma quotidiana. • Ansietat intensa davant la possibilitat de perdre el mòbil, oblidar-lo o que te’l prenguin. • Comprovar el mòbil compulsivament cada pocs minuts, encara que no s’esperi cap missatge important. • Preferir la comunicació digital (xats, xarxes, missatges) per sobre del contacte cara a cara. • Intentar reduir l’ús i no aconseguir-ho, tot i ser-ne conscient. • Aparició de símptomes físics en casos greus: irritabilitat, agitació, desorientació, tremolors, respiració accelerada o taquicàrdies, fins i tot només imaginant que es podria perdre el mòbil.
"Les persones que pateixen nomofòbia fan una interpretació catastrofista de la realitat davant la idea d’estar sense mòbil."
Marta explica la relació amb el circuit de la recompensa del cervell:
• Cada notificació (un cor a Instagram, un missatge a WhatsApp, encara que no sigui important) genera dopamina, que proporciona una sensació de gratificació. • Aquest mecanisme reforça l’hàbit de consultar constantment el dispositiu i pot derivar en una addicció.
La nomofòbia es treballa com una addicció a les noves tecnologies:
• El tractament més efectiu és la psicoteràpia cognitivoconductual, amb: • Sessions breus i estructurades. • Objectius concrets sessió a sessió. • Paper actiu tant del terapeuta com del pacient. • El tractament farmacològic pot ajudar a reduir símptomes (palpitacions, ansietat), però no resol el problema d’arrel. • En teràpia es treballen especialment les interpretacions catastrofistes: • Pensaments del tipus "si em quedo sense mòbil, algú de la família pot tenir una emergència i jo seré el culpable". • Es fa veure que són interpretacions subjectives i molt exagerades respecte a la probabilitat real.
Marta proposa estratègies concretes per prendre consciència i reduir la dependència:
• Fer un diari d’ús del mòbil: • Temps dedicat cada dia. • Situacions en què s’utilitza. • Motiu de l’ús. • Registre de les millores setmanals. • Substituir gradualment estones de mòbil per altres activitats plaents (oci, conversa, hobbies…). • Reflexionar sobre com ha canviat la nostra vida amb el mòbil: què fèiem abans i què fem ara. • Especial atenció a moments que haurien de ser espais de qualitat familiar, com els àpats: • La terapeuta comparteix casos de nens que diuen "a casa no parlem, a casa estem amb el mòbil". • Es planteja recuperar el sopar com a moment “sagrat” sense pantalles.
El presentador explica una decisió personal i familiar:
• En arribar de la feina, deixen els mòbils en una altra habitació (on hi ha l’ordinador) perquè es carreguin, i fan vida entre cuina i menjador sense el dispositiu. • Els mòbils es queden amb el so activat per si hi ha una emergència, però no són visibles. • Relata el benefici clar: menys temptació de mirar el mòbil quan els fills expliquen el dia o mentre miren una pel·lícula. • Marta valida aquesta opció com molt bona pràctica: quan no veiem el mòbil, disminueix la temptació i la hiper-vigilància constant.
La secció es tanca deixant oberta la porta a altres fòbies relacionades amb la tecnologia en futurs programes.
En un breu espai de divulgació, es comparteix la història de les galetes amb trossos de xocolata (cookies):
• Van ser creades el 1938 per Ruth Wakefield, dietista i xef que dirigia el Toll House Inn a Whitman, Massachusetts. • La cookie s’origina per accident: en quedar-se sense xocolata per enfornar, Ruth va trossejar una barra de xocolata semidolça i la va afegir a la massa esperant que es fongués. • Els trossos no es van fondre completament, creant petites explosions de xocolata dins la galeta. • La recepta es va popularitzar a través del llibre Toll House Tried and True Recipes. • Nestlé va arribar a un acord amb Ruth Wakefield, va incloure la recepta als embolcalls i li va proporcionar xocolata de per vida.
A la secció Empremta es conversa amb Jordi Guixer, director del Centre de Producció de Mau Sant Miquel a Lleida.
• Porta 19 anys treballant al grup, amb formació d’enginyer industrial. • Va començar al departament d’envasat i ha anat progressant fins a la direcció del centre.
• Els orígens de la marca Sant Miguel es remunten al 1890, quan un grup d’emprenedors espanyols porten la cervesa al sud-est asiàtic i funden una fàbrica a Manila. • Als anys 50 decideixen tornar a Espanya i obrir una nova fàbrica. • El 1957 s’instal·len a Lleida, escollida per: • Ubicació estratègica. • Disponibilitat d’aigua. • Potencial econòmic i logístic de la regió. • Signen un acord amb la casa mare San Miguel Corporation de Manila per utilitzar la marca. • El 1957 surt el primer producte elaborat a Lleida, i avui la planta s’acosta als 70 anys d’activitat continuada.
Jordi descriu una transformació profunda des de la dècada dels 50 fins avui:
• Abans: • Processos molt manuals: col·locar ampolles a mà, revisar visualment cada envàs. • Necessitat de molta més mà d’obra per fer tasques repetitives.
• Actualment: • Planta altament automatitzada, un dels nou centres de producció del grup a Espanya. • Quatre línies d’envasat multiformat: • Envàs retornable per a hostaleria. • Ampolla i llauna per al canal alimentació. • Capacitat propera als 2 milions d’hectòlitres anuals de cervesa (volum molt rellevant dins el sector). • Equip humà d’uns 170 professionals. • Ús de robots i inspecció òptica per a la manipulació d’ampolles i control de qualitat.
La sostenibilitat és un pilar estratègic per a Mau Sant Miquel:
• Reducció de consums energètics (electricitat i gas) mitjançant instal·lacions més eficients. • Optimització del consum d’aigua. • Minimització de l’empremta de carboni: • Reducció de plàstic en el packaging. • Processos productius més nets. • S’entén que no es tracta només de vendre cervesa, sinó de com es produeix i l’impacte ambiental associat.
Es destaca el vincle emocional entre la cervesa Sant Miquel i Lleida:
• Molts lleidatans quan veuen una Sant Miquel fora de Lleida diuen "aquesta és de Lleida". • Jordi explica que Sant Miquel originàriament és d’aquí, i que Lleida forma part profunda de la seva identitat. • La planta ha crescut amb la ciutat: • Generant ocupació estable. • Participant com a motor de desenvolupament econòmic i social. • Tenint presència en esdeveniments festivos, culturals i esportius: • Festivals com el Magnífic Fest o el Pau Paterra. • Festa Major de Lleida. • Aplec del Cargol. • Patrocinis esportius, com el Força Lleida.
Segons un estudi recent citat al programa:
• La contribució de Mau Sant Miquel al PIB lleidatà és de 64 milions d’euros. • Generen 2.400 llocs de treball entre directes, indirectes i induïts. • Treballen amb 101 proveïdors locals, que reforcen el teixit empresarial de proximitat.
Jordi detalla els tipus de serveis i empreses implicades:
• Tallers de caldereria i mecànica. • Especialistes en fred i calor industrial. • Empreses d’electricitat i electrònica. • Paviments industrials. • Subministrament de productes químics. • Serveis tècnics i de software.
Quan és possible trobar aquests serveis a Lleida o voltants, es prioritza el proveïdor local; només es recorre a empreses més llunyanes si no hi ha oferta propera.
La planta ha superat dècades de canvis en un mercat altament competitiu:
• Sector de les begudes i, en particular, el sector cerveser és molt competitiu tant a nivell local com estatal. • Claus que destaca Jordi: • Anticipar-se als canvis de mercat. • Apostar per la inversió tecnològica i l’eficiència. • Innovar en productes i formats per respondre a noves demandes. • Garantir un alt nivell de servei: • Puntualitat en les entregues. • Capacitat per atendre comandes “en temps i forma”. • Integrar la sostenibilitat com a criteri central. • Disposar d’un equip compromès i en formació contínua.
Jordi assenyala la pandèmia de la Covid-19 com un dels moments més difícils recents:
• El sector de l’alimentació i begudes va ser considerat estratègic, i la planta havia de continuar operant. • Calia mantenir la producció, garantir el subministrament a supermercats i clients i, alhora, implantar moltes mesures preventives per evitar contagis. • Això va implicar canvis profunds en la forma de treballar, organització de torns i protocols de seguretat. • Destaca l’esforç exemplar de l’equip, que va permetre mantenir l’activitat malgrat la pressió i la incertesa.
Entre les vivències més curioses, Jordi recorda especialment els llançaments de nous productes:
• Són moments d’estrès positiu, amb terminis molt ajustats. • Sovint apareixen imprevistos d’última hora: • Un camió amb ingredients que no arriba. • Un material que cal anar a buscar amb mitjans alternatius. • Tot plegat fa que alguns llançaments semblin escenes de "Missió Impossible", però l’equip acaba trobant solucions. • A nivell global, la companyia llença cada any diverses noves cerveses i moltes variants de packaging, responent a un lineal cada cop més divers.
Personalment, Jordi subratlla que el que més l’enorgulleix és l’equip de persones que formen la planta:
• Barreja de gent jove i gent veterana, alguns amb 45-50 anys de trajectòria a la fàbrica. • Persones que van començar adolescents (14-16 anys) i s’hi han jubilat. • Han passat de màquines eminentment mecàniques a equips robòtics i electrònics més complexos. • Tothom ha hagut d’aprendre noves competències, llegir manuals, formar-se contínuament.
A nivell organitzatiu:
• Mau Sant Miquel posa les persones al centre de les decisions. • Es cuida el benestar físic i personal al lloc de treball. • Es treballa amb sistemes d’excel·lència perquè el coneixement sigui compartit: • Operacions documentades i accessibles per a tothom. • Foment de la polivalència, perquè no depengui tot d’uns pocs “experts”.
A banda del patrocini d’esdeveniments, la companyia actua a través de la Fundació Mau Sant Miguel:
• Inserció laboral de joves en risc d’exclusió social: • Formació per treballar al sector de l’hostaleria com a cambrers. • Professionals de la fàbrica hi col·laboren com a voluntaris, ajudant a fer currículums i preparar entrevistes. • Iniciatives solidàries de Nadal: • Per exemple, un dinar de Nadal amb persones grans en situació de solitud no desitjada, oferint-los companyia i un espai de calidesa social.
Mirant als propers 5 anys, Jordi assenyala dues grans línies:
• Competitivitat i tecnologia: • Mantenir i millorar el nivell tecnològic de la planta. • Continuar essent eficients i donant bon servei en un entorn molt exigent. • Integrar encara més la sostenibilitat.
• Diversificació de producte i serveis: • A més de les cerveses, el grup treballa també amb aigües (p. ex. Solan de Cabras). • Entren en noves línies com el cafè, mitjançant els distribuïdors. • Objectiu: oferir un ventall més ampli de productes i serveis tant a hostaleria com a alimentació.
L’entrevista es tanca amb un agraïment mutu i reforçant la idea que Sant Miquel forma part de la vida quotidiana de Lleida.
A la secció "L’Ofallotècnic", el tècnic de so Ivan Usón comenta, amb to divulgatiu i humorístic, diversos grans misteris científics relacionats amb l’origen de la Terra i de la vida.
L’objectiu no és donar respostes definitives, sinó repasar teories científiques i mostrar com encara hi ha moltes preguntes obertes.
• Sabem que l’aigua cobreix el 70% de la superfície del planeta, que per això s’anomena sovint planeta blau. • Es contrasta amb la poca aigua visible a la resta de planetes del sistema solar (només rastres a Mart, a la Lluna…).
Principals teories:
Aigua aportada per asteroides rics en gel: • Durant la formació de la Terra, fa uns 4.500 milions d’anys, hauria estat un planeta sec i rocós. • L’impacte de molts asteroides amb gel hauria aportat grans quantitats d’aigua.
Aigua originària del mateix procés de formació de la Terra: • L’aigua hauria estat present des del principi, retenida en un núvol de gas i pols que va donar lloc al planeta.
Ivan subratlla que, tot i aquestes teories, segueix havent-hi molts interrogants sobre l’origen exacte de tanta aigua.
Es planteja també d’on ve l’oxigen atmosfèric:
• Sabem relativament bé el com: • Fa uns 2.400 milions d’anys, uns microorganismes anomenats cianobacteris van començar a fer fotosíntesi i a alliberar oxigen com a residu. • Amb el temps, el nivell d’oxigen va pujar i baixar de manera molt variable fins a estabilitzar-se fa aproximadament 540 milions d’anys.
• Però es desconeix per què es va estabilitzar precisament llavors.
Aquesta estabilització està relacionada amb un fenomen clau:
• Al començament del període càmbric, coincidint amb la consolidació de nivells elevats d’oxigen, es produeix l’anomenada explosió càmbrica. • Durant la major part de la història anterior de la Terra, la vida era bàsicament: • Bacteris. • Eucariotes senzills. • Plantes extremadament simples. • En l’explosió càmbrica apareixen de cop formes de vida molt més complexes: • Animals amb cervell, ulls, esquelets. • La majoria de línies evolutives actuals poden fer remuntar el seu origen a aquest període. • Una teoria atribueix aquesta explosió al creixement i estabilització de l’oxigen, però els detalls encara no estan clars.
Malgrat el desenvolupament tecnològic, coneixem molt poc de l’interior profund del planeta:
• S’ha explorat molt la superfície i una part dels oceans, però la major part de la massa interna roman inexplorada. • De l’escorça se sap que sota hi ha el mantell, majoritàriament roca de silicat sòlida. • Durant anys es va pensar que el nucli era només de ferro i níquel. • A la dècada dels 50 es va veure que aquests elements no expliquen del tot la densitat mesurada del nucli. • Per tant, encara hi ha misteris sobre quins altres elements o estructures hi pot haver al centre de la Terra.
Ivan repassa les principals teories sobre la desaparició dels dinosaures fa 65 milions d’anys:
• Durant milions d’anys van dominar el planeta, però acaben convertits en fòssils i motiu de fascinació.
Teories principals:
Impacte d’un gran asteroide: • L’impacte hauria aixecat una enorme quantitat de pols i enderrocs, bloquejant la llum solar. • Això hauria interromput la fotosíntesi i alterat la cadena alimentària.
Gran activitat volcànica (o sèrie d’erupcions massives): • També hauria generat núvols de cendra i gasos que bloquegen el Sol. • Hauria augmentat la temperatura global mitjançant un fort efecte hivernacle.
Ambdues teories tenen suport científic i no són mútuament excloents; podrien haver actuat conjuntament. El resultat comú seria un cel enfosquit durant anys i el col·lapse dels ecosistemes.
La formació de la Lluna continua sent un altre enigma parcial:
• Molts científics defensen la teoria de l’impacte gegant: • Un protoplaneta lleugerament més petit que la Terra hauria xocat amb el nostre planeta. • De la matèria expulsada se n’hauria format la Lluna.
• Les mostres de les missions Apolo mostren que la composició química de la Lluna és molt similar a la de la Terra, la qual cosa dona suport a aquesta visió d’un origen comú.
• Una tercera teoria proposa que la Lluna era un cos independent que va ser capturat per la gravetat de la Terra: • Això podria explicar per què només veiem una cara de la Lluna. • Però no s’alinea tan bé amb la similitud composicional.
Cap de les teories explica tots els detalls satisfactòriament, i el debat científic segueix obert.
Finalment, Ivan aborda el nom del planeta:
• "Terra" prové de mots antics en anglès i alemany que significaven simplement terra/sol. • No se sap quan ni per qui es va establir el nom. • Una teoria diu que, en no saber que era un planeta com els altres, la gent antiga veia la Terra com centre fix, i els altres cossos com a llums que giraven al voltant; per això els altres planetes van rebre noms mitològics i la Terra, no. • No hi ha, però, proves definitives sobre aquesta explicació.
La secció es tanca amb la idea que, en parlar de l’univers i dels orígens del planeta, sovint apareixen més preguntes que respostes, i això forma part de l’encant de la ciència.
El programa es clou recordant que "Aquí, a l'Oest" torna l’endemà a la tarda i agraint la companyia de l’audiència, amb un to proper i distès que connecta les seccions de psicologia, empresa i divulgació científica en un mateix magazín de tarda.
Marta Heroles reprèn el tema de la nomofòbia, definida com una por irracional a estar sense telèfon mòbil, i la caracteritza com una addicció a les noves tecnologies. Repassa símptomes clau: augment progressiu del temps d’ús, incapacitat per reduir-lo, ansietat intensa quan es pensa en perdre el mòbil, portar sempre carregador, preferir la comunicació digital a la presencial i aparició de símptomes físics com tremolors o taquicàrdies en casos greus. Relaciona el problema amb el circuit de recompensa cerebral, on cada notificació genera dopamina i reforça l’hàbit. Explica que el tractament més eficaç és la psicoteràpia cognitivoconductual, centrada a corregir interpretacions catastrofistes (por a emergències, culpa exagerada) i a registrar l’ús del dispositiu mitjançant un diari per fer conscients patrons d’ús i progressos. S’incideix en la dificultat de detectar el problema en una societat on l’ús intensiu del mòbil està normalitzat. Es posen exemples quotidians (mirar el mòbil constantment, ús durant els àpats familiars) i el locutor comparteix l’estratègia d’aparcar els mòbils en una altra habitació en arribar a casa, pràctica que Marta valida com una bona manera de reduir la temptació i recuperar moments de qualitat sense pantalles.
Secció breu de curiositat gastronòmica on s’explica l’origen de les galetes amb trossos de xocolata (cookies). Van ser creades el 1938 per Ruth Wakefield, dietista i xef que dirigia el Toll House Inn a Whitman, Massachusetts. La recepta sorgeix d’un error: en quedar-se sense xocolata per enfornar, talla una barra de xocolata semidolça i l’afegeix a la massa, esperant que es fongui completament. En lloc d’això, els trossos mantenen la forma, creant mossegades amb explosions de xocolata. La recepta es fa popular a través del seu llibre de cuina i acaba vinculant-se a Nestlé, que inclou la recepta als embolcalls de xocolata i li proporciona xocolata de per vida.
Entrevista en profunditat amb Jordi Guixer, director del Centre de Producció de Mau Sant Miquel a Lleida. Explica que la planta és un dels nou centres de producció del grup a Espanya i un pilar estratègic, actiu des del 1957. Repasa la història de la marca, nascuda el 1890 a Manila quan emprenedors espanyols funden una cervesa al sud-est asiàtic, i el seu retorn a Espanya amb la decisió d’implantar-se a Lleida per la seva ubicació, disponibilitat d’aigua i potencial de la regió. Detalla l’evolució tecnològica: d’una fàbrica amb processos manuals a un centre molt automatitzat amb quatre línies multiformat, capacitat d’uns dos milions d’hectòlitres l’any i 170 treballadors. Subratlla la importància de la sostenibilitat (reducció de consums energètics, d’aigua i de plàstics, minimització de l’empremta de carboni) i l’arrelament emocional amb Lleida, present en festes i esdeveniments (Festa Major, Aplec del Cargol, festivals i l’esport local). Aporten 64 milions d’euros al PIB lleidatà, 2.400 llocs de treball entre directes i indirectes i treballen amb 101 proveïdors locals (caldereria, fred i calor, electricitat, paviments, productes químics, serveis tècnics). Jordi destaca la necessitat d’innovar en productes, mantenir un nivell de servei alt i integrar la sostenibilitat per seguir competint en un mercat molt exigent. Recorda la pandèmia de la Covid-19 com un dels moments més complexos, en què van haver de mantenir l’activitat amb fortes mesures preventives. Comparteix anècdotes de llançaments de productes plens d’imprevistos i posa en valor un equip humà que combina veterans amb més de 40 anys de trajectòria i noves generacions, amb una cultura de formació, polivalència i documentació del coneixement. Finalment, explica la tasca social de la Fundació Mau Sant Miguel, que impulsa la inserció laboral de joves en risc d’exclusió a l’hostaleria i organitza iniciatives com dinars de Nadal amb persones grans en solitud.
Ivan Usón dedica la secció al repàs divulgatiu, amb to distès i humor, d’alguns dels grans misteris sobre l’origen i l’evolució del planeta Terra. Comença amb l’origen de l’aigua: es planteja per què la Terra, amb el 70% de la superfície coberta d’aigua, és una excepció al sistema solar. Explica les dues teories principals: l’arribada d’aigua amb asteroides rics en gel i la presència d’aigua des de la formació del planeta, atrapada en un núvol de gas i pols. Passa a l’origen de l’oxigen atmosfèric, atribuint-lo als cianobacteris que fa uns 2.400 milions d’anys alliberen oxigen com a residu, i a una posterior estabilització dels nivells fa uns 540 milions d’anys, tot i que encara no se sap per què es va estabilitzar just aleshores. Relaciona aquest punt amb l’“explosió càmbrica”, una etapa en què la vida complexa (animals amb cervell, ulls i esquelets) prolifera ràpidament després d’una llarga era dominada per organismes simples. Ivan comenta també el desconeixement sobre la composició exacta del nucli de la Terra, més enllà del ferro i el níquel, i repassa les teories principals sobre l’extinció dels dinosaures (impacte d’asteroide i/o activitat volcànica massiva que ennuvolen l’atmosfera i col·lapsen la fotosíntesi). A continuació aborda les hipòtesis sobre la formació de la Lluna: l’impacte gegant d’un protoplaneta, la captura d’un cos independent i la similitud química amb la Terra que reforça un origen comú. Tanca la secció explicant l’origen etimològic del nom “Terra”, probablement vinculat a mots antics germànics i anglesos que significaven terra sòlida, i reflexiona sobre la visió històrica antropocèntrica que considerava la Terra com a centre, en contrast amb la perspectiva astronòmica actual.