Resuming podcast
Aquí, a l'Oest del 5/12/2025
05/12/2025

AI #3299 - Musicologia, Eurovisió i Spotify al 2025

Aquí, a l'Oest

AI

Panorama general de l’episodi

Aquest capítol d’AQUÍ, a l’Oest combina tres blocs principals:

Secció de musicologia “Escolta’m una cosa”: entrevista en profunditat amb el compositor David Esterri (l’Oper del Roquer), centrada en la seva faceta de compositor de música de concert i en diverses obres seves.

Bloc d’actualitat internacional “Massa Est és l’Oest”: anàlisi i tertúlia sobre la decisió de RTVE de no participar a Eurovisió 2026 per la presència d’Israel, amb veus diverses de la xarxa d’emissores.

“Fallo tècnic”: espai desenfadat on el tècnic Abel Porroy comenta el Spotify Wrapped 2025, els artistes i cançons més escoltats i manté un debat humorístic Spotify vs YouTube amb el locutor.


1. Secció de musicologia: David Esterri, més enllà de l’Oper del Roquer

1.1. Plantejament de l’entrevista

• La Maria Gateu i l’Eduard Morell presenten David Esterri com a compositor “clàssic” (terme que tots tres qüestionen).

Refusen fer l’entrevista biogràfica típica (on has estudiat, trajectòria, etc.) i es proposen entrar directament en l’obra i en la manera de pensar la música.

• Debat sobre l’etiqueta música clàssica / música culta / música sèria / música de concert: - Totes les denominacions semblen pedants i imprecises. - Es contraposa amb etiquetes clares com jazz, que tot i contenir molts estils, tenen un camp semàntic molt definit. - Denuncien que dir música clàssica fa que molta gent “tanqui la ràdio” per prejudicis.

“Quan dius música clàssica ja sempre és un pedal, no? I la gent ja està marxant… i no és així.”

1.2. Joc d’identificar les pròpies obres

La Maria proposa un joc: posar fragments d’obres de David perquè ell mateix les reconegui i en parli.

1.2.1. Quartet pentatònic per a flauta i corda

• Primera pista: introducció a l’adagio del segon moviment d’un quartet pentatònic per a flauta i corda.

• David la identifica i la descriu com: - “Deliciosa i preciosa” (remarca que ho diria igual si fos d’un altre). - Tema amb variacions, d’estètica neoclassicista / impressionista / modernista, amb un punt decadent. - Basada en una escala pentatònica (5 notes) emprada en diferents modes i modulacions.

• Origen de l’obra: - Encàrrec d’un quartet amb flauta (en el qual hi havia la flautista Marta Garcia). - Estrenat fa uns 15 anys. - Emparenta la formació amb precedents històrics (sobretot Mozart) i amb el neoclassicisme del segle XX.

• Concepció formal: - Quartet molt cíclic, basat en la repetició i transformació de motius per donar unitat i coherència. - David i l’Eduard en destaquen el color “una mica decadent, impressionista, de principi de segle XX”.

1.2.2. Suite catalana per a acordió diatònic, piano i contrabaix

• Segon fragment: peça d’una suite de 6–7 moviments en forma de dansa.

• Formació molt poc habitual: - Acordió diatònic (Carles Belda), - Piano (Oksana Simanova), - Contrabaix (el mateix David Esterri).

• Característiques musicals: - Estil emparentat amb el quartet anterior: modernista, amb tocs de jazz i principis de segle XX. - Reptes de composició i interpretació pel fet de treballar amb un acordió diatònic, que només té 7 notes de l’escala, mentre que el llenguatge harmònic és cromàtic (12 notes). - Cal molta perícia tècnica de l’intèrpret i autolimitació creativa del compositor.

“Aquesta autolimitació ajuda, és com un repte: he de fer això però no puc fer allò. Com més normes hi ha, és més interessant.”

• Context de la suite: - No neix d’un encàrrec: projecte propi de David i Belda. - Enregistrada i interpretada en concert, sovint combinada amb peces d’un compositor ucraïnès adaptades a un llenguatge proper al jazz i al modernisme. - Busquen sempre una coherència estilística en els programes de concert.

1.2.3. “Preludi a la hiperxeologia. L’escala de la vida” (Francesc Pujols)

• Tercer fragment: preludi per a cobla d’una obra dedicada al filòsof Francesc Pujols.

• Origen: - Encàrrec de Carles Belda (el mateix acordionista de la suite), amb qui David havia compartit el grup Belda i Badabadoc. - Enregistrat per la Cobla Sant Jordi, presentada com “la millor cobla de Catalunya i del món”.

• Concepte de l’obra: - Música programàtica que intenta traduir en música la filosofia de Pujols. - Referència central a la seva teoria de “l’escala de la vida en cinc graons” (de la pedra als àngels, passant per protossous, plantes i animals). - David subratlla que la música té contingut sintàctic però no estrictament semàntic, i que la música programàtica és sempre un territori delicat.

• Recursos compositius: - Ús sistemàtic d’acords de quintes superposades com a símbol dels cinc graons de l’escala de la vida. - L’obra es completa amb una altra cara del disc en què: - La cobla es combina amb bateria i bases rítmiques repetitives. - S’hi fan recitats de textos de Francesc Pujols a càrrec de diverses veus (entre d’altres, Òscar Dalmau i l’Emma, muller del compositor).

• Reivindicació de Pujols: - David critica que a Catalunya sovint es menysté el bo i es promociona “la merda”. - Convida a descobrir Pujols, com a mínim a través de la Viquipèdia, i preveu irònicament que l’obra tindrà ressò “d’aquí 200 anys”.

“D’aquí 200 anys m’entendran.”

1.3. Tancament de la secció

• El temps s’esgota i decideixen deixar la conversa a mitges.

• Anuncien que la segona part de l’entrevista s’emetrà la setmana següent.

• Recorden que a la web del programa es podran escoltar els dos episodis seguits.


2. Massa Est és l’Oest: Espanya es retira d’Eurovisió 2026

2.1. Context de la notícia

• L’Arnau Vila presenta la notícia central: RTVE no participarà al Festival d’Eurovisió 2026, que se celebrarà a Viena.

• Motiu principal: - La Unió Europea de Radiodifusió (UER) ha decidit mantenir Israel com a participant. - El Consell d’Administració de RTVE ja havia aprovat al setembre la retirada si això passava, per considerar-ho un blanquejament de la guerra de Gaza.

• Dades històriques: - Espanya participa gairebé de manera ininterrompuda des de 1961 (64 festivals seguits). - És el primer cop que Espanya es retira i l’únic país dels Big Five (els que més aporten econòmicament) que ho fa.

• Crítica a la coherència de l’UER: - Es compara el cas d’Israel amb el de Rússia, anteriorment exclosa. - Es denuncia la doble vara de mesurar i l’ús de la suposada neutralitat com a excusa. - Es recorda que el principal patrocinador del festival és Moroccan Oil, empresa de cosmètica israeliana amb seu a Nova York.

“És impossible que un esdeveniment així sigui 0% polititzat, però hi ha favoritismes que careixen de sentit.”

2.2. Impacte emocional i polític per als eurofans

• A la redacció d’Aquí, a l’Oest hi ha una sensació de dol per la retirada, però també d’acord amb la decisió.

• Es remarca que: - Els eurofans són qui acabaran pagant la politització i els jocs d’influències. - El 2026 serà la 70a edició del festival, i Espanya hi faltarà per primera vegada des de fa dècades.

2.3. Veus de la xarxa: opinions sobre la decisió

El programa dona veu a diversos col·laboradors de diferents emissores, que aporten una mirada coral.

2.3.1. Sabina Pedrós (Alpicat Ràdio)

• Especialista eurovisiva, expressa un clar dilema intern: - Tristesa profunda per la no participació d’Espanya després de més de 64 anys. - Crítica a que la decisió sigui política en un festival de la cançó. - Lamenta que no s’emetran ni semifinals ni final a RTVE.

• Preocupacions: - Efectes sobre el Benidorm Fest (espera una gran caiguda d’audiència). - Frustració dels artistes participants, que no podran representar Espanya. - Dubte sobre l’efectivitat real de la mesura si altres països (ex. Bèlgica, Islàndia) finalment no se sumen al boicot.

• Valoració professional: - Considera que és una decisió arriscada i probablement poc intel·ligent estratègicament per a RTVE. - Matisa que, tot i això, seguir els propis ideals contra un genocidi és moralment defensable.

2.3.2. Júlia García (Ràdio Trem / Pallars Ràdio)

• Posició clara i contundent: - Celebra que Espanya no blanquegi el genocidi. - Considera la no participació com la posició més correcta davant la situació a Gaza.

2.3.3. Fran Balanyà (1 a 1)

• Sorprèn perquè habitualment no parla bé de l’Estat espanyol.

• En aquest cas: - Aplaudeix la decisió de RTVE:

“Poques vegades diré que ho ha fet bé Espanya. Doncs aquí ho ha fet molt bé.”

  • Defensa que cal prioritzar la justícia i no fer veure que no passa res davant d’un genocidi.
  • Considera que participar “cantant com si res” seria una aberració moral.

2.3.4. Maria Gateu (Ràdio Rosselló)

• Es mostra farta de la politització de tot, però alhora: - Aplaudeix la decisió de rebutjar la participació a Eurovisió. - Rebutja la idea de neutralitat davant un genocidi i critica que la UER empari Israel sota aquesta falsa neutralitat. - Subratlla que també mantenir Israel és una decisió política.

2.3.5. Adrià Rubinat (col·laborador de Massa Est és l’Oest)

• Recorden un tall anterior on ja havia predit que Espanya no hi participaria.

• En la seva anàlisi actual: - Explica que la decisió sobre Israel s’ha portat a l’Assemblea de la UER, i no al comitè executiu. - Denuncia un nou reglament que pretén “despolititzar” el festival separant formalment les televisions dels Estats, però que és, segons ell, una maniobra per poder mantenir Israel. - Constata que molts països estan insatisfets, però que finalment pocs s’han retirat. - Considera que la UER torna a acollir un “estat genocida” per blanquejar la seva imatge. - Defensa que RTVE “està al lloc bo de la història”, fonamentant la seva decisió en drets humans i valors europeus.

2.4. Boicot internacional i història eurovisiva

• L’Arnau fa un petit homenatge als països que acompanyen Espanya en el boicot: - Països Baixos, - Irlanda, - Eslovènia.

• Es repassen dades i cançons icòniques de cada país:

Espanya

• 64 edicions consecutives. • 2 victòries: - 1968: “La La La” de Massiel (victòria unànime). - 1969: “Vivo cantando” de Salomé (empat a 18 punts amb França, Països Baixos i Regne Unit).

• Es recorden alguns artistes destacats: Mocedades, Betty Missiego, Rosa, Beth, Sergio Dalma, Chanel, Chikilicuatre, Melody, Manel Navarro, Saugai, etc.

Països Baixos

• Escolten “Arcade” de Duncan Laurence, victòria neerlandesa el 2019. • 65 participacions, 5 victòries. • A partir del 2019, “mala ratxa”: - 2020: festival cancel·lat per la Covid. - 2021: són anfitrions però queden 23ens i amb públic limitat. - 2023: no es classifiquen per a la final. - 2024: clars favorits però desqualificats per un incident del cantant Joost Klein al backstage.

Irlanda

• Escolten “Hold Me Now” de Johnny Logan (victòria de 1987). • 58 participacions, 7 victòries, històricament el país amb més triomfs fins que Suècia l’ha igualat.

Eslovènia

• Escolten “Energy” de Nusa Derenda (7a posició el 2001). • 25 participacions; millor resultat: doble 7è lloc.

2.5. Tancament del bloc Eurovisió

• L’Arnau conclou que la decisió és colpidora per als eurofans, però plenament comprensible en clau de drets humans.

• Adverteix que potser més territoris se sumaran al boicot en els pròxims dies.

• Tanca amb ironia, batejant l’edició com a “Israel Vision” en lloc d’Eurovision.


3. “Fallo tècnic”: Spotify Wrapped, Bad Bunny i el debat Spotify vs YouTube

3.1. Entrada i problema tècnic

• S’obre l’espai “Lo fallo tècnic”, on se li dona micròfon al tècnic Abel Porroy.

• Inicialment hi ha un problema de retorn d’àudio (eco), que li dificulta parlar. El Fran ho resol i ho aprofiten per fer broma sobre “fantasmes” a la taula de so.

3.2. Què és l’Spotify Wrapped (Rapd / Rapid)

• L’Abel explica que ja ha sortit el Spotify Wrapped 2025 (Rapid en la seva pronunciació humorística).

• Funcions principals: - Resum personal de l’any: artistes, cançons, minuts escoltats. - Dades curioses com “l’edat musical” segons allò que escoltes (a ell li surt que té 21 anys, tot i ser més gran; alguns amics surten amb 60). - També ofereix un resum global de l’any amb els artistes i cançons més reproduïts.

• L’Abel convida els oients amb Spotify a accedir-hi: - Obrint l’app, a la pantalla inicial apareix “Descobreix el teu Rapid 2025”.

3.3. Debat: Spotify vs YouTube

S’obre un llarg intercanvi còmic amb el Fran sobre per què usar Spotify si YouTube també serveix per escoltar música.

• Posició del Fran: - Ell escolta música a través de YouTube (no YouTube Music) i no veu la necessitat de descarregar Spotify. - Considera que amb les llistes de reproducció de YouTube ja en té prou.

• Arguments de l’Abel a favor de Spotify (també en versió gratuïta): - Rapidesa i practicitat a l’hora de cercar i reproduir música. - Gestió de llistes de reproducció molt àgil (arrossegar cançons, etc.). - Experiència d’usuari més clara i específica per a música, sense interferències visuals de videoclips o altres continguts. - El Wrapped ofereix un component lúdic i estadístic que YouTube no té.

• El Fran el pressiona perquè argumenti millor i li retreu, amb humor, que no l’està convencent prou.

“L’equip de comunicació de Spotify està baixant en borsa ara mateix…” (bromeja el Fran mentre l’Abel es queda en blanc uns segons).

• Malgrat les bromes, l’Abel manté que per a ell Spotify és molt més còmode i ràpid que YouTube, especialment per preparar seccions de ràdio.

3.4. Artistes més escoltats el 2025 (global i estatal)

3.4.1. A nivell mundial

Artistes més escoltats al món (Spotify 2025): - 1. Bad Bunny (Puerto Rico) – continua dominat els rànquings globals. - 2. Taylor Swift. - 3. The Weeknd. - 4. Drake. - 5. Billie Eilish. - A partir d’aquí, l’Abel admet que no coneix tots els noms del top global.

• Il·lustren amb un fragment de Drake per mostrar l’estil més trap / urbà que domina el rànquing.

3.4.2. A nivell estatal

Artista més escoltat a Espanya: Quevedo.

• També hi apareixen com a molt escoltats: - Aitana (forta presència al panorama pop espanyol). - A nivell internacional però escoltats intensament a Espanya: Rels B i Rosalía.

• L’Abel destaca que Rosalía ja apareix com una de les artistes espanyoles més escoltades al món i preveu que la seva presència en els rànquings augmentarà l’any següent.

3.5. Cançons més escoltades el 2025

Cançons més escoltades globalment: - 1. “Die with a Smile” – Lady Gaga & Bruno Mars. - 2. “Birds of a Feather” – Billie Eilish. - 3. “Bzrp Music Sessions, Vol. X” o similar (el fragment exacte no queda clar al tall, però l’Abel parla d’un tercer lloc amb més ritme).

• L’Abel i el Fran comenten que sorprèn que les dues cançons més escoltades siguin relativament calmades, quan molta gent busca música més enèrgica en el dia a dia.

• Destaquen també el fenomen de “Golden”, una cançó de K-pop que: - Ha entrat fort en molt poc temps (des de l’octubre/novembre). - Ha arribat a situar-se al top 7 mundial de reproduccions en un període molt curt.

3.6. Humor, ritme i tancament musical

• L’Abel es mostra molt àgil buscant cançons en directe a Spotify per respondre a les demandes del Fran (ex.: canviar de tema en pocs segons).

• Tornen diverses vegades a l’acudit que “YouTube també té llistes”, però l’Abel insisteix que l’experiència de Spotify és més simple i neta.

• Per rematar la secció, posen un tema final de Rosalía (no s’especifica el títol, però s’intueix un dels seus èxits recents), que queda sonant mentre: - El Fran agraeix el bon rotllo i l’humor de l’Abel. - Es feliciten mútuament i desitgen bon cap de setmana als oients.


4. Estructura i to general del programa

4.1. To

• El programa manté un to molt proper i col·loquial, amb: - Moments de profunditat intel·lectual i musical (Debat sobre música de concert, Pujols, música programàtica). - Trams de divulgació política i mediàtica (decisió de RTVE, UER, drets humans, boicot a Israel). - Fragments clarament humorístics i distesos (debats Spotify vs YouTube, anècdotes tècniques, exageracions iròniques sobre el futur reconeixement de les obres).

4.2. Fil conductor

• Tot i la diversitat de seccions, hi ha un fil comú: la música com a eix per pensar: - L’art i el llenguatge musical (musicologia i composició amb David Esterri). - La política i l’ètica internacional (Eurovisió, Gaza, UER, RTVE). - Els hàbits culturals contemporanis (consum digital de música, rànquings, plataformes, edat musical percebuda).

• El programa mostra així tres nivells complementaris de relació amb la música: - Com a disciplina artística profunda. - Com a espectacle global i instrument polític. - Com a producte d’oci quotidià a les plataformes.


5. Temes principals tractats

5.1. Música de concert contemporània

• Dificultat de posar etiquetes a la música clàssica actual. • Composició amb restriccions tonals (pentatònica, diatònica) com a motor creatiu. • Diàleg entre tradició (Mozart, cobla) i llenguatges modernistes / jazzístics. • Música programàtica i límits de la semàntica musical.

5.2. Filosofia i cultura catalana

• Reivindicació de Francesc Pujols i la seva teoria de l’escala de la vida. • Crítica al menysteniment de figures rellevants de la cultura catalana.

5.3. Eurovisió i política internacional

RTVE vs UER: conflicte entre drets humans i negoci audiovisual. • Israel, Gaza i el debat sobre genocidi i blanquejament mediàtic. • El difícil equilibri entre neutralitat cultural i responsabilitat política. • Impacte sobre: - Eurofans, - Artistes del Benidorm Fest, - Audiències televisives i estratègies de branding de RTVE.

5.4. Plataformes digitals i hàbits d’escolta

Spotify Wrapped com a ritual anual de consum cultural. • Dominació del reggaeton / trap llatí (Bad Bunny, Quevedo) i del pop global (Taylor Swift, Billie Eilish, The Weeknd, Drake). • Emergent protagonisme del K-pop als rànquings mundials. • Debat pràctic i generacional entre Spotify i YouTube com a eines per escoltar música.


6. Conclusió

L’episodi ofereix una visió panoràmica i polièdrica del món de la música:

• Des de la creació artística exigent (composició, filosofia, llenguatge musical) fins a la música com a fenomen mediàtic global (Eurovisió, boicots, geopolítica).

• I, finalment, des de la música com a expressió d’identitat personal i generacional (Spotify Wrapped, rànquings, plataformes) fins a la seva presència quotidiana i humorística a la ràdio.

En conjunt, el programa reforça la idea que parlar de música és parlar alhora de cultura, política, tecnologia i manera de viure.

Marcadors

Presentació de la secció de musicologia i del convidat
Compartir

La Maria Gateu presenta un nou episodi d’“Escolta’m una cosa” amb l’Eduard Morell i el convidat **David Esterri (l’Oper del Roquer)**. Aclaren que no faran una entrevista biogràfica convencional, sinó que es centraran en la seva faceta de compositor de *música clàssica / de concert*. Debaten breument sobre la dificultat d’anomenar aquesta música (clàssica, sèria, culta) sense sonar pedants i assenyalen que aquesta etiqueta fa que molta gent canviï d’emissora. Plantegen un joc: posar fragments d’obres de David perquè ell les reconegui i en parli.

Quartet pentatònic per a flauta i corda: origen i llenguatge
Compartir

Sona el primer fragment, que David identifica com la introducció a l’**adagio del segon moviment d’un quartet pentatònic per a flauta i corda**. Explica que va néixer d’un **encàrrec** d’un quartet amb flauta (on hi havia la flautista Marta Garcia) fa uns 15 anys. L’obra és un **tema amb variacions** basat en una *escala pentatònica* i amb un caràcter que ells associen al **neoclassicisme / impressionisme / modernisme** de principis del segle XX, amb un punt decadent. David remarca la voluntat de fer un quartet molt **cíclic**, amb repetició de motius per reforçar la unitat i la coherència.

Suite catalana per a acordió diatònic, piano i contrabaix
Compartir

En el segon àudio sona una peça d’una **suite en forma de dansa** per a **acordió diatònic (Carles Belda), piano (Oksana Simanova) i contrabaix (David Esterri)**. David explica que és una formació molt poc habitual i que l’ús d’un **acordió diatònic** imposa grans limitacions (només 7 notes de l’escala), mentre que la música que volen fer és força **cromàtica**. Tant la composició com la interpretació són, per tant, un **repte tècnic** que ell viu com una autolimitació estimulant. La suite no sorgeix d’un encàrrec sinó d’una iniciativa pròpia, enregistrada i portada en concert, sovint combinada amb peces d’un compositor ucraïnès adaptades a un llenguatge **entre el jazz i el modernisme**, buscant coherència estilística en els programes.

Preludi a la hiperxeologia i reivindicació de Francesc Pujols
Compartir

El tercer fragment correspon al **“Preludi a la hiperxeologia. L’escala de la vida”**, una obra per a **cobla** encarregada pel **Carles Belda** i enregistrada per la **Cobla Sant Jordi**. David explica que la peça és **programàtica** i vol reflectir la filosofia del filòsof català **Francesc Pujols**, especialment la seva idea de l’**escala de la vida en cinc graons** (de les pedres als àngels). Per simbolitzar-ho, utilitza **acords de quintes superposades**. A l’altra cara del disc hi ha recitats de textos de Pujols (amb veus com Òscar Dalmau i l’Emma, la seva muller) sobre bases rítmiques de cobla i bateria. David reflexiona sobre els límits de la música programàtica (llenguatge sintàctic però no semàntic) i denuncia que figures valuoses com Pujols estan **oblidades a Catalunya**, confiant irònicament que la seva obra serà entesa “d’aquí 200 anys”. La secció es tanca per manca de temps, anunciant una segona part de l’entrevista.

Notícia: RTVE es retira d’Eurovisió 2026 per la presència d’Israel
Compartir

L’Arnau Vila obre el bloc **“Massa Est és l’Oest”** amb la notícia que **RTVE no participarà a Eurovisió 2026 a Viena** després que la UER hagi decidit mantenir **Israel** al concurs. S’explica que el Consell d’Administració de RTVE ja havia acordat retirar-se si Israel continuava, per considerar que la seva participació suposa **blanquejar la guerra de Gaza**. S’assenyala que és una decisió **històrica**, ja que Espanya participava des de 1961, i que serà l’únic país dels **Big Five** que es retira. L’Arnau critica la incoherència de la UER respecte a l’exclusió de Rússia, assenyala el paper de **Moroccan Oil** (empresa israeliana) com a patrocinador principal i denuncia la falsa pretensió de neutralitat del festival. També lamenta que els **eurofans** i el públic espanyol seran els grans perjudicats per aquests jocs d’influència.

Tertúlia coral: reaccions a la retirada d’Espanya d’Eurovisió
Compartir

El programa recull diverses opinions de la xarxa d’emissores. **Sabina Pedrós** (Alpicat Ràdio) expressa un **gran dilema**: està molt trista per perdre la participació després de 64 anys i pel fet que RTVE tampoc emeti el festival, però entén la coherència de plantar cara al genocidi i recorda que la decisió pot ser estratègicament molt dolenta per a RTVE i per al **Benidorm Fest** i els seus artistes. **Júlia García** (Ràdio Trem) considera “perfecte” no participar per **no blanquejar el genocidi**. **Fran Balanyà** celebra la decisió, afirmant que poques vegades diu que Espanya actua bé, però que aquesta vegada **prioritzar la justícia i no fingir neutralitat** és imprescindible. **Maria Gateu** es mostra farta de la politització, però defensa que cal posicionar-se davant un genocidi i que la suposada neutralitat d’Eurovisió és també una decisió política. Finalment, **Adrià Rubinat**, que ja havia predit la retirada, explica que la UER ha modificat el reglament per fingir despolitització separant televisions i Estats, però que en realitat és una estratègia per **mantenir Israel**, i opina que RTVE es col·loca “al lloc bo de la història” basant-se en els drets humans.

Països que se sumen al boicot i repàs històric eurovisiu
Compartir

L’Arnau dedica un tram a homenatjar els països que, com Espanya, **no participaran a Eurovisió 2026**: **Països Baixos, Irlanda i Eslovènia**. Recorda que Espanya ha participat en 64 edicions seguides i repassa les dues victòries (1968 amb “La La La” de Massiel i 1969 amb “Vivo cantando” de Salomé) i noms emblemàtics com Mocedades, Rosa, Sergio Dalma, Chanel o Chikilicuatre. Acompanyant-se de cançons, repassa també la trajectòria dels altres països: Països Baixos (65 participacions, 5 victòries, inclosa “Arcade” el 2019, seguida d’una etapa complicada amb cancel·lació per Covid, mals resultats i una desqualificació polèmica), Irlanda (58 participacions i 7 victòries, amb “Hold Me Now” com a icona i Suècia atrapant-la al rànquing) i Eslovènia (25 participacions amb dos setens llocs com a millor resultat, entre ells “Energy” el 2001). L’Arnau conclou que, tot i ser una notícia dolorosa per als eurofans, la decisió de RTVE és comprensible i fins i tot preveu que altres països podrien afegir-se al boicot, ironitzant que el festival sembla convertir-se en “Israel Vision”.

“Lo fallo tècnic”: introducció i debat Spotify vs YouTube
Compartir

S’obre l’espai **“Lo fallo tècnic”** amb el tècnic **Abel Porroy**, que inicialment pateix un problema de retorn d’àudio (escolta la seva veu amb retard) fins que el Fran ho ajusta. A partir d’aquí, en un to molt humorístic, l’Abel explica que ha sortit el **Spotify Wrapped 2025** (que ell anomena “Rapid”) i que ofereix un resum personalitzat de les cançons, artistes i minuts escoltats, inclosa una dada curiosa: la **“teva edat segons la música que escoltes”** (a ell li diu que té 21 anys, mentre a alguns amics els surt 60). Proposa als oients entrar a l’app per veure el seu resum i comenta que Spotify també publica un **rànquing global**. S’obre un debat còmic amb el Fran, que defensa escoltar música a **YouTube** sense descarregar Spotify. L’Abel argumenta que Spotify és més **ràpid i pràctic**, amb millor gestió de llistes de reproducció i una experiència centrada en la música, mentre que YouTube barreja videoclips i altres continguts. El Fran el pressiona demanant-li arguments concrets i ironitza dient que l’“equip de comunicació” de Spotify deu estar patint pel seu discurs, però l’Abel manté que per preparar seccions de ràdio Spotify li és molt més còmode que YouTube.

Spotify Wrapped 2025: rànquings mundials i tancament musical
Compartir

En la segona part del “Fallo tècnic”, l’Abel entra en les dades concretes del **Spotify Wrapped 2025**. Explica que **Bad Bunny** és l’artista més escoltat al món i que el seu àlbum també domina, mentre que a Espanya l’artista més escoltat és **Quevedo**, amb presència destacada també d’**Aitana**. A nivell global, completa el top amb **Taylor Swift, The Weeknd, Drake i Billie Eilish**, i il·lustra l’estil d’alguns posant fragments (com un tema de Drake amb sonoritat trap/urbana). Pel que fa a cançons, destaca com a més escoltades **“Die with a Smile”** de Lady Gaga & Bruno Mars i **“Birds of a Feather”** de Billie Eilish, tot remarcant que són sorprenentment *relaxades* per liderar el rànquing. Assenyala també el cas de **“Golden”**, una cançó de K-pop que en pocs mesos ha escalat fins al top 7 mundial, i apunta que **Rosalía** ja és una de les artistes espanyoles més escoltades a l’estranger i probablement pujarà encara més als rànquings. El to continua sent desenfadat, amb l’Abel demostrant la rapidesa de Spotify per buscar cançons en directe i el Fran aportant rèpliques iròniques. La secció acaba posant un tema de **Rosalía** mentre el Fran agraeix l’humor i les explicacions de l’Abel i tots dos desitgen bon cap de setmana als oients, tancant el programa amb un ambient de bon rotllo musical.