Resuming podcast
Aquí, a l'Oest del 10/12/2025
10/12/2025

AI #3304 - Micropobles, pagesia i serveis al món rural

Aquí, a l'Oest

AI

Panorama general de l’episodi

Episodi d’Aquí, a l'Oest centrat en actualitat local i en una tertúlia sobre micropobles, pagesia i serveis bàsics al món rural de les Terres de Lleida. Primera part amb repàs de notícies destacades, i segona part amb una conversa profunda sobre reptes econòmics, demogràfics i normatius dels municipis petits.


1. Notícies locals i comarcals

1.1. Modernització del Canal d’Urgell ajornada

• S’anuncia que l’Assemblea General Extraordinària per aprovar la modernització del Canal d’Urgell es torna a posposar. • La votació, prevista primer a l’octubre i després al 21 de desembre, es vol moure fins al febrer. • Es crearà un grup de treball entre Govern i Comunitat General de Regants per: - Introduir millores tècniques al projecte - Aclarir dubtes dels regants • Context de fons: sis de les set col·lectivitats que han sotmès la proposta a votació l’han rebutjada per majoria, un reflex del malestar i la desconfiança del sector.

1.2. Dimissió del director de la Fira de Lleida

Oriol Oró deixa la direcció de la Fira de Lleida després de 18 anys. • Ho descriu com una decisió meditada i presa en un moment òptim: fires consolidades i nou pavelló en construcció. • Ha viscut dues crisis globals: - Recessió del 2008 - Covid-19, amb dos anys gairebé sense activitat firal • Balanç de la seva etapa: - Mantenir i fer créixer totes les fires - Crear-ne de noves - Posicionar Lleida com a segona entitat firal de Catalunya amb reconeixements internacionals (només al nivell de Fira Barcelona) - Aconseguir una Fira econòmicament viable i autònoma des del 2008, fet excepcional a escala estatal. • El patronat es reunirà per: - Fer balanç de curs - Definir calendari 2026 - Presentar la convocatòria pública per a la nova direcció, que es vol cobrir el primer trimestre de l’any vinent.

1.3. Nou POUM de Lleida i Pla de l’Estació

• L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, confia que l’aprovació inicial del POUM (Pla d’Ordenació Urbanística Municipal) estigui enllestida al febrer. • Considera aquest pas clau per desencallar el Pla de l’Estació, encallat des de fa anys per dos punts crítics. • El POUM ha d’: - Incorporar aportacions de la participació ciutadana - Integrar l’informe inicial del Departament de Territori • Efectes legals: - L’aprovació inicial implica suspensió de llicències allà on hi hagi modificacions de règim urbanístic del sòl. - Després hauran de venir l’aprovació provisional i la definitiva.

1.4. Judici al mosso per narcotràfic

• A l’Audiència de Lleida es jutja un mosso d’esquadra per tràfic de drogues relacionat amb 620 quilos de cocaïna amagats en un rotor. • L’agent nega tenir res a veure amb la droga i afirma que: - Només va ajudar el principal acusat a llogar una nau industrial al polígon El Segre - Pensava que era per guardar vehicles i material, sense saber res d’introducció de droga. • Les escoltes policials de la Divisió d’Afers Interns vinculen el mosso amb l’operació i també amb un pagament de 85.000 euros a una de les societats implicades després de la compra del rotor a Panamà. • La Fiscalia manté la petició de 9 anys de presó i 66.000 euros de multa com a cooperador necessari. Els altres acusats ja han pactat condemnes d’entre 2 i 6 anys.

1.5. Recuperació del Cant de la Sibil·la a Arbeca

• Arbeca recupera, després de més de 20 anys, el Cant de la Sibil·la, que només s’havia interpretat una vegada el 2003. • Es farà el 20 de desembre a la parròquia d’Arbeca. • El cant forma part d’un corpus oral del segle XV en quatre volums; es conserva al leccionari, amb text i notació gregoriana. • Singularitat d’Arbeca: - Es van conservar o copiar les notes en paper pautat - És un dels pocs cants d’Europa d’aquest tipus que es conserven amb música i es canten encara avui • El concert inclourà també: - Un plany del segle XII en honor de Ramon Berenguer IV - Cinc danses del Llibre Vermell de Montserrat, coincidint amb el mil·lenari de la fundació del monestir benedictí • El president de la Diputació, Joan Talarn, subratlla que:

"Recuperar el Cant de la Sibil·la va més enllà de l’element religiós: és identificació nacional i patrimoni cultural compartit."

• Des del 2010, el Cant de la Sibil·la i el Misteri d’Elx són Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la UNESCO.


2. Tertúlia: Micropobles, pagesia i serveis essencials

Tertúlia conduïda des dels estudis d’UAU Lleida Ràdio amb:

Lluís Torrent, director del Consorci del Segrià Sud pel Desenvolupament del TerritoriJordi Teixidor, tècnic de promoció econòmica del Consell Comarcal del Pla d’Urgell

L’objectiu és parlar específicament de micropobles, despoblament, pagesia i serveis comercials bàsics.

2.1. Micropobles com a normalitat del país

• Es recorda que Catalunya és majoritàriament un país de micropobles, no una excepció. • Voluntat del programa de donar veu a aquesta realitat sovint invisibilitzada. • Es posa èmfasi en: - Relleu generacional - Viabilitat econòmica de la pagesia - Vida comercial i serveis en pobles petits


3. Pagesia, explotació prioritària i pesta porcina

3.1. Explotació agrària prioritària i ajuts

• Es comenta la nova proposta (encara pendent d’aprovació definitiva) per redefinir qui és explotació agrària prioritària a Catalunya. • La coordinadora nacional de la Unió de Pagesos, Raquel Serrat, ha explicat que: - La pagesia ha perdut aquesta condició en unes 1.700 explotacions - Això implica pèrdua d’ajuts i dificultats per fer viable l’activitat • S’ha redactat un articulat específic, debatut amb tots els grups del Parlament: - Tothom s’hi ha mostrat favorable en principi - Cal veure si realment s’acaba aprovant i com es concreta • Opinions a la taula: - Aproven que es flexibilitzin els requisits per ser explotació prioritària - Defensen que “qualsevol persona que vulgui fer de pagès o ramader ja és prioritària” i s’ha de cuidar especialment.

3.2. Importància estructural de la pagesia

• Es remarca que la pagesia: - Gestiona i cuida el territori - És clau per al subministrament d’aliments - Sosté bona part de l’economia rural i les indústries associades • Exemples al Pla d’Urgell: - Gairebé el 50% del PIB comarcal depèn directament o indirectament de l’agricultura (sector primari + agroindústria). • Problemes actuals: - Abandonament de feines agràries - Jubilacions sense relleu generacional - Inestabilitat de preus i mercats internacionals - Sensació contínua de normatives imposades sense prou diàleg ni claredat

3.3. Pesta porcina africana

• Es tracta la preocupació pel risc d’entrada de la pesta porcina africana: - Malaltia que no afecta les persones però sí la sanitat animal i l’economia - El porcí és primer sector econòmic de la demarcació de Lleida, per davant d’altres • Impacte potencial: - Afecta no només les granges, sinó tot el teixit econòmic adjunt: maquinària, indústria agroalimentària, serveis logístics, etc.


4. Comerç local, serveis bàsics i vida als pobles

4.1. Tancament de botigues i serveis

• Es denuncia un “degoteig constant” de: - Tancament de petits comerços (botigues de queviures, fleques…) - Oficis tradicionals (fusters, paletes, etc.) • Conseqüències en cadena: - Primera pèrdua: el negoci i els llocs de treball - Segona pèrdua: la gent gran ja no pot comprar al poble i ha d’anar a la ciutat (Lleida), amb problemes de transport i despesa fora del municipi - Tercera pèrdua: els productors locals deixen de tenir un punt de venda al poble i s’han de desplaçar també a vendre a la ciutat • Es planteja el risc de “buïdar de vida” els pobles i recentralitzar-ho tot als nuclis urbans grans.

4.2. La botiga i el forn com a centres socials

• Es defensa que una botiga o un forn de pa no són només negocis, sinó espais socials i culturals: - Lloc de trobada i conversa diària - Espais on es detecten problemes: si algú no va a comprar el pa, la gent s’adona que pot haver-li passat res. • Exemple explicat: - Cas real d’una persona gran que no anava a la botiga; els veïns hi van anar a casa i la van trobar a terra amb febre alta, i se la va poder atendre.

4.3. Responsabilitat de la població i polítiques públiques

• Es remarca la responsabilitat compartida: - Veïnat: consumir als comerços del poble per fer-los viables - Administracions: dissenyar polítiques per facilitar que aquests negocis se sostinguin • Dificultat de les administracions: - Són negocis privats però amb un fort impacte social - Cal trobar fórmules per ajudar sense distorsionar la competència


5. Iniciatives concretes al Pla d’Urgell i Segrià Sud

5.1. Formació per a forners

• El Consell Comarcal del Pla d’Urgell ha impulsat una formació gratuïta de forner: - Aproximadament 80 hores - 10 places ofertades - Més de 70 persones inscrites, un indicador d’alt interès per l’ofici • Context: - El Gremi de Forners de Lleida alerta que fins i tot a la ciutat costa trobar gent que vulgui fer de forner - Les condicions (madrugar molt, esforç físic) desincentiven el relleu • Es veu la formació com una eina clau per: - Generar nous forners - Ajudar a mantenir o reobrir fleques en pobles petits

5.2. Obrador compartit de pa i pastisseria a Torrebesses

Torrebesses impulsa un obrador compartit de pa i pastisseria. • Finançat a través del Pla Estratègic Alimentari de Catalunya (ajuts del Departament d’Acció Climàtica / antic DARP): - Línies per a projectes agroalimentaris (empreses de dones, relleu generacional, obradors compartits, escorxadors municipals, etc.) - Sovint hi sobren diners de convocatòria, animant altres municipis i empreses a presentar projectes. • Característiques de l’obrador: - Tota la infraestructura ja hi serà (forns, pastadores, cambres, etc.) - Els usuaris pagaran per un dret d’ús, no per fer tota la inversió - Permet provar el negoci sense jugar-s’ho tot des del principi - El procés d’elaboració estarà pensat perquè no calgui treballar tota la nit: es podrà començar cap a les 6 del matí amb processos de fermentació temporitzats • Objectiu de calendari: - El projecte s’ha d’executar abans del 3r trimestre de 2026 • Funció territorial: - Tot i estar ubicat a Torrebesses, serà un recurs per a tot el territori (Segrià Sec i rodalies)

5.3. Obradors compartits com a incubadores

• Es cita l’experiència de Conca Activa (Conca de Barberà) com a pionera en obradors compartits: - Productors que lloguen hores concretes (ex.: dimecres de 7 a 8.30) per transformar productes - Mínima inversió inicial i possibilitat de veure si el negoci té recorregut • Exemple d’un productor de guixa (llagum poc atractiu gustativament) que busca un segment de mercat molt específic (memòria dels padrins, producte singular). • Es remarca que la normativa sanitària exigeix instal·lacions d’acer inoxidable i registres que són inviables per a microproductors si no és en format compartit.

5.4. Catàleg virtual “Al poble hi ha de tot”

• Iniciativa del Consell Comarcal del Pla d’Urgell: plataforma “Al poble hi ha de tot”. • Estructura: - Hi apareixen totes les botigues dels pobles - També els productors locals - I els clients dels pobles • Funcionament: - La persona fa la comanda en línia - Però qui fa la venda és la botiga del poble, no directament el productor • Beneficis: - Evita que la compra online elimini el comerç local - La botiga té més productes (i de qualitat) - El productor té més punts de venda - El client compra al comerç del seu poble, mantenint-lo viu

5.5. Encadenar campanyes i feines agro

• Al Segrià Sud es treballa per encadenar campanyes agràries i feines especialitzades: - Ex.: moliners d’oli (feina molt estacional, a l’hivern, però altament crítica per cooperatives d’oli) - A l’estiu, aquests perfils podrien treballar en cooperatives de fruita (pressic, cirera, pera, poma…) • Objectiu: - Donar continuïtat laboral a persones qualificades - Fer itineraris laborals que permetin una renda més estable - Complementar-ho amb explotacions familiars petites i transformació agroalimentària (melmelades, formatges, etc.)

5.6. Comparació amb el model francès

• Es critica que la normativa espanyola de transformació agroalimentària artesanal és massa rígida. • Es menciona el model francès (fermier) com a referent: - Regula i permet la transformació a petita escala a les explotacions - Donant seguretat sanitària però amb flexibilitat per als petits productors • Segons expliquen, el Departament d’Agricultura / Acció Climàtica estaria treballant per adaptar una normativa semblant a Catalunya, si bé fa anys que se’n parla sense concrecions.


6. Modernització dels Canals d’Urgell: dubtes i malestar

6.1. Rebuig de la votació i posposició

• Es torna a explicar la posposició de la votació sobre la modernització dels Canals d’Urgell. • S’han produït resultats clarament negatius (majories de “no”) a sis de set col·lectivitats. • Motiu principal: la pagesia no vol votar a cegues.

6.2. Factors de desconfiança

Costos i rendibilitat: - Si modernitzar implica multiplicar el cost de l’aigua (ex.: regar “malament” a 10 cèntims vs “bé” a 50 cèntims), molts pagesos no veuen viable assumir-ho. - Es comparen amb negocis industrials: la pagesia no sap quanta producció tindrà, quin preu obtindrà, ni si n’hi haurà mercat. • Incertesa sobre la concentració parcel·lària: - S’explica què és una concentració parcel·lària (unificar petites peces disperses en una sola finca més gran i funcional). - Es recorda l’experiència negativa del canal Segarra-Garrigues: - Alguns pagesos van rebre finques concentrades just a zones que després es van declarar ZEPA / Xarxa Natura 2000, impossibilitant el regadiu de transformació projectat. • Repartiment desigual de costos i beneficis: - El canal no només porta aigua de reg: també serveix per aigua de boca, indústria i energia. - La percepció és que la pagesia paga la festa (inversions, augment de tarifa) mentre altres usuaris no assumeixen els mateixos costos. - Por latent que l’estalvi d’aigua serveixi per transferir-la a grans àrees metropolitanes que sovint no consumeixen productes agraris lleidatans en la mateixa proporció.

6.3. Necessitat de transparència i garanties

• Reivindicacions de la pagesia segons la tertúlia: - Dades clares sobre costos, amortitzacions i tarifes futures - Detall de com es farà la concentració parcel·lària i quina finca tocarà a cadascú - Clarificació de qui assumeix quina part de la inversió (pagesos, administració, altres usuaris d’aigua) • Sense aquesta informació, és difícil que la modernització obtingui un “sí” majoritari.

6.4. ZEPA, Xarxa Natura i nova reunió amb el Govern

• Es comenta que s’ha convocat una reunió amb les organitzacions agràries (Revolta Pagesa, Unió de Pagesos, JARC, ASAJA i altres plataformes) per tractar: - El “prou ZEPAs” reclamat pel sector - La difícil reversió de determinades figures proteccionistes que depenen de normativa europea • Hi ha escepticisme sobre fins a quin punt el Govern podrà modificar àrees protegides sense xocar amb Brussel·les.


7. Energies renovables i territori

7.1. Pla d’energies renovables i percentatges territorials

• Es menciona de passada una notícia sobre el Pla Territorial d’Energies Renovables (PLATER) i el percentatge d’instal·lacions que tocaria al Pla d’Urgell (al voltant de l’1,5% en eòlica i fotovoltaica), tot i que no es detalla a fons. • El debat se centra més en criteris generals que no en el cas concret.

7.2. Principis defensats a la tertúlia

• Dos principis bàsics: - No treure sòl agrari productiu per posar-hi plaques o aerogeneradors, si es pot evitar. - Prioritzar zones antropitzades (teulades, polígons, infraestructures degradades) per a les renovables. • Crítica a l’actual model: - L’energia produïda al territori no queda al territori. - Les grans empreses monetitzen el recurs i l’energia es ven de tornada a la mateixa població que la genera. • Es reivindica un model local d’energia: - Que la generació sigui gestió i recurs del territori - Que els veïns puguin gaudir d’una energia més barata o més controlada, tal com passa amb altres recursos locals (oliveres–oli, etc.)


8. Estatuto del món rural i pla de barris i viles

8.1. Estatuto del món rural: bones intencions, pocs resultats

• Es recorda l’aprovació de l’Estatut del món rural, que havia de suposar: - Que tota nova normativa es fes amb una mirada rural - Que es revisessin normes ja existents que no s’adapten a la realitat dels micropobles • Valoració dels tertulians: - No es nota gaire la seva aplicació - Es parla d’un govern “molt ben intencionat”, però sense resultats palpables - Els micropobles necessiten mesures urgents; si arriben tard, “ja no caldrà estatut, caldrà un desfibril·lador”.

8.2. Pla de barris i viles: criteris urbans

• Es pren com a exemple el Pla de barris i viles: - Crítica al nom: l’ordre “barris i viles” ja reflecteix un biaix urbà - Criteris de continuïtat urbana: ajuden a finançar intervencions en carrers d’una ciutat contínua, però deixen fora espais rurals separats per camps o arbres. • Paradoxa: - Dos municipis contigus (Torrebeses–Sarroca com a exemple) no compten com a continuïtat, mentre que Barcelona–l’Hospitalet sí. - La ruralitat queda penalitzada per criteris pensats des d’una lògica urbana.

8.3. Problemes de capacitat tècnica als ajuntaments petits

• Molts ajuntaments petits no tenen personal tècnic per tramitar subvencions complexes. • Teòricament, la Diputació ha creat serveis d’assistència per ajudar aquests municipis a presentar projectes i gestionar ajuts, però: - Es deixa pendent per una futura tertúlia fer balanç de si s’està notant realment aquest suport.


9. Cloenda de la tertúlia

• Es conclou remarcant: - La necessitat de fer polítiques concretes i ràpides per al món rural - La importància de coordinar formació, obradors compartits, comerç local, energia i regulacions pensades des dels micropobles • El Jordi Teixidor s’estrena a la tertúlia i confirma que repetirà. • Es tanca amb la idea que la tertúlia sobre micropobles i pagesia hauria de ser recurrent, atesa la quantitat de temes pendents i la seva importància estructural per a les Terres de Lleida.

Marcadors

Presentació del programa i de l’equip
Compartir

S’obre l’espai *Aquí, a l'Oest* amb la sintonia i la presentació del magazín territorial. El conductor, Francesc Bonet, saluda l’audiència i presenta l’equip de locutors i tècnics de diverses emissores de les Terres de Lleida. Es contextualitza que és dimecres i que la primera meitat del programa la ocuparan les notícies i una tertúlia d’actualitat, sense “tema del dia” únic.

Notícia: Aplaçament de l’assemblea sobre la modernització del Canal d’Urgell
Compartir

Guillem Figuerola i Sabina Pedrós informen que s’ha tornat a posposar l’Assemblea General Extraordinària per aprovar la modernització del Canal d’Urgell. La votació, que havia passat d’octubre al 21 de desembre, es vol ajornar fins al febrer. Govern i Comunitat General de Regants crearan un grup de treball i un calendari per introduir millores i aclarir dubtes dels regants, després que sis de set col·lectivitats hagin rebutjat la proposta en votacions prèvies.

Notícia: Oriol Oró deixa la direcció de Fira de Lleida
Compartir

Es comunica que Oriol Oró renuncia a la direcció de Fira de Lleida després de 18 anys. Ell mateix explica que és una decisió meditada, presa en un moment òptim, amb les fires ben encaminades i el nou pavelló en construcció. Fa balanç d’una etapa marcada per la crisi de 2008 i la COVID-19, en què es van mantenir i ampliar fires i es va aconseguir que Fira de Lleida fos la segona entitat firal de Catalunya amb reconeixements internacionals. Destaca que la fira és econòmicament viable i autònoma des del 2008. El patronat es reunirà per planificar calendaris i el procés per escollir la nova direcció, que es vol tenir coberta el primer trimestre vinent.

Notícia: Estat del POUM de Lleida i desbloqueig del Pla de l’Estació
Compartir

Es recullen declaracions de l’alcalde Fèlix Larrosa, que espera tenir l’aprovació inicial del nou POUM de Lleida al febrer. Assegura que aquest pas serà clau per desbloquejar el Pla de l’Estació, encallat des de fa anys. Explica que ja s’han identificat dos punts crítics i que la solució depèn del POUM. Es recorda el procediment: aprovació inicial amb aportacions de participació i un primer informe del Departament de Territori, suspensió de llicències on hi hagi canvis urbanístics, i després aprovació provisional i definitiva.

Notícia: Judici al mosso implicat en 620 kg de cocaïna
Compartir

Es narra el judici a un mosso d’esquadra acusat de cooperar en el tràfic de 620 kg de cocaïna amagats en un rotor. L’agent declara que només va ajudar a llogar una nau al polígon El Segre pensant que era per guardar vehicles i material, i nega saber res de drogues. S’emeten fragments del seu testimoni en castellà. Agents d’Afers Interns expliquen que unes escoltes el vinculen directament amb “el tema dels 620 kilos” en un moment de secret d’actuacions. Es detalla que el mosso va pagar 85.000 euros a una societat d’un dels principals acusats després de la compra del rotor. La Fiscalia manté la petició de 9 anys de presó i 66.000 euros de multa com a cooperador necessari; la resta d’acusats han pactat condemnes menors.

Notícia: Recuperació del Cant de la Sibila a Arbeca
Compartir

Es dona compte que Arbeca recupera el Cant de la Sibila després de més de dues dècades, amb una interpretació prevista el 20 de desembre a la parròquia. S’explica el context històric: el cant forma part d’un cantoral del segle XV, en un leccionari on es conserva el text llatí i la notació gregoriana, fet excepcional. El músic Santi Minet destaca que és un dels pocs exemples europeus on s’ha conservat la música completa. El concert s’acompanyarà d’un plany del segle XII i danses del Llibre Vermell de Montserrat. El president de la Diputació, Joan Talarn, remarca el valor cultural i identitari d’aquesta recuperació, recordant que el Cant de la Sibila és Patrimoni Immaterial de la Humanitat de la UNESCO des de 2010.

Introducció a la tertúlia: micropobles i món rural
Compartir

Francesc presenta el tema central de la tertúlia: dedicar tot l’espai a les qüestions que ocupen i preocupen els municipis més petits de la demarcació, recordant que “Catalunya són micropobles”. S’incorpora a l’estudi Lluís Torrent, director del Consorci del Segrià Sud, i s’estrena Jordi Teixidor, tècnic de promoció econòmica del Consell Comarcal del Pla d’Urgell. Es destaca la importància de fer una taula específica de micropobles i es comenta, en to distès, l’absència d’un tercer tertulià per qüestions familiars.

Pagesia, explotacions prioritàries i pesta porcina africana
Compartir

La tertúlia arrenca amb dues qüestions agràries: la redefinició de les explotacions agràries prioritàries i la pesta porcina africana. Francesc explica que, segons Raquel Serrat (Unió de Pagesos), s’estaria acordant una nova manera de computar qui és explotació prioritària, amb suport de tots els grups parlamentaris, fet que podria revertir la pèrdua d’aquesta condició per a unes 1.700 explotacions. Jordi subratlla que, al Pla d’Urgell, gairebé la meitat del PIB depèn de l’agricultura i agroindústria i que l’impacte d’una malaltia com la pesta porcina africana és enorme, no només per a les granges sinó per a tots els sectors vinculats. Es remarca la manca de relleu generacional i es defensa que qualsevol jove que vulgui fer de pagès o ramader hauria de ser tractat com a prioritat absoluta, ja que gestiona el territori i alimenta la població.

Relleu generacional, gestió del territori i vulnerabilitat agrària
Compartir

Es reforça la idea que la pagesia no només produeix aliments sinó que gestiona el territori, controla la fauna (com els senglars) i evita riscos com la pesta porcina africana. Sense agricultors que treballin el camp, augmenten els problemes ambientals i econòmics. Es posa en valor que la proposta sobre explotacions prioritàries sembli tenir consens polític, tot i que es manté cautela perquè moltes vegades les bones intencions no es concreten en mesures reals. S’apunta que la pagesia necessita estabilitat normativa i suport clar per afrontar el futur.

Comerç local, botigues de poble i serveis essencials
Compartir

La conversa gira cap al comerç local als micropobles. Francesc introdueix la idea que perquè hi hagi fleca, botiga o altres serveis, cal activitat econòmica general, i que s’està produint un degoteig constant de tancaments, igual que amb les explotacions agràries. Jordi explica que els serveis bàsics com la botiga, el forn o oficis com fusteria o paleteria són imprescindibles perquè un poble sigui atractiu per viure-hi. Subratlla que la població ha de ser conscient de la importància de consumir al poble per mantenir-los. Les polítiques públiques han d’ajudar a fomentar aquest consum i facilitar condicions perquè els comerços puguin sobreviure, tot i les dificultats de ser negocis privats amb un clar valor social.

Formació de forners i resposta massiva al Pla d’Urgell
Compartir

Es concreta una experiència del Pla d’Urgell: el Consell Comarcal ha impulsat una formació gratuïta de 80 hores per aprendre l’ofici de forner, amb 10 places, que ha rebut unes 70 sol·licituds. Aquest interès trenca el discurs que “ningú vol fer de forner” i mostra que hi ha gent disposada si es faciliten camins d’entrada. Es planteja ampliar o repetir la formació. Francesc destaca que el gremi de forners denuncia que fins i tot a Lleida ciutat costa trobar relleu, de manera que el fet que el món rural respongui amb tanta força és una molt bona notícia.

Obradors compartits i Pla Estratègic Alimentari de Catalunya
Compartir

Lluís explica que a Torrebeses es posarà en marxa un obrador compartit com a forn de pa i pastisseria, i Francesc celebra que la tertúlia generi connexions pràctiques. Lluís detalla que el projecte s’ha sol·licitat en el marc del Pla Estratègic Alimentari de Catalunya, que ofereix ajuts per projectes agroalimentaris (relleu generacional, dones, obradors, escorxadors…). Remarca que cada any acostumen a sobrar diners d’aquesta línia i anima altres actors del territori a presentar-s’hi. Es planteja que el futur obrador pugui acollir forners formats al curs del Pla d’Urgell, funcionant com a pont cap a nous negocis.

Model d’obradors compartits i exemple de Conca de Barberà
Compartir

Lluís desenvolupa el concepte d’obrador compartit: un espai equipat amb tota la normativa sanitària on diversos productors poden elaborar productes (licors, pa, transformats, etc.) sense assumir una gran inversió inicial. Cita l’experiència pionera de Conca Activa (Conca de Barberà) i l’exemple d’un productor de “guixa” (llagum poc apreciat al gust però amb valor de memòria històrica). Remarca que la normativa sanitària actual fa gairebé inviable que un petit productor artesà es faci un obrador propi, i que l’obrador compartit permet testar el mercat, crear valor afegit i, si funciona, saltar a un obrador propi. Subratlla que el guany no és només per al productor sinó per a tot el territori.

Impacte del tancament de botigues i projecte "Al Poble hi ha de Tot"
Compartir

Lluís descriu el “triple drama” del tancament d’una botiga de poble: pèrdua del negoci i del lloc de treball, dificultats per a les persones grans que han d’anar a comprar lluny i deixen de gastar al poble, i pèrdua de canal per als productors locals que han de vendre a la ciutat. Davant d’això, presenten el projecte “Al Poble hi ha de Tot”: un aparador virtual on figuren botigues, productors i clients. El client fa la comanda en línia, però qui ven és la botiga, no el productor, de manera que es reforça el comerç local i s’evita que la venda online l’expulsi. Això permet que les botigues ampliïn assortiment, els productors tinguin més punts de venda i els veïns comprin producte local a la seva botiga. Lluís explica que ell mateix, com a elaborador de cervesa, ha aconseguit 12 punts de venda gràcies al projecte.

La botiga com a xarxa comunitària i calendari de l’obrador de Torrebeses
Compartir

Es reforça el paper de la botiga com a “fe de vida” del poble: si una persona gran no apareix a comprar el pa, algú se n’adona i va a casa seva, com en l’exemple d’un home trobat a terra amb febre alta gràcies a l’alerta de la botiga. Això mostra la funció social i de cura comunitària del comerç. Lluís concreta que l’obrador compartit de Torrebeses s’haurà de fer efectiu abans del tercer trimestre de 2026, segons les condicions de la subvenció, i que serà un recurs per a tot el territori, no només per al municipi. Es remarca que gairebé ja no queden forns als pobles o estan a punt de tancar, i que el nou obrador vol donar resposta a aquesta situació.

Nous processos de pa i conciliació laboral
Compartir

Es parla de la possibilitat que el nou obrador funcioni amb processos d’elaboració de pa més automatitzats i planificats, que permetin començar a treballar a les 6 del matí en lloc de baixar a les 2, reduint la duresa horària de l’ofici. Jordi destaca que una de les grans barreres per al relleu generacional en oficis com el de forner és la manca de conciliació i la percepció de sacrifici extrem. Si es pot demostrar que es pot fer pa amb horaris més humans, això pot ser un atractiu important per als joves. Lluís afegeix que el procés ja estarà establert i temporitzat, aprofitant coneixements de forners experimentats, i que a partir d’aquí cada forner podrà produir segons les seves ganes i objectius de treball.

Moliners d’oli i diversificació de feines agràries
Compartir

La conversa gira cap als moliners d’oli, una professió molt especialitzada i estacional. Durant la COVID es van protegir molt perquè si un moliner caia malalt, el molí s’aturava. El problema és què fan la resta de l’any. Des del Consorci del Segrià Sud es treballa per aprofitar la complementarietat entre zones: al Segrià Sec la feina més intensa és a l’estiu (fruita), mentre que als molins d’oli és a l’hivern. Es proposa que aquestes persones treballin a cooperatives de fruita o altres tasques agràries fora de la campanya d’oli. També s’ideia un “calendari laboral agrari” encadenant campanyes (préssec, pera, poma, raïm…) tal com ja es va fer amb temporers, i es planteja completar ingressos amb petites explotacions familiars o transformació de productes agroalimentaris (formatges, melmelades, etc.). Es reivindica la necessitat de flexibilitzar la normativa sanitària, inspirant-se en el model francès *fermier*.

Normativa alimentària, model francès i Pla Estratègic Alimentari
Compartir

S’aprofundeix en la comparació amb França: allà la figura *fermier* permet als petits productors fer elaboracions artesanes amb una normativa adaptada. Es comenta que el Departament d’Agricultura, en el marc del Pla Estratègic Alimentari de Catalunya, estaria treballant per adaptar una figura similar al país, cosa que facilitaria molt la transformació en petites explotacions. No obstant això, els tertulians recorden que fa anys que se’n parla amb diferents governs i que cal que les bones paraules es tradueixin en canvis normatius efectius. Es posa de manifest el cansament del sector davant anuncis reiterats que no acaben arribant al territori.

Modernització dels Canals d’Urgell i malestar de la pagesia
Compartir

Es recupera la notícia del dia sobre la modernització dels Canals d’Urgell i el seu ajornament. Francesc planteja perquè, si fa dècades que es reclama modernitzar el reg, ara tantes col·lectivitats rebutgen la proposta. Jordi admet que desconeix detalls, però veu un malestar generalitzat de la pagesia cada cop que apareixen noves normatives o projectes que no s’expliquen bé. Es destaca que el sector pateix concentració de terres, dependència dels mercats internacionals, inestabilitat de preus i manca de marc estable. Lluís afegeix que, simplificant, si modernitzar vol dir pagar molt més per l’aigua sense claredat sobre la rendibilitat, és lògic que molts pagesos s’hi resisteixin. També recorden el precedent del Segarra Garrigues, on la concentració parcel·lària va acabar donant finques en zones ZEPA on no es podia transformar el reg, fet que genera molta desconfiança.

Costos, incerteses i falta de relleu generacional a la pagesia
Compartir

S’aprofundeix en les incògnites que afronta el pagès: no sap quina producció tindrà, ni quin preu en traurà, ni com es comportaran els mercats. Davant d’això, plantejar-los invertir fort en modernitzacions sense garanties de retorn és molt arriscat, sobretot quan molts no tenen relleu generacional i no saben qui continuarà l’explotació. Francesc denuncia que, tot i que el canal aprovisiona també aigua de boca, indústria i energètiques, el pes econòmic principal de la modernització recau sobre els regants. Es tem que l’aigua estalviada acabi desviant-se cap a grans ciutats, que sovint no compren producte agrari local, mentre el territori ha assumit el cost.

Concentració parcel·lària, ZEPAs i energia al territori
Compartir

Es detalla què és una concentració parcel·lària (unificar petites finques disperses en una de gran) i com, al Segarra Garrigues, alguns pagesos van acabar amb finques en zona ZEPA on no van poder fer el reg de transformació desitjat. Això alimenta la desconfiança envers noves concentracions associades a la modernització del Canal d’Urgell. Es comenta una propera reunió del Govern amb organitzacions agràries per abordar el rebuig a més ZEPAs, tot i que revertir-les és molt difícil perquè depenen d’Europa. Lluís canvia a l’energia renovable: critica que l’energia generada (molins, plaques) sovint s’allunya del territori i els pobles només reben compensacions simbòliques. Defensa que cal que l’energia produïda sigui un recurs local, igual que l’oli fet amb olives pròpies. Si l’energia és del territori, canviarà la percepció sobre aquestes infraestructures.

Estatut del món rural, Pla de Barris i capacitat tècnica dels micropobles
Compartir

En la part final, Francesc recorda l’aprovació de l’Estatut del món rural, que havia de garantir que totes les normatives noves es fessin amb visió rural i que es revisessin les antigues. Es compromet a preguntar en cada tertúlia si es nota aquest Estatut. Lluís respon que, a la pràctica, no es nota gens i que, si no s’actua amb urgència, quan es desplegui ja no quedarà gaire món rural a salvar. Es posa com a exemple el Pla de Barris i Viles, amb criteris de “continuïtat urbana” que deixen fora molts pobles perquè entre ells hi ha camps en lloc de carrers, mentre que àrees metropolitanes sí hi encaixen. També es remarca que molts ajuntaments petits no tenen tècnics per tramitar subvencions complexes i que, tot i que la Diputació ha anunciat serveis de suport, caldrà veure com funcionen realment. Es tanca la tertúlia agraint la participació de Lluís Torrent i Jordi Teixidor, destacant la quantitat de temes oberts i la voluntat de repetir per fer seguiment del desplegament de polítiques rurals i projectes concrets com l’obrador de Torrebeses.