Programa: Aquí, a l'Oest (AQUÍ A L'OEST), magazín de tarda en directe fet en xarxa per diverses ràdios de Ponent, emès per emunfmradio i altres emissores locals.
L’episodi combina actualitat informativa, un tema del dia molt nadalenc i solidari i una tertúlia de xarxes socials centrada en la polèmica dels Premis Ídolo.
• La macroplanta de biogàs Bioas/Ecovirgi projectada a l’entorn de l’Agramunt – Sió rep l’autorització ambiental definitiva de la Generalitat i completa tota la tramitació administrativa. • Obres previstes per al primer semestre de 2026 amb una durada aproximada de dos anys. • L’empresa promotora, Copenhagen Infrastructure Partners, explica que: • La planta processarà només residus locals (principalment purins) per convertir-los en biometà. • Transformarà fins a 500.000 tones de matèria primera anuals en fertilitzants per a ús agrícola i altres productes industrials. • Més del 80% de les granges subministradores són en un radi de 15 km. • Ja compten amb 350 ramaders adherits de la Noguera, el Pla d’Urgell i l’Urgell. • Es preveu un centenar de llocs de treball temporals en la construcció i 40 llocs de treball permanents directes i indirectes.
Punt clau: projecte estratègic de bioenergia lligat a la gestió de purins i a la generació d’ocupació al món rural.
• La Diputació de Lleida es marca com a objectiu per al 2026 resoldre les subvencions directes en 3-4 mesos. • El president Joan Talarn explica que s’ha fet una anàlisi interna de processos per simplificar-los i tecnificar-los. • El vicepresident Agustí Jiménez detalla: • Implantació d’un gestor d’expedients que automatitza circuits interns. • Ús d’intel·ligència artificial per reduir tràmits i fer-los més àgils. • Objectiu: que els ajuntaments rebin les resolucions molt més ràpidament. • A la trobada de Nadal amb la premsa també destaquen: • Reducció de l’interinatge. • Incorporació de 64 nous treballadors aquest divendres, que s’afegeixen als 67 funcionaris incorporats durant l’any.
• El cap de l’oposició a la Paeria de Lleida, Xavi Palau (PP), reclama un conveni de col·laboració amb l’Associació Ovelles Negres Solidàries. • Assegura que l’entitat viu una situació crítica: • En vaga indefinida des de fa dos mesos. • Ha deixat d’atendre derivacions institucionals per degradació del local (sense aigua, espai mínim). • S’han aturat donacions i campanyes de Nadal, cosa que impedeix repartir regals a famílies vulnerables. • Palau demana a la Paeria: • Més suport i assessorament. • Adequar l’espai. • Facilitar que l’entitat pugui optar a subvencions.
• El Ministeri d’Agricultura confirma 10 nous casos de senglar morts per pesta porcina africana al voltant del primer focus de Cerdanyola del Vallès. • Suma total: 26 animals silvestres infectats des de l’inici del brot. • El conseller Òscar Ordeig ho veu com un escenari dins la normalitat degut a la intensificació de la recerca. • Manté el marc de restriccions al medi natural: • De 0 a 6 km: prohibició total d’accés al medi natural (zona “blindada”). • De 6 a 20 km: es permet activitat individual al medi natural. • Ordeig espera rebre l’auditoria d’Irta-CReSA en breu. • A nivell comercial, celebra la decisió de la Xina de reduir els aranzels al porcí espanyol: • Del 20% al 9,8% en importacions de carn de porc d’Espanya.
• El conseller anuncia finalització de focus i aixecament de restriccions: • 26 de desembre: es dona per tancat el focus de caçada a la Selva. • 8 de gener: es dona per tancat el focus de Castelló d’Empúries. • Es publicaran els barems d’indemnització a granges afectades. • Es recorda que cada nou focus allarga el termini per declarar Espanya indemne de pesta porcina africana, amb impacte sobre l’exportació.
• Sant Mollerussa acull el 26 de desembre la 42a Cursa de l’Indiot, prova emblemàtica inclosa a la Lliga de Ponent. • Novetats i dades principals: • Sortida a les 10h. • Dues distàncies: 5 km i 10 km, més curses infantils. • Circuit urbà homologat per la Federació Catalana d’Atletisme. • Sortida i arribada davant del Teatre l’Amistat, epicentre de l’activitat. • Inscripcions tancades amb 700 corredors i previsió d’arribar a 850–900 participants. • S’afegeix la nova categoria “Promeses” (12–15 anys) a la prova de 5 km. • Retransmissió en directe per Lleida Televisió. • Obsequis commemoratius per a tothom, caldo calent i premis tradicionals amb aus envasades per als guanyadors. • La jornada comportarà afectacions de trànsit al centre de Mollerussa fins a primera hora de la tarda. • La cursa suposa també l’última cita de Xavier Puigredón com a president del Club Atlètic Xafatolls.
• El Casal d’Alpicat acollirà aquest divendres 19 de desembre, a les 19.00 h, un recital de Nadal molt especial. • L’acte el protagonitza el grup de rapsodes Veus en Vers d’Alpicat, amb col·laboració de la coral de l’Associació Contra el Càncer de Lleida. • L’entrevista és conduïda per Sabina Pedrós (Picar Ràdio) amb: • Magda Gavàs – membre de Veus en Vers. • Joan Miquel Franco – director de Veus en Vers. • Josep Casals – vicepresident de l’Associació Contra el Càncer a Lleida i fundador de la coral de l’entitat.
Eix central: cultura i poesia al servei de la sensibilització i la lluita contra el càncer.
• El grup neix entre 2012 i 2013 arran d’una iniciativa de la Biblioteca d’Alpicat, impulsada per Joan Miquel Franco. • Objectiu inicial: crear un grup de poesia i rapsòdia per estudiar, llegir i declamar poesia. • Activitat al llarg dels anys: • Recitals diversos al poble i a la comarca, inclòs un a l’Orfeó de Lleida. • Treball sobre: • Grans autors de la literatura catalana. • Dones poetes. • Autors locals. • Actes al carrer i en diferents escenaris del territori. • El grup combina: • Estudi i lectura de poesia. • Treball de dicció i declamació. • Voluntat de difondre el millor de la poesia catalana.
• Fan el recital de Nadal des del primer any de vida del grup. • Origen: a només tres mesos de començar, la Coral d’Alpicat i altres entitats els proposen recitar poemes de Nadal. • Malgrat sentir-se “encara molt petits”, s’hi llancen i des d’aleshores s’ha convertit en una cita anual. • Joan Miquel destaca que el Nadal és un tema centralíssim en la poesia catalana: • Grans poetes de la llengua han escrit poemes nadalencs. • El recital de Nadal es viu també com un compromís amb la llengua catalana i la seva tradició literària.
• Des de la pandèmia, Veus en Vers ha volgut que tots els recitals de Nadal tinguin caire solidari. • Format de suport: • Entrada lliure, però amb donatius voluntaris del públic. • Recaudació destinada a causes o entitats concretes. • Exemples recents: • Any del centenari de Josep Vallverdú: selecció de poemes de Nadal d’aquest autor. • L’any de la DANA i la col·laboració amb Farmamundi: tria de poemes (alguns punyents) per tocar la fibra sobre el patiment i la solidaritat. • Enguany la recaptació va a beneficis de l’Associació Contra el Càncer de Lleida, amb especial protagonisme de la Junta local d’Alpicat.
• El cartell del recital és obra de l’artista lleidatà Amadeu Bonet, amic de Joan Miquel. • Imatge central: un caganer llegint un diari amb el text “Estampa de Nadal”. • Joc simbòlic: • Barregen la figura tradicional i popular del caganer (component social i desenfadat del pessebre). • Amb la tradició d’estampes i postals de Nadal que enviaven imatges “angelicals” a les cases. • El resultat és un cartell original, respectuós i molt atractiu, que connecta modernitat i tradició.
• Josep Casals explica que l’Associació Contra el Càncer a Lleida és una de les entitats més veteranes i importants del país en aquest àmbit. • Dades clau: • Disposa de 110 juntes locals arreu del territori lleidatà. • Compta amb uns 900 voluntaris. • Present a hospitals com l’Arnau de Vilanova i Santa Maria, i en pobles i comarques fins a la Vall Fosca.
• Acompanyament hospitalari: voluntaris que fan companyia a malalts a l’Arnau o a Santa Maria. • Suport emocional i social: • Servei de psicologia. • Massatges i altres teràpies de suport. • Tots els serveis són gratuïts i oberts fins i tot a persones que no són sòcies. • Grups de manualitats i activitats comunitàries. • Atenció territorialitzada a través de les juntes locals: • S’ocupen de detectar necessitats al poble. • Organitzen actes i activitats per recaptar fons i donar visibilitat.
"Nosaltres no venim pels diners, venim per donar visibilitat a l’associació i que la gent sàpiga què es fa."
• Josep destaca dos èxits recents que consideren grans alegries:
• Quimioteràpia al Pirineu: • Després d’anys de reivindicació, s’ha aconseguit que la quimio es pugui fer a Tremp i a la Seu d’Urgell, evitant desplaçaments a Lleida o Barcelona.
• Sales d’espera dignes per a pacients desplaçats: • Abans: pacients de fora (Tàrrega, Balaguer, etc.) arribaven d’hora a Lleida per fer analítiques i havien d’esperar hores al carrer o en espais improvisats. • Solució temporal: una sala d’estar a la Fonda Nastasi, cedida gratuïtament, on podien esperar còmodament. • Amb l’ampliació de l’hospital, han aconseguit una sala específica a l’Arnau de Vilanova, que esdevé el lloc natural de l’associació.
• El model de les juntes locals permet arribar a pobles petits (fins i tot de 4 habitants, com a la Vall Fosca). • Procediment habitual: • La persona o família contacta amb la junta del poble i explica la situació. • La junta trasllada el cas a l’assistenta social de Lleida. • L’assistenta busca un voluntari que estarà a l’Arnau a l’hora indicada per rebre i acompanyar la família. • Filosofia: no deixar ningú sense suport a la província, malgrat la gran extensió territorial (15.000 km² i només 500.000 habitants).
• Es recorda la dada molt comentada a la Marató: • Cap al 2030 es calcula que 2 de cada 3 homes i 1 de cada 3 dones patiran algun tipus de càncer al llarg de la vida. • Avui la taxa global de supervivència se situa prop del 70%, i en el cas del càncer de mama femení s’acosta al 90%. • Josep subratlla dues potes fonamentals: • Prevenció i detecció precoç. • Investigació. • Compromís econòmic de l’associació lleidatana: • Tenen un pressupost d’uns 1.000.000 € anuals aproximadament. • Un 15% (150.000 €) es destina directament a investigació. • Les línies i beques es decideixen des de la seu central de l’associació científica, prioritzant certs tipus de càncer. • Es fa molta recerca a Catalunya, on hi ha nombrosos centres i fundacions. • Exemples de projectes finançats: • 300.000 € a la Fundació Josep Carreras fa uns anys (a nivell estatal). • Des de Lleida, beca pròpia a l’IRB Lleida per a una investigadora de Mollerussa que estudia un càncer cerebral d’alta agressivitat, amb 114.000 € durant 4 anys.
Missatge de fons: com més creix l’associació i el seu pressupost, més recursos pot destinar a la investigació, clau per millorar la supervivència.
• Moltes persones encara diuen “si ho hagués sabut” quan descobreixen tard els serveis que ofereixen. • Per això consideren essencial: • Apostar per actes públics com el recital d’Alpicat. • Entrar als pobles, col·laborar en festes i esdeveniments. • Explicar que els serveis són gratuïts i no cal ser soci. • La Junta d’Alpicat i entitats locals com Veus en Vers ajuden a multiplicar aquesta visibilitat.
• L’entrevista acaba amb la lectura d’un poema de Nadal de Rosa Fabregat, escrit com a Pericó de Nadal per l’Associació de Pessebristes. • El poema “Dolç infant de la via làctia” juga amb: • La imatge tradicional del Nen Jesús de Betlem. • Una mirada contemporània on Déu potser mira des d’un exoplaneta. • Tanca simbòlicament el segment recordant: • La força de la poesia catalana. • L’enllaç entre espiritualitat, tradició i futur.
• Taula de tertúlia conduïda per Francesc Balanyà, amb: • Sabina Pedrós. • Maria Gatau. • Txell Bernaus. • Tema central: els Premis Ídolo (Ídolo), creades per la influencer Dulceida i The Music Republic. • Objectiu declarat a la seva web: • “Celebrar i reconèixer el talent dels creadors de contingut, artistes i figures públiques amb impacte en la cultura digital i l’entreteniment”. • Pretenen ser un espai “transparent i democràtic”, sense jerarquies ni favoritismes, on conflueixen creadors, plataformes i marques. • Les tertulianes posen en dubte aquests enunciats, amb un to irònic sobre: • La veritable transparència. • Els criteris de selecció. • El pes de la relació personal amb Dulceida a l’hora de rebre premis.
Comentari recurrent: “Transparència va sortir del grup”.
• La gala se celebra a IFEMA Madrid, fet criticat per les tertulianes, que recorden: • Dulceida és de Badalona i podria aprofitar escenaris potents a Barcelona. • IFEMA es veu com un espai fred, immens i poc confortable, on cal recórrer “quilòmetres” i no és gaire pràctic per a vestits de gala. • L’edició comentada és la quarta (nascuts el 2021) i la primera en què s’obre l’accés al públic general. • Qualsevol persona pot comprar entrada i seure en butaques senzilles, sense gaires comoditats.
• Presentadores de la gala: • Lala Chus. • Kira Miró. • Streaming i cobertura especial: • El podcast “La Pija y la Quinqui” com a veu destacada. • Catifa vermella: • Reporteres: Massi Rodríguez i Ares Aixalà. • Zona de còctel: • Presència de Ger R.Tamara (Gerre Tamara) i el Luke Loren. • S’explica l’origen viral de la Gerre Tamara amb un vídeo sortint del dentista, i com ha anat capitalitzant un perfil humorístic.
• Lola Lolita és la gran protagonista: • Guanya el premi Ídolo de l’any 2025. • No hi havia nominats públics per a aquesta categoria; l’anunci arriba directament des de l’escenari. • Laura Escanes rep el premi especial del jurat, categoria nova aquest any. • Les tertulianes suggereixen que sembla una categoria “inventada” per assegurar que Escanes no marxi sense guardó. • També destaquen Carlota Maranyón i Sofía Gamelán, premiades en àrees com entreteniment, moda i creació digital.
• Un dels eixos de marro gira al voltant de Lola Lolita i la tiktoker Fabiana Sevillano. • Fabiana Sevillano guanya el premi TikToker de l’any, que Lola Lolita s’havia endut les tres edicions anteriors. • En el seu discurs de recollida del premi Ídolo de l’any, Lola Lolita deixa anar diverses indirectes: • Agradeix especialment que li lliuri el guardó Dulceida, a qui diu respectar i ser-li lleial. • Fa servir la paraula “lleialtat” per contraposar-la a comportaments d’altres persones del sector. • Insinua que hi ha “unes quantes per aquí” que s’alegraven que no guanyés el premi anterior. • Acaba dient que “no hay mal que por bien no venga, me llevo el cuarto y yo a la casa”, referint-se als seus quatre premis. • El subtext –expliquen les tertulianes– apunta a: • Un conflicte personal de Fabiana Sevillano amb l’exparella de la germana de Lola Lolita. • Una ruptura de relacions dins del cercle de creadores, que es trasllada a l’escena pública. • Es comenta que la Lola ja havia reconegut a la catifa vermella que amb algunes col·legues “estan fent veure” que tot va bé, quan no és així, reforçant la sensació d’un ambient fals i ple de tensions.
• Les tertulianes comparen l’ecosistema dels Premis Ídolo amb la tele-escombraria de Telecinco: • Drama personalitzat, • Favores entre amigues, • Manca de coherència ètica. • També critiquen la manca de presència de creadors en català i de continguts més pedagògics: • Posaran com a exemple creadors que fan contingut de creixement personal, salut mental, neurociència, etc. en català, completament absents d’aquests premis. • D’aquí en surt la broma de crear uns Premis Xarxeres, organitzats per elles mateixes, per visibilitzar contingut de qualitat en català, amb guardons low-cost (impressió 3D, artesania local, etc.).
• Una de les grans notes positives de la gala, segons la tertúlia, és el discurs de Nerea Pérez de las Heras. • Nerea rep el premi a la consciència social i aprofita el micròfon per interpel·lar directament els influencers: • Recorda que aquest ofici “s’han inventat elles mateixes” i té dignitat, però també responsabilitat. • Subratlla que els influencers són ídols de milions de persones, moltes d’elles molt joves, que els escolten més que als pares, professors o polítics. • Fa una crida a reflexionar abans de promocionar: • Consum compulsiu de roba i cosmètica com a base de l’autoestima. • Marques que, segons va dir, poden estar vinculades al finançament de la guerra i el genocidi a Palestina. • Associacions que han gestionat malament donatius de la DANA i tenien connexions neonazis. • I, finalment, critica els que marxen a Andorra per evadir impostos.
“Abans d’empenyer les xavales a consumir, abans de fer publicitat a marques que sostenen bombes, abans de col·laborar amb associacions neonazis o d’anar a Andorra per no pagar impostos, penseu-hi.”
• Nerea, que es mou amb pròtesi/cama mecànica, comença recordant també que l’escenari no està pensat per a persones amb mobilitat reduïda, una crítica afegida al disseny de l’esdeveniment. • La tertúlia celebra el discurs com una bofetada necessària al món influencer: • Reconeguen que, probablement, no la convidaran l’any següent. • Recomanen el seu podcast “Saldremos mejores” com a espai de reflexió crítica.
• En clau catalana, es comenta que: • Hi ha poquíssima representació de creadors en català. • Es reivindiquen noms com Verta Roca o Juliana Canet per exemplificar que hi ha talent en la llengua. • També es fa broma amb la proposta d’usar la web llista.cat per visibilitzar creadors catalans i pressionar perquè s’hi incorporin llengües cooficials en els criteris dels premis.
Encara que l’episodi sembla fragmentat (notícies, entrevista cultural, tertúlia lleugera), hi ha un fil conductor clar:
• Territori i món local: • Macroplanta de biogàs, Diputació de Lleida, Ovelles Negres Solidàries, pestes ramaderes, Cursa de l’Indiot… tot arrelat a Ponent.
• Cultura i comunitat: • El recital de Nadal d’Alpicat mostra com la cultura popular i la poesia poden ser motor de solidaritat i cohesió social.
• Responsabilitat i ètica: • L’Associació Contra el Càncer exemplifica una solidaritat estructurada, persistent i transparent. • La tertúlia sobre els Premis Ídolo qüestiona una influència superficial, sovint deslligada d’aquesta responsabilitat, i celebra veus crítiques com la de Nerea Pérez.
En conjunt, l’episodi contraposa solidaritat real i compromís de base amb un model d’influència digital sovint centrat en l’ego, el consum i la imatge, convidant l’audiència a reflexionar sobre quin tipus de referents vol tenir.
Obertura d’*Aquí, a l’Oest*: identificació del programa com a magazín territorial fet en xarxa per diverses ràdios de les Terres de Lleida, produït per la Xarxa de Comunicació Local. Presentació del conductor Francesc Balanyà i de l’equip de col·laboradors i tècnics de diferents emissores (emunfmradio, Ràdio Rosselló, Picar Ràdio, Ràdio Ponent, etc.). Es fa un breu avanç del contingut: tema del dia nadalenc i tertúlia sobre els Premis Ídolo.
Es presenta el fil conductor del programa: l’"esperit de Nadal" amb un recital solidari al Casal d’Alpicat com a tema central del dia, organitzat pel grup de rapsodes Veus en Vers en col·laboració amb l’Associació Contra el Càncer d’Alpicat. També s’anuncia la tertúlia de xarxes socials dedicada a la polèmica al voltant dels Premis Ídolo, guardons impulsats per Dulceida.
Bloc de notícies amb Guillem Figueroa. S’explica que la macroplanta de biogàs projectada a l’entorn de la conca del Sió ha rebut l’autorització ambiental definitiva de la Generalitat, completant la tramitació (ambiental i urbanística). L’empresa Copenhagen Infrastructure Partners detalla que la planta transformarà 500.000 tones anuals de residus (purins i altres) en biometà i fertilitzants, treballarà amb residus locals (80% de granges a menys de 15 km) i compta amb 350 ramaders adherits de la Noguera, Pla d’Urgell i Urgell, creant uns 100 llocs de treball temporals i 40 de permanents.
Es detallen els plans de la Diputació de Lleida per resoldre subvencions directes en un termini màxim de 3-4 mesos de cara al 2026. Joan Talarn explica que s’han revisat i simplificat processos amb suport de noves tecnologies, mentre que Agustí Jiménez concreta que s’està provant un gestor d’expedients amb traçat de fluxos i ús d’intel·ligència artificial per fer més àgils els tràmits. També es destaca la reducció de l’interinatge i la incorporació de 64 nous treballadors, que se sumen a 67 funcionaris ja incorporats durant l’any.
Notícia sobre l’associació Ovelles Negres Solidàries, en vaga indefinida des de fa dos mesos per la degradació del seu local (sense aigua i gairebé sense espai). El cap de l’oposició a la Paeria, Xavi Palau (PP), demana un conveni de col·laboració amb l’Ajuntament perquè l’entitat pugui accedir a subvencions, rebre suport municipal i adequar l’espai. Es remarca que, per la situació actual, s’han aturat les derivacions institucionals i les campanyes solidàries de Nadal, deixant moltes famílies sense regals.
S’informa de 10 nous casos de senglar mort per pesta porcina africana al voltant del focus de Cerdanyola del Vallès, arribant a 26 animals infectats. El conseller Òscar Ordeig ho considera dins la normalitat per la intensificació de la recerca i manté les restriccions: zona 0-6 km blindada, prohibició d’accés al medi natural, i de 6 a 20 km només activitat individual. Ordeig espera rebre una auditoria de l’Irta-CReSA i celebra que la Xina redueixi els aranzels al porcí espanyol del 20% al 9,8%. També avança que es donaran per tancats els principals focus de dermatosi nodular contagiosa i que es publicaran barems d’indemnització a les granges afectades, recordant que nous focus allarguen el temps per declarar Espanya indemne de la pesta porcina africana.
Crònica sobre la 42a Cursa de l’Indiot, que se celebrarà el 26 de desembre a Mollerussa. La prova forma part de la Lliga de Ponent, ofereix distàncies de 5 i 10 km i curses infantils en un circuit urbà homologat. Sortida i arribada davant del Teatre l’Amistat. Ja hi ha 700 inscrits i s’espera arribar als 850-900 corredors, inclosa una nova categoria “Promeses” per joves de 12 a 15 anys. Tots els participants rebran obsequis (inclòs caldo calent) i els guanyadors s’enduran aus envasades. La cursa es podrà seguir per Lleida Televisió i representarà l’última prova com a president del Club Atlètic Xafatolls per a Xavier Puigredón.
Sabina Pedrós contextualitza que ara sí tothom té el cap posat en el Nadal i presenta el tema del dia: un recital de Nadal molt bonic i especial al Casal d’Alpicat, el divendres 19 de desembre a les 19 h. L’acte combina poesia, música i esperit nadalenc, a càrrec del grup de rapsodes Veus en Vers amb la col·laboració de la coral de l’Associació Contra el Càncer. Es presenten els convidats a l’estudi: Magda Gavàs (Veus en Vers), Joan Miquel Franco (director del grup) i Josep Casals (vicepresident de l’Associació Contra el Càncer i fundador de la coral).
Magda Gavàs i Joan Miquel Franco expliquen que Veus en Vers va néixer cap al 2012-2013 des de la Biblioteca d’Alpicat, quan Joan Miquel va proposar crear un grup de poesia i rapsòdia. Van començar estudiant poesia, triant autors i, al cap de poc, ja feien recitals en públic. Amb els anys han recorregut bona part de la literatura catalana, posant èmfasi en dones poetes, grans autors i creadors locals, amb actuacions a la comarca, a Lleida i en diferents escenaris, sempre amb l’objectiu de llegir, estudiar i declamar poesia catalana.
El grup destaca que el Nadal és un tema molt recurrent i central en la poesia catalana, amb grans poetes que hi han dedicat obres. El recital de Nadal es fa des del primer any del grup: només tres mesos després de crear-se, la Coral d’Alpicat i altres entitats els proposen recitar poemes nadalencs. Tot i sentir-se novells, accepten. Des d’aleshores, cada any organitzen un recital de Nadal que ha evolucionat molt en qualitat de dicció i posada en escena.
Des de la pandèmia, Veus en Vers ha donat un accent solidari als recitals de Nadal, col·laborant amb entitats d’Alpicat i causes concretes. No cobren entrada: l’accés és lliure i el públic pot fer donatius voluntaris. Han dedicat recitals, per exemple, al centenari de Josep Vallverdú (triant poemes nadalencs seus) o a Farmamundi en resposta a la DANA, amb poemes més punyents per remoure consciències. Aquest any destinen el recital a l’Associació Contra el Càncer, amb una selecció d’autors lleidatans i catalans, moderns i clàssics, buscant combinar emoció, denúncia i esperança.
Joan Miquel explica la col·laboració amb l’artista lleidatà Amadeu Bonet per dissenyar el cartell del recital. Després de valorar diverses opcions, trien la imatge d’un caganer llegint un diari, amb el text “Estampa de Nadal”. El cartell juga amb la figura popular del caganer, molt arrelada a la cultura catalana, i amb la tradició antiga de les estampes i postals de Nadal. El resultat és una imatge original, respectuosa i molt atractiva que actualitza la iconografia nadalenca amb un toc irònic i contemporani.
Josep Casals presenta l’Associació Contra el Càncer de Lleida com una entitat molt antiga i implantada al territori, amb 110 juntes locals i uns 900 voluntaris. A més d’actes com la participació a La Marató, l’associació ofereix serveis de voluntariat hospitalari (Arnau de Vilanova, Santa Maria), companyia a pacients, tallers de manualitats, etc. Explica la creació de la coral de l’associació el 2017 a partir de grups de voluntaris, el parèntesi de la pandèmia i la continuïtat amb el director Víctor Román. La coral aplega unes 40 persones, moltes d’elles ex-pacients agraïts, que també canten en altres corals del territori. Subratlla que tots els serveis (psicologia, massatges, suport) són gratuïts i oberts fins i tot a qui no és soci.
Casals exposa dues fites recents de l’associació: d’una banda, després de molts anys de reivindicacions, s’ha aconseguit que es pugui fer quimioteràpia a Tremp i a la Seu d’Urgell, evitant desplaçaments a Lleida o Barcelona. De l’altra, per als pacients que baixen a Lleida, s’ha habilitat primer una sala d’acollida a la Fonda Nastasi (cedida gratuïtament) per esperar entre analítiques i tractaments, i ara, amb l’ampliació de l’Arnau de Vilanova, un espai propi dins l’hospital. L’associació se sent molt satisfeta d’aquests avenços, que milloren molt la qualitat de vida de les persones tractades.
Josep remarca que la missió principal quan participen en actes com el recital d’Alpicat no és tant recaptar diners com guanyar visibilitat, perquè molta gent encara desconeix l’abast dels serveis. Explica el funcionament de les 110 juntes locals: membres del poble detecten casos, fan de nexe amb l’assistenta social de Lleida i activen voluntaris (per exemple, per acompanyar famílies a l’Arnau). Subratlla que practicament totes les famílies tenen o han tingut algun cas de càncer i que ningú queda desatès, malgrat la gran extensió de la província. Insisteix que qualsevol persona es pot adreçar a la junta del seu municipi per rebre ajuda.
Es comenten les xifres actuals del càncer i els objectius de supervivència de cara al 2030, amb un 70% de superació global i percentatges superiors en determinats tumors (com el de mama). Josep insisteix en la importància de la prevenció i la detecció precoç, però també en la necessitat d’invertir en investigació, que és molt costosa. L’associació lleidatana gestiona un pressupost d’uns 1.000.000 € l’any, del qual destina aproximadament un 15% (150.000 €) a recerca, seguint les prioritats marcades per la seu científica central. Dona exemples de beques a Catalunya (Fundació Josep Carreras, IRB Lleida) i explica una beca concreta per a una investigadora de Mollerussa sobre un càncer cerebral molt agressiu. Com més creix l’entitat, més diners pot dedicar a investigació.
Es destaca el desplegament de l’Associació Contra el Càncer per tot el territori lleidatà, incloent zones molt despoblades com la Vall Fosca. Josep agraeix el suport de la Diputació i dels pobles, que faciliten l’expansió de serveis i activitats. El municipi d’Alpicat és posat com a exemple de poble molt actiu en iniciatives solidàries, on la junta local organitza nombrosos actes al llarg de l’any. Veus en Vers expressa el seu agraïment a la junta local (l’Encarna), a la coral i al director Víctor Román per sumar-se al recital.
Sabina tanca l’entrevista convidant tothom al recital de Nadal d’Alpicat (divendres 19 de desembre, 19 h, Casal d’Alpicat), amb poesia de Veus en Vers i actuació de la coral de l’Associació Contra el Càncer. Es demana a Joan Miquel que reciti un poema per acomiadar-se i ell tria un text de Rosa Fabregat, "Dolç infant de la via làctia", escrit per al Pericó de Nadal i dedicat a l’Associació de Pessebristes. El poema combina la imatge clàssica de Jesús a Betlem amb una mirada còsmica des d’un exoplaneta, i rep una forta càrrega emotiva. L’entrevista acaba amb agraïments mutus i recordant el caràcter solidari de l’acte.
Francesc Balanyà dona la benvinguda a les tertulianes Sabina Pedrós, Karen, Txell Bernaus i Maria Gatau, amb un to distès i bromes sobre sigles i sobrenoms. Sabina introdueix el tema del dia a la tertúlia: els Premis Ídolo, creats per Dulceida i The Music Republic per reconèixer creadors de contingut i figures públiques de la cultura digital. Llegeix literalment parts de la descripció oficial dels premis (espai transparent i democràtic, sense jerarquies ni favoritismes, comunitat diversa i col·laborativa) i les tertulianes reaccionen amb ironia, posant en dubte la transparència real i fent broma sobre que el criteri principal sembla ser “ser amic de la Dulceida”.
Es comenta que els Premis Ídolo, malgrat que Dulceida és de Badalona, se celebren a IFEMA Madrid, un recinte immens, fred i poc pràctic, on cal caminar molt per arribar als pavellons. Les tertulianes remarquen que a Barcelona hi ha espais molt més atractius i simbòlics per acollir una gala d’aquest tipus, especialment si es vol potenciar el món influencer i fashion. Es fa broma sobre la dificultat d’arribar-hi amb talons i sobre la falta de comoditats per canviar-se o descansar. A partir d’aquí comença a gestar-se la idea, mig seriosa mig en broma, d’uns hipotètics "Premis Xarxeres" organitzats per elles mateixes.
S’explica que aquesta quarta edició dels Premis Ídolo ha estat la primera en obrir-se al públic general, que podia comprar entrada però sense gaires prestacions (cadires senzilles, cap consumició). Es repassa la llista de presentadores (Lala Chus, Kira Miró), responsables de l’streaming (La Pija y la Quinqui) i reporteres, incloent Gerre Tamara i Luke Loren. A partir de la percepció que els Ídolo no representen prou la diversitat de creadors, especialment en català, les tertulianes proposen crear uns "Premis Xarxeres" per reconèixer influencers que treballen temes com salut mental, creixement personal o neurociència en català. Parlen de possibles guardons low-cost (impressió 3D, peces artesanes) i mantenen el to crític però humorístic.
Es repassen els principals noms premiats. La gran protagonista és Lola Lolita, que s’emporta el premi Ídolo de l’any 2025, una categoria sense nominats previs que la mateixa Dulceida anuncia a l’escenari. Laura Escanes rep el nou "premi especial del jurat", que les tertulianes insinuen que s’ha creat per garantir que Escanes tingui guardó. També es destaca el bon paper de Carlota Maranyón i Sofia Gamelán, que acumulen premis en categories com entreteniment, moda i creació digital. Es qüestiona fins a quin punt aquests reconeixements responen a criteris reals de mèrit o sobretot a relacions de favor i visibilitat dins del cercle d’amistats de Dulceida.
S’analitza la polèmica al voltant del premi TikToker de l’any, que aquesta edició recau en Fabiana Sevillano després de tres anys consecutius de victòries de Lola Lolita. Es recorda el discurs de Lola quan recull l’Ídolo de l’any, en què agraeix a Dulceida, parla de lleialtat i respecte, i deixa anar indirectes cap a persones que s’alegraven de la seva no-victòria en TikTok. Les tertulianes expliquen el context: un conflicte entre Fabiana i l’exparella de la germana de Lola, i la ruptura d’una amistat. També es comenta una resposta de Lola a la catifa vermella, admetent que, malgrat aparèixer juntes, amb algunes companyes en realitat "estan fent veure" que tot està bé. La tertúlia critica el to egocèntric i poc elegant del discurs, i el fet que drames personals es traslladin a l’escena pública dels premis.
Es recupera i escolta un fragment del discurs de Nerea Pérez de las Heras, premiada a la consciència social. Nerea, davant els influencers més seguits d’Espanya, els diu que s’han inventat un ofici amb dignitat però també amb una responsabilitat enorme, perquè molts joves els escolten més que a pares, professors o polítics. Els demana que reflexionin abans de: empènyer les noies a consumir roba i cosmètica com a base de l’autoestima, fer publicitat de marques implicades en el genocidi a Palestina, col·laborar amb associacions vinculades a l’extrema dreta o robar donatius de la DANA, o marxar a Andorra per evadir impostos. El discurs és molt aplaudit al plató i per les tertulianes, que el veuen com un toc d’atenció imprescindible enmig d’una gala marcada pel postureig.
Les tertulianes celebren el valent discurs de Nerea, tot i preveure que probablement no serà convidada a futures edicions. Recorden que Nerea va començar el seu parlament criticant la falta d’accessibilitat de l’escenari per a persones amb mobilitat reduïda. La conversa torna a la manca de presència de creadors en català i a la necessitat d’alternatives com els hipotètics Premis Xarxeres. Es menciona que Nerea és co-presentadora del podcast "Saldremos mejores" i es recomana per aprofundir en reflexions crítiques sobre política, feminisme i cultura digital. La secció es tanca amb ironia sobre llistats com llista.cat i la distància entre el relat de transparència dels Premis Ídolo i la realitat d’un sector molt mediatitzat per amiguismes, consumisme i falta de compromís social.