Episodi especial d’Aquí, a l'Oest centrat en dues grans parts:
• Un concurs de missatges de Nadal amb estil Eurovisió, escrit i locutat pels propis membres de l’equip amb pseudònim. • Un tast a cegues de dolços de Nadal amb explicacions històriques i gastronòmiques.
Tot plegat amb molt d’humor, jocs interns de l’equip i complicitat amb l’audiència.
• El programa arrenca la segona hora explicant que serà una edició especial i molt divertida. • Es presenta la participació de Maria Gateu, que durà un tast de dolços nadalencs, i la presència de la Txell Bernaus com a divulgadora gastronòmica. • Recorden que alguns membres de l’equip no hi poden ser físicament (com la Txell), però hi participen a distància.
"És especial, molt especial, crec que apunta, que serà molt divertida"
• Moltes bromes sobre com s’asseuen, les presses del tècnic, festivals de Nadal de les criatures i la dinàmica del dia següent. • Es remarca el bon rotllo, però també que avui hi haurà concurs, votacions i premi.
• El conductor (Fran) proposa fer un concurs de missatges de Nadal o de final d’any, a l’estil dels discursos institucionals. • Cada membre de l’equip (també el tècnic) ha gravat prèviament un àudio tancat i anònim amb pseudònim. • Objectiu doble: - Fer un discurs nadalenc creatiu i divertit. - Amagar l’autoria: com menys s’endevini, millor.
• S’imita el sistema d’Eurovisió: - Cada participant dona 5, 3 i 1 punt a tres àudios diferents. - No es poden autovotar. • S’estableix un bonus de 7 punts per a l’únic àudio que respecta el temps màxim (59 segons), amb pseudònim Kinder. • Es crea una mena de “Cluedo radiofònic”: després d’escoltar, cadascú intenta endevinar qui hi ha darrere de cada pseudònim.
• To institucional i emotiu. • Idea central: la ràdio com a fil invisible que uneix la comunitat, especialment en temps accelerats. • Es parla de: - Les dates de Nadal com a temps de pausa i esperança. - Els rituals de Cap d’Any (campanades, raïm, menjar sota la taula…) - Agraïment a l’audiència i desig de més diàleg, rialles i proximitat per al 2026.
Reacció: • L’equip destaca el to britànic / institucional i especula sobre l’autoria, però ningú l’endevina d’entrada.
• Missatge en format “galeria de personatges històrics” aplicats als membres de l’equip. • Cada membre s’assimila a una figura de poder, amb molt d’humor: - Sabina Pedrós com Maria Antonieta (no per desconnexió, sinó per l’estil i la imatge). - Txell Bernaus com Elisabet I d’Anglaterra: precisa, discreta i eficient. - Karen Alfonso com Napoleó: obsessió pel control i la planificació. - Maria Gateu com Cleòpatra: intel·ligència tranquil·la, domini de l’entrevista. - Fran Balanyà com Lluís XIV: centre de gravetat del programa, tot i no controlar-ho tot. - Arnau Vilà com Alexandre el Gran abans de madurar: coneix tots els llocs i mapes. - Ivan Usón com Maquiavel: poder tècnic i opinió ben fonamentada. - Abel Porroy com Carles V: massa rols alhora (DJ, productor, tècnic). - Júlia García com Catalina la Gran arribant a un país nou: observa, apunta i s’adapta.
Reacció: • Es juga amb la idea que s’hagi usat IA per generar la veu, i es barregen sospites i bromes. • La pròpia Txell revela més endavant que va buscar ajuda externa i eines digitals per aquest àudio.
• Missatge en to de fantasia reial i luxe nadalenc. • Barreja escenes familiars (brau, escudella) amb xocolata de Dubai, mansions i palau reial. • Fa broma sobre cuidar el palau durant les vacances i omplir-lo de “claustres divertits” i luxes nadalencs. • Es juga amb el tòpic de trobar l’amor enmig de la festa i el glamour.
Reacció: • L’equip destaca el nivell alt del text i la interpretació, i alguns el posen ràpidament com a candidat a màxima puntuació.
• Paròdia clara del discurs del rei d’Espanya en castellà. • To solemne però ple d’autoparòdia i burla del propi programa: - Agraeix la paciència dels oients per aguantar la tertúlia. - Admet el “guió sense rumb” i la “música deleznable”. - Remarca que, tot i això, les rialles compensen tots els defectes. - Menciona el tècnic com a “chico de los botones” i fa broma amb trobar parella que no es digui Sofia.
Reacció: • Tothom identifica ràpidament que és obra del Fran. • Es valora com un dels moments més divertits del concurs, tot i que després es quedarà fora del podi.
• Missatge curt (59’’), molt àgil i irònic. • Defensa que el que uneix realment el país no és la Constitució ni Europa, sinó Aquí, a l'Oest. • Esmenta reptes quotidians: avorriment de les quatre, embussos, dubtes sobre el “modelet de la Sabina”. • Subratlla que totes les opinions hi són benvingudes “menys si venen d’una de Badalona”, broma directa a la Júlia. • Fa una crida al “Becomú radiofònic”: quedar-se al programa i confiar en la feina de l’equip.
Reacció: • El to polític-paròdic agrada molt i genera sospites que podria ser obra d’algú de Trem o de Barcelona. • Es confirma després que la veu no és de la mateixa autora i que hi ha hagut col·laboració externa.
• Segona paròdia reial, ara del rei Paquito, també en castellà. • Línies principals: - Felicita els “followers del Yedida Natura” amb una barreja d’espanyol i anglès. - Recomana veure Susanna Griso cada dia. - Demana comprar oli de Jaén i pernil de Terol. - Proposa escoltar Leticia Sabater a tot volum i fer un marató de 15 edicions d’Eurovisió. - Ataca amb humor l’hoquei com a esport incomprensible. • Tanca amb un “Viva el Rey y viva España!” perfectament caricaturesc.
Reacció: • És percebut com un dels moments més hilarants del programa. • Tothom diu que “Paco ha agradat molt” i serà clau a les votacions finals.
• Missatge de tall poètic i territorial. • S’adreça a “westerns, westernines…” amb una cascada de qualificatius. • Imatges molt locals: - Boira espessa i dies difícils “com superar un aplec sense un ibuprofèn”. - Pudor de purins als camps. • Missatge de fons: la boira un dia o altre escampa, i Ponent és el futur de Catalunya:
"Catalunya serà o esteril o no serà"
• Reivindicació de: - Seu Vella com a fortalesa simbòlica. - Or líquid (oli) i peres com a productes estrella. - Trempera i orgull de ser de l’oest.
Reacció: • Es valora el to emotiu i reivindicatiu, però no entra al podi.
• Tercer missatge estil discurs institucional, ara d’un “rei” irònic que comenta el programa com si fos un país. • Retrat humorístic de l’equip: - Fran: interromp per corregir i informar. - Ivan: responsable i eficient, perfil “inquietant” en un estudi. - Karen: divertida i treballadora (combinació poc habitual, diu el text). - Txell: dolça i empàtica, cosa “sospitosa” en un magazín de tarda. - Júlia: cas Badalona–Trem, migració interior radiofònica. - Sabina: tan fashion que podria fer stories fins i tot d’aquest discurs. - Maria: perfeccionista fins a patir per una coma. - Arnau: el que posa reggaeton perquè algú ho havia de fer. • Demana menys micròfons oberts alhora i que l’audiència no desconnecti.
Reacció: • Encara que agrada, queda sense puntuació a la classificació final.
• Un cop escoltats tots els àudios, l’equip dedica una estona a endevinar els pseudònims. • Regla: en teoria, només una “acusació” per àudio, però a la pràctica acaben jugant sense gaire restricció.
• Pikachu → és de la Sabina Pedrós, amb ús d’IA / veu sintetitzada. • Campechín → és del Fran Balanyà. • Kinder → és de la Júlia, tot i que la veu la grava una amiga per falta de temps. • Liada → és de la Txell Bernaus, que confessa haver demanat ajuda a un col·laborador expert en eines digitals. • Es confirma que molts àudios no s’han gravat als estudis habituals, fet que complica encara més endevinar-ne l’origen.
Cada membre dona els seus punts:
• Ivan: 5 a Juanca, 3 a Campechín, 1 a Ponentina. • Karen: 5 a Paco, 3 a Campechín, 1 a Juanca. • Maria: 5 a Kinder, 3 a Paco, 1 a Campechín. • Sabina: 5 a Paco, 3 a Campechín, 1 a Pikachu. • Júlia: 5 a Paco, 3 a Juanca, 1 a Kinder. • Fran: 5 a Juanca, 3 a Paco, 1 a Ponentina. • Arnau: 5 a Juanca, 3 a Campechín, 1 a Ponentina. • Txell: 5 a Pikachu, 3 a Kinder, 1 a Juanca.
Recordatori: Kinder té 7 punts extra per haver-se ajustat al minut.
• Sense punts: Eixerida i Liada. • 6a posició: Ponentina. • 5a posició: Pikachu. • 4a posició: Campechín (tot i que tothom el trobava brillant). • Bronze: Kinder (Júlia) – 16 punts. • Plata: Juanca (Sabina) – 20 punts. • Or: Paco – 21 punts, guanyador per només 1 punt de diferència.
"El guanyador és… Paco! 20 punts per Juanca, 21 per Paco."
Premi: • El premi anunciat és una ampolla d’oli de les Garrigues, per al guanyador del concurs.
• El programa tanca el bloc del concurs reemetent el missatge de “su majestad, el rey Paquito”, que també servirà per cloure l’episodi.
• Segona part de l’hora: tast a cegues de dolços nadalencs conduït per la Maria Gateu i explicat per la Txell Bernaus. • Dinàmica: - Els participants es tapen els ulls amb bufandes o mantes. - La Maria els fa tastar un dolç sense veure’l. - Han d’endevinar què és i comentar-ne textura i sabor. - Després, la Txell n’explica origen, història i curiositats. • Hi ha moltes bromes pel fet que soni “estrany” des de fora sentir gent mastegant, gemegant o fent sorolls de boca en directe.
• Primera prova: la Júlia tasta un torró dur. • Endevina que és “torró dur” però confon el fruit sec (no és ametlla, sinó cacauet).
Context històric segons la Txell:
• El torró d’Alacant o torró dur és el “germà cruixent” del de Xixona. • Ingredients bàsics: ametlles senceres, mel i clara d’ou entre dues neules (pa d’àngel). • Té referències documentals ja al segle XVI. • Tradicionalment es tallava amb ganivet gros o directament a cops de puny, sense buscar talls perfectes.
• Segona prova: la Karen tasta el que identifica de seguida com un bombó de licor tipus Mon Chéri. • Reacció molt visceral: li fa força fàstic la cirera i el licor, tot i que admet que està bo.
Explicació de la Txell:
• Bombó italià creat als anys 50. • Farcit de cirera i licor, no és producte tradicional català, però és molt present a moltes taules de Nadal. • Té una personalitat molt marcada: o agrada molt o es detesta.
• Toca el torn a la Sabina, que immediatament rebutja el gust. • Es queixa dels “productes fermentats” i associa el sabor a una fermentació massa marcada, tot i que menja croissants o pa sense problema.
Aportació de la Txell:
• El panettone és originari de Milà. • És un pa dolç amb fruita confitada i panses que es menja per Nadal des del segle XV. • Curiositats: - Si el panettone no puja bé, és un fracàs personal del pastisser a Itàlia. - En sortir del forn, es penja cap per avall mentre es refreda perquè no s’enfonsi.
• El Fran tasta unes peces dures i dolces i triga a encertar què són. • Confusió entre garrapinyades, peladilles i catànies.
Distinció que fa la Txell:
• Peladilles: ametlles recobertes de sucre blanc llis i uniforme. - Origen àrab. - Tradicionalment símbol de celebració i fertilitat (bodes, batejos, etc.). - A Nadal, s’associen a sort i prosperitat, i sovint s’utilitzen també com a element gairebé decoratiu (omplir copes, fer soroll). • Garrapinyades: ametlles amb sucre caramel·litzat i textura rugosa. • Catànies: ametlles recobertes d’una pasta de xocolata.
• L’Arnau tasta una peça tova i dolça i acaba deduint que és torró de Xixona.
Context històric:
• Té origen medieval. • Es fa amb la combinació bàsica de ametlla, mel i paciència. • La textura cremosa s’aconsegueix molent l’ametlla durant molta estona. • Durant segles es considerava un dolç de luxe, reservat només per a grans celebracions.
• Finalment, el tècnic Ivan tasta un dolç que identifica com rosco de vino o mantecado. • Hi ha debat sobre com dir-ho en català i si hi ha traducció clara.
Explicació de la Txell:
• Dolç típic de zones andaluses, molt lligat a la producció de vi. • Porta vi dolç a la massa, però l’alcohol s’evapora al forn. • S’utilitzava per aprofitar excedents de vi i perquè el dolç aguantés tot l’hivern.
• L’equip tanca agraint l’experiència, remarca que han après i s’han divertit molt amb els missatges de Nadal i el tast de dolços. • Com a colofó, reprodueixen de nou el missatge guanyador de “su majestad, el rey Paquito”. • Despedida col·lectiva desitjant Bon Nadal, bona ràdio i fins demà.
• Format especial: combinació d’entreteniment, joc radiofònic i divulgació gastronòmica. • Concurs de missatges de Nadal amb pseudònims, votacions i premi, inspirat en Eurovisió i discursos institucionals. • Retrat col·lectiu de l’equip a través de paròdies, referències històriques i humor intern. • Tast a cegues de dolços (torró dur, torró de Xixona, panettone, Mon Chéri, peladilles, rosco de vi) amb context històric i cultural. • Reivindicació de la ràdio com a espai de comunitat, proximitat i bon humor, especialment en dates nadalenques.
Es presenta la segona hora del magazín com una edició especial i molt divertida. S’anuncia un tast de dolços de Nadal conduït per Maria Gateu i la participació de Txell Bernaus com a divulgadora gastronòmica. Es crea un ambient distès amb bromes sobre la presència física o no d’alguns membres i sobre la càrrega de feina als dijous.
Fran explica la mecànica del concurs: cada membre de l’equip (inclòs el tècnic) ha gravat un missatge de Nadal o final d’any, amb pseudònim i de manera anònima. Es votarà com a Eurovisió amb 5, 3 i 1 punt, es valorarà que no s’endevini fàcilment l’autor i s’han creat arxius anònims gestionats per la redacció. Es remarca el caràcter lúdic i competitiu del joc.
S’estableix que cada missatge havia de durar aproximadament un minut, però gairebé tothom s’ha passat excepte el pseudònim Kinder, que ha enviat un àudio de 59 segons i rep 7 punts extra. Es presenta el premi per al guanyador: una ampolla d’oli de les Garrigues. Es reforça la comparació amb Eurovisió i es deixa clar que hi haurà votacions internes.
S’escolta el primer missatge, de to institucional i emotiu. Parla de la ràdio com a espai de trobada, de la importància de l’escolta en temps accelerats i dels rituals de Cap d’Any. Agraeix a l’audiència la fidelitat i desitja un Nadal i un any nou ple de salut, amor i bona ràdio. L’equip comenta l’accent i especula sobre qui pot ser l’autor.
El segon missatge retrata cada membre de l’equip com una figura històrica: Sabina com Maria Antonieta, Txell com Elisabet I, Karen com Napoleó, Maria com Cleòpatra, Fran com Lluís XIV, Arnau com Alexandre el Gran, Ivan com Maquiavel, Abel com Carles V i Júlia com Catalina la Gran. El text juga amb les seves personalitats reals amb molt d’humor. Després sorgeix la sospita que s’ha usat una veu d’IA o filtres, i la pròpia Sabina acabarà assumint l’autoria més endavant.
Tercer missatge, signat com Juanca, barreja menjar tradicional (brau, escudella) amb xocolata de Dubai, mansions i palau reial. Fa broma amb cuidar el palau durant les vacances, omplir-lo de claustres divertits i gaudir dels millors luxes nadalencs mentre busquen l’amor. L’equip remarca el nivell del text i alguns el consideren candidat clar a màxima puntuació.
El quart missatge, Campechín, és una clara paròdia del discurs del rei d’Espanya en castellà. Felicita l’any nou als oients, destaca la paciència que tenen per suportar la tertúlia, es burla de la música i de l’aparent manca de rumb dels guions. Tot plegat amb molt d’auto-humor sobre el programa i amb referències al tècnic Ivan. L’equip identifica ràpidament que és obra del Fran.
Kinder presenta un missatge curt i molt àgil on afirma que el que realment uneix la gent no és la Constitució ni Europa, sinó el programa Aquí, a l'Oest. Menciona reptes quotidians com l’avorriment de les quatre o saber on és el vestit de la Sabina. Reivindica que totes les opinions són benvingudes menys les que venen de Badalona, en broma sobre la Júlia. Fa una crida al “Becomú radiofònic” perquè la gent es quedi al programa. Agrada molt i ja tenia 7 punts extra pel temps.
El missatge de Paco és una paròdia despietada del rei Paquito. En castellà, desitja bones festes als “followers del Yedida Natura”, recomana veure Susanna Griso, comprar oli de Jaén i pernil de Terol, escoltar Leticia Sabater a tot volum i fer maratons d’Eurovisió. Critica l’hoquei com a esport que ningú entén i acaba amb un “Viva el Rey y viva España!”. L’equip esclata de riure i el veu com un dels grans candidats a guanyar.
Liada ofereix un discurs poètic dirigit a westerns i westernines. Parla de dies boirosos i difícils, de notícies que fan més pudor que els purins, però recorda que la boira sempre escampa. Reivindica les terres de Ponent com el futur de Catalunya amb el lema “Catalunya serà o esteril o no serà”, lloa la Seu Vella, l’or líquid i les peres, i acaba amb una crida a encarar el 2026 amb trempera i orgull de ser de l’oest.
L’últim missatge, signat com Eixerit o Eixerida, és un pseudoreial que retrata l’equip amb molta ironia. El “rei” felicita l’equip de 7 periodistes i un tècnic, descrivint Fran com interrupador compulsiu, Ivan com únic que sap què passa, Karen com divertida i treballadora, Txell com sospitosament dolça, Júlia com migrant radiofònica Badalona–Trem, Sabina com ultra-fashion, Maria com perfeccionista i Arnau com el responsable del reggaeton. Demana menys micròfons oberts a la vegada i que l’audiència no desconnecti.
Després d’escoltar tots els missatges, l’equip dedica un bon tram a intentar identificar les autores i autors de cada pseudònim. Es fan apostes: alguns creuen que Ponentina és la Txell o la Karen, Pikachu es vincula amb Sabina i l’ús d’IA, Campechín es confirma com a Fran, Kinder es descobreix com a Júlia amb veu prestada d’una amiga, i Liada com a Txell amb ajuda d’un col·laborador expert en eines digitals. És una secció molt lúdica, plena de bromes, dubtes i confessions sobre com s’han generat els àudios.
S’obre el tram de votacions. Cada membre dona 5, 3 i 1 punt als seus preferits, inspirant-se en Eurovisió. Es llegeixen les votacions: molts punts per Paco, Juanca, Campechín i Kinder. Kinder ja tenia 7 punts extra pel temps. El recompte es fa en directe, amb tensió i bromes sobre la justícia o no de les votacions. Es decideix anunciar els resultats de l’últim al primer per fer-ho més emocionant.
Es donen els resultats finals: Eixerida i Liada queden sense punts, Ponentina és sisena, Pikachu cinquè i Campechín quart. Al podi, Kinder (Júlia) és tercera amb 16 punts, Juanca (Sabina) segona amb 20 punts i Paco guanya amb 21 punts, només un punt de diferència. Es confirma que el missatge del rei Paquito és el gran vencedor i rebrà l’ampolla d’oli de les Garrigues. L’equip celebra el nivell general de tots els àudios.
Comença el tast a cegues de dolços nadalencs amb la Maria Gateu com a mestra de cerimònies. La Júlia tasta un torró dur (en versió amb cacauet), el reconeix com a torró clàssic. La Txell n’explica l’origen al segle XVI i la manera tradicional de tallar-lo. Després la Karen tasta un bombó de licor tipus Mon Chéri, que li fa força fàstic per la cirera i el licor; la Txell en detalla l’origen italià dels anys 50 i el seu caràcter polaritzador. A continuació, la Sabina prova un panettone, critica els productes fermentats i la Txell explica l’origen milanès, la història des del segle XV i el ritual de penjar-lo cap per avall. Finalment, el Fran prova peladilles i es confon amb garrapinyats i catànies, i la Txell aclareix la diferència entre aquests dolços i el simbolisme festiu de les peladilles.
L’Arnau prova un dolç tovet que identifica com a torró de Xixona; la Txell n’explica l’origen medieval, la combinació d’ametlla, mel i paciència, i el seu estatus històric de dolç de luxe. Després és el torn de l’Ivan, que tasta i endevina un rosco de vino. S’obre un breu debat sobre la traducció al català i la Txell detalla que és un dolç típic andalús fet amb vi dolç, pensat per aprofitar excedents i aguantar tot l’hivern, amb l’alcohol evaporat al forn.