Resuming podcast
INFOPÒDCAST 17/11/25
17/11/2025

AI Premi Josep Lladonosa, estafes de subministrament i actes locals

Infopòdcast

AI

Resum de contingut

Context i presentació

  • Programa informatiu breu tipus flaix: Infopòdcast local de dilluns 17 de novembre.
  • Presentat per la Maria Lara i l’Anna Gasol, amb diverses preses i repeticions fins a trobar una formulació fluida de l’entrada.

Premi Josep Lladonosa d’Història Local

  • Núria Preixens guanya el 36è Premi Josep Lladonosa d'Història Local amb el treball:
  • “L'Almoina de Lleida al segle XIV, una institució d'assistència i caritat”.
  • El premi es lliura al Santuari de la Mare de Déu del Merli d’Alguaire durant l’acte de lliurament celebrat el dia anterior.
  • També s’atorga el tercer Premi d’Honor Josep Lladonosa a:
  • Marta Trepat, psicòloga pionera de la psicoanàlisi a Lleida.
  • S’anuncia que es dedicaran Infopòdcast específics a totes dues guardonades més endavant.

"Núria Preixens ha guanyat el 36è Premi Josep Lladonosa d'Història Local..."


Centenari de la companyia hidroelèctrica d’Almenar

  • Almenar tanca els actes del centenari de la companyia hidroelèctrica amb:
  • Una exposició fotogràfica de Josep Serra, veí d’Almenar que va participar en la construcció de la central.
  • La presentació d’un documental.
  • Una conferència sobre l’arribada de l’aigua al municipi.
  • La companyia reafirma el seu compromís amb:
  • Digitalització.
  • Energies renovables.
  • Qualitat del servei als abonats.

Estafes en subministraments (llum, gas, telefonia)

  • A la comarca es detecten trucades fraudulentes que suplanten empreses de:
  • llum, gas o telefonia.
  • Objectiu: fer canvis de contracte sense que la persona se n’adoni, sobretot afectant gent gran.
  • El Consell Comarcal del Segrià impulsa un cicle de xerrades per prevenir aquestes pràctiques.

Patró habitual del frau

  • Trucada inesperada.
  • Interlocutor que es fa passar per treballador de la teva empresa de serveis.
  • Ja coneix dades personals del client.
  • Ofereix una “millora de condicions” que en realitat és un canvi de contracte.

No és fins 30 dies després, quan es rep la primera factura, que el consumidor estafat se n'adona del frau.

  • Segons explica Núria Mellada, tècnica de l’Oficina d’Atenció al Consumidor del Segrià:
  • La víctima descobreix el frau quan arriba la primera factura, uns 30 dies després.
  • La llei només dona 14 dies per desistir d’un contracte.
  • Tot i així, es pot recórrer a l’Oficina d’Atenció al Consumidor de l’Agència Catalana de Consum per intentar resoldre el conflicte.

Recomanacions per prevenir les estafes

  • Desconfiar quan la insistència telefònica és massa alta.
  • No donar mai dades bancàries per telèfon.
  • Llegir bé qualsevol contracte abans de signar-lo o acceptar-lo.

Cicle de xerrades informatives al Segrià

  • Inici del primer cicle de xerrades per ajudar a detectar i prevenir fraus en subministraments:
  • Comença a Torres de Segre (s’esmenta “Torres Serona”, però el context és Segrià).
  • S’anuncien dos tallers més a Almacelles i Alfarràs (al text apareix “Alma, Celles i Avenaven de Segrià”, amb certa confusió oral).
  • Les xerrades estan coordinades per Cleber Esteves, cap de promoció econòmica i turisme del Consell Comarcal del Segrià.

Característiques de les sessions

  • Gratuïtes i obertes a tothom.
  • Organitzades per:
  • El Consell Comarcal del Segrià.
  • En col·laboració amb l’Agència Catalana del Consum.
  • I els ajuntaments dels municipis participants.

Tancament del programa

  • Es recorda que aquest és l’Infopòdcast de Munt, un flaix informatiu en tres minuts coproduït amb la xarxa de comunicació local.
  • Comiat breu i informal entre les conductores, amb agraïment a la Maria.

Marcadors

Premi Josep Lladonosa i distingides
Compartir

Anunci del guany de Núria Preixens del 36è Premi Josep Lladonosa d'Història Local amb un estudi sobre l'Almoina de Lleida al segle XIV, i lliurament al Santuari de la Mare de Déu del Merli d'Alguaire. També es destaca el tercer Premi d’Honor Josep Lladonosa atorgat a la psicòloga Marta Trepat. Es preveuen Infopòdcast específics dedicats a totes dues guardonades.

Centenari de la companyia hidroelèctrica d’Almenar
Compartir

Resum dels actes de cloenda del centenari de la companyia hidroelèctrica d’Almenar: exposició fotogràfica de Josep Serra, presentació d’un documental i conferència sobre l’arribada de l’aigua al municipi. La companyia reafirma el compromís amb la digitalització, les energies renovables i la qualitat del servei.

Estafes en subministraments i resposta institucional
Compartir

Explicació de l’augment de trucades fraudulentes que suplanten empreses de llum, gas i telefonia per canviar contractes sense consentiment informat, afectant sobretot la gent gran. Núria Mellada, de l’Oficina d’Atenció al Consumidor del Segrià, descriu el patró del frau i recorda el límit legal de 14 dies per desistir d’un contracte, així com la possibilitat de recórrer a l’Agència Catalana de Consum.

Xerrades per prevenir fraus i tancament de l’Infopòdcast
Compartir

Presentació del primer cicle de xerrades al Segrià per ajudar a detectar i prevenir fraus de subministrament, amb sessions gratuïtes i obertes a tothom organitzades pel Consell Comarcal del Segrià, l’Agència Catalana del Consum i els ajuntaments. Cleber Esteves n’és el responsable des de promoció econòmica i turisme. El programa es tanca recordant que és un Infopòdcast de Munt coproduït amb la xarxa de comunicació local.