Resuming podcast
INFOPÒDCAST 17/11/25
17/11/2025

AI Fraus en contractes de subministraments i prevenció al Segrià

Infopòdcast

AI

Resum de contingut

Premis d’història local i reconeixements

  • Núria Preixens guanya el 36è Premi Josep Lladonosa d'Història Local amb el treball "L'Almoina de Lleida al segle XIV, una institució d'assistència i caritat".
  • L’acte de lliurament té lloc al Santuari de la Mare de Déu del Merli.
  • S’atorga també el 3r Premi d'Honor Josep Lladonosa a la psicòloga Marta Trepat, pionera de la psicoanàlisi a Lleida.
  • S’anuncia que se’ls dedicarà un Infopòdcast properament.

"L'Almoina de Lleida al segle XIV, una institució d'assistència i caritat"


Centenari de la companyia hidroelèctrica d’Almenar

  • Almenar tanca els actes del centenari de la seva companyia hidroelèctrica amb:
  • Una exposició fotogràfica de Josep Serra, veí d’Almenar i participant en la construcció de la central.
  • La presentació d’un documental.
  • Una conferència sobre l’arribada de l’aigua al municipi.
  • La companyia reafirma el seu compromís amb:
  • Digitalització.
  • Energies renovables.
  • Qualitat del servei.

Augment de fraus en contractes de llum, gas i telefonia

  • A la comarca del Segrià s’estan detectant trucades fraudulentes que:
  • Es fan passar per empreses de llum, gas o telefonia.
  • Busquen fer canvis de contracte sense consentiment real.
  • Afecten especialment gent gran.
  • El Consell Comarcal del Segrià inicia un cicle de xerrades per prevenir aquests fraus.

Com funciona l’engany?

Segons explica Núria Mellada, tècnica de l’Oficina d’Atenció al Consumidor del Segrià:

  • Patró habitual del frau:
  • Trucada inesperada.
  • L’interlocutor es fa passar per un treballador de la teva comercialitzadora.
  • Ja coneix dades personals com nom, cognoms, DNI, adreça i telèfon.
  • Ofereix una “millora de condicions” (per exemple, diuen que pagues un preu massa alt).
  • El que en realitat passa:
  • La persona accepta sense adonar-se’n un nou contracte amb una altra empresa.
  • El frau sovint es descobreix 30 dies després, amb la primera factura.
  • Llavors ja han passat els 14 dies legals per desistir del contracte.

"No és fins 30 dies després, quan es rep la primera factura, que el consumidor estafat se n'adona del frau"

Què es pot fer si ja hem estat víctimes del frau?

  • Es pot recórrer a:
  • L’Oficina d’Atenció al Consumidor de l’Agència Catalana de Consum.
  • Objectiu:
  • Cercar una solució mitjançant la mediació entre les parts.
  • Si la mediació falla, es pot intentar la via de l’arbitratge.
  • Tant la mediació com l’arbitratge són vies voluntàries.

Consells de prevenció

Núria Mellada alerta que cal extremar la prudència:

  • Desconfiar de:
  • Trucades amb massa insistència.
  • Ofertes massa bones o urgents.
  • No facilitar mai:
  • Dades bancàries per telèfon.
  • Llegir bé els contractes abans de signar qualsevol canvi.

Cicle de xerrades informatives al Segrià

  • El primer cicle de xerrades per detectar i prevenir fraus telefònics comença a:
  • Torre-serona (avui).
  • Properes xerrades:
  • Maçanet i Benavent de Segrià (en les properes setmanes).
  • Segons Cleber Esteves, cap de promoció econòmica i turisme del Consell Comarcal del Segrià, l’objectiu és:
  • Informar i sensibilitzar per evitar situacions de risc en contractacions telefòniques.
  • Especialment en serveis bàsics de subministrament.
  • Les sessions són:
  • Gratuïtes.
  • Obertes a tothom.
  • Organització a càrrec de:
  • Consell Comarcal del Segrià.
  • Agència Catalana del Consum.
  • Ajuntaments participants.

Format del programa

  • Es tracta de l’Infopòdcast de Munt, un flaix informatiu de 3 minuts coproduït amb la xarxa de comunicació local.
  • Presentat per Maria Lara i Anna Gasol.

"L'informatiu de 3 minuts coproduït amb la xarxa de comunicació local"

Marcadors

Premi Josep Lladonosa i reconeixement a Marta Trepat
Compartir

Presentació de l’episodi i informació sobre el 36è Premi Josep Lladonosa d’Història Local, atorgat a Núria Preixens pel seu estudi sobre l’Almoina de Lleida al segle XIV, i sobre el 3r Premi d’Honor Josep Lladonosa concedit a la psicòloga Marta Trepat.

Infopòdcast de Munt i centenari de la hidroelèctrica d’Almenar
Compartir

Recordatori del format de l’Infopòdcast i cobertura dels actes de clausura del centenari de la companyia hidroelèctrica d’Almenar, amb exposició fotogràfica, documental i conferència, i el compromís de l’empresa amb digitalització, renovables i qualitat de servei.

Augment de trucades fraudulentes al Segrià
Compartir

S’alerta sobre l’augment de trucades que suplanten empreses de llum, gas o telefonia per fer canvis de contracte sense consentiment, i s’anuncia un cicle de xerrades del Consell Comarcal del Segrià per protegir sobretot la gent gran.

Com operen els fraus en contractes de subministrament
Compartir

Núria Mellada descriu el patró del frau: trucada inesperada, suplantació de la comercialitzadora real, coneixement de dades personals i falsa millora de condicions que en realitat implica un nou contracte, sovint descobert quan ja ha vençut el termini de desistiment de 14 dies.

Vies de reclamació i consells de prevenció
Compartir

Es recomana acudir a l’Oficina d’Atenció al Consumidor de l’Agència Catalana de Consum per intentar resoldre el conflicte mitjançant mediació o arbitratge, i es donen consells per evitar fraus: desconfiar de la insistència, no donar dades bancàries i llegir bé els contractes.

Cicle de xerrades al Segrià i cloenda de l’Infopòdcast
Compartir

S’explica l’inici del cicle de xerrades a Torre-serona i les properes sessions a altres municipis del Segrià, gratuïtes i obertes a tothom, organitzades pel Consell Comarcal, l’Agència Catalana de Consum i els ajuntaments. Tancament de l’Infopòdcast de Munt.