Resuming podcast
INFOPÒDCAST 05/12/25
05/12/2025

AI Llegim entre ones: lectura en veu alta a les escoles

Infopòdcast

AI

Context i punt de partida

Les proves de competències bàsiques indiquen que l'alumnat de sisè de primària i quart d’ESO s’expressa millor en castellà que en català. Davant d’això, la ràdio pública reforça el seu paper de promoció de la llengua catalana i d’educació mediàtica als centres educatius.

El certamen “Llegim entre ones”

Llegim entre ones és un certamen de lectura en veu alta destinat a infants de 3r i 4t de primària que:

  • Es troba a mig camí entre escola, biblioteca i ràdio.
  • Arriba a la seva 3a edició després de l’aturada per la pandèmia.
  • Està promogut per Emunt, el Pla Educatiu d’Entorn del Segrià i les biblioteques d’Aubesa, Alguaire, Almenar, Corbins i Torrefarrera.

Hi participen 6 escoles: Albert d’Albesa, Pinyana d’Alfarràs, Teresa Bergadà d’Alguaire, Escola d’Almenar, La Creu de Torrefarrera i Solixent de Corbins.

Objectius principals

  • Fer guanyar confiança a la canalla llegint en veu alta.
  • Animar-los a jugar amb la veu i a descobrir la lectura com a espectacle.
  • Implicar l’alumnat nouvingut en una activitat col·lectiva en català.

Funcionament del projecte

Selecció dels textos

  • Les bibliotecàries trien els materials adequats per a 9–10 anys.
  • Enguany han escollit el llibre Contes per educar infants feliços.
  • Cada escola interpreta un conte diferent del recull.
  • El resultat es podrà escoltar en un programa especial de Nadal.

Tallers previs a la gravació

Abans de gravar, les periodistes d’Emunt fan un taller d’expressió oral i corporal a cada escola per:

  • Treballar la vocalització.
  • Aprendre a respirar correctament.
  • Millorar la entonació.
  • Perdre la vergonya davant del micròfon.

"Una mena d’escalfament radiofònic per a tota la classe."

L’Eva, tutora de l’Escola Albert d’Albesa, destaca que el taller els ha ajudat a ser conscients de la respiració i de la importància de projectar bé la veu, i que l’alumnat hi ha après molt i ho ha viscut com un moment compartit molt positiu.

Veu de l’alumnat

Diversos infants expliquen la seva experiència:

  • Alguns reconeixen que al principi estaven molt nerviosos, però els exercicis els han ajudat a relaxar-se i a donar-se suport entre companys.
  • Destaquen que:
  • El taller ha estat molt divertit.
  • Han après moltes coses sobre com llegir i actuar.
  • Els ha agradat interpretar diferents personatges.
  • Voldrien tornar a repetir l’experiència.

A Torrefarrera, les tutores de quart, la Maite i la Noemí, subratllen que:

  • El taller és molt motivador per a l’alumnat.
  • És una bona manera de promoure la lectura a l’escola.
  • Els infants s’han sentit importants per:
  • Preparar el conte durant diversos dies.
  • Utilitzar un micròfon.
  • Participar en una activitat compartida amb altres escoles.

L’alumnat de Torrefarrera comenta reptes concrets (com la part del personatge Panxeta) i el gaudi d’assumir rols com el de narrador, ressaltant que s’ho han passat molt bé i que el taller els ha encantat.

Selecció i premis

  • Cada escola tria quatre alumnes (incloent-hi alumnat nouvingut) per representar el centre a la gravació.
  • Una particularitat del projecte és que la lectura es grava d’una sola tirada, sense talls.
  • El jurat, format per bibliotecàries, valorarà les lectures.
  • Hi ha un premi col·lectiu per a la classe guanyadora: un lot de llibres.
  • També hi haurà un premi específic per als lectors i lectores seleccionats, que es desvetllarà aviat.

El resultat final es podrà escoltar en el programa especial de Nadal “Llegim entre ones”, dins l’Infopòdcast, un flaix informatiu de 3 minuts produït en xarxa.

Marcadors

Introducció i context lingüístic
Compartir

Presentació de l’episodi per part de l’Anna Gasol i la Pili García. Es destaca que les darreres proves de competències bàsiques mostren que l’alumnat de sisè i quart d’ESO s’expressa millor en castellà que en català. Es reivindica el paper de la ràdio pública en la promoció del català i en l’educació mediàtica, i es presenta l’Infopòdcast com a flaix informatiu de 3 minuts.

Presentació del certamen "Llegim entre ones"
Compartir

S’explica que enguany se celebra la tercera edició del certamen de lectura en veu alta "Llegim entre ones", reprès després de la pandèmia. Es defineix com un projecte situat entre escola, biblioteca i ràdio, impulsat per Emunt, el Pla Educatiu d’Entorn del Segrià i les biblioteques d’Albesa, Alguaire, Almenar, Corbins i Torrefarrera. S’especifica que hi participen sis escoles del territori.

Objectius, escoles participants i llibre triat
Compartir

Es detalla que l’objectiu principal és que la canalla de 3r i 4t de primària guanyi confiança llegint en veu alta, jugui amb la veu i descobreixi la lectura com un espectacle. Es llisten les escoles participants i s’explica que les bibliotecàries han triat el llibre "Contes per educar infants feliços" com a text base. Cada escola interpreta un conte, que s’emetrà en un programa especial de Nadal. Abans de gravar, es fan tallers d’expressió oral i corporal a càrrec de periodistes d’Emunt.

Valoració del taller per part del professorat i primeres impressions de l’alumnat
Compartir

L’Eva, tutora de l’Escola Albert d’Albesa, destaca que el taller ha estat una oportunitat per prendre consciència de la respiració i de la projecció de la veu, i que la diferència entre fer-ho bé i malament és molt gran. Subratlla que va ser una estona compartida valuosa i que l’alumnat ha après molt. A continuació, alguns alumnes expressen que estaven nerviosos al principi però que els exercicis els van ajudar a tranquil·litzar-se i a gaudir del conte i del taller.

Experiència lúdica i participació de l’alumnat
Compartir

Més infants expliquen que els ha agradat haver de fer diferents personatges i actuar, destacant el component lúdic i teatral de l’activitat. Diuen que el taller els ha fet molta il·lusió i que els agradaria repetir-lo, perquè han après moltes coses. S’explica que cada escola selecciona quatre alumnes, incloent-hi alumnat nouvingut, per representar el centre en una lectura que es grava d’una sola tirada, fet que aporta dificultat i emoció al projecte.

Experiència a Torrefarrera i sentiments de protagonisme
Compartir

Les tutores de quart de Torrefarrera, Maite i Noemí, expliquen que el taller és molt motivador, ajuda a promoure la lectura i fa que els infants se sentin importants. Detallen que els alumnes han practicat diversos dies, que els ha fet il·lusió usar el micròfon i participar en una activitat compartida amb altres escoles. Diversos alumnes de Torrefarrera comenten anècdotes concretes sobre els personatges que interpreten i remarquen que s’ho han passat molt bé i que el taller els ha encantat.

Jurat, premis i emissió del programa especial
Compartir

S’explica que un jurat format per bibliotecàries valorarà les lectures. Hi haurà un premi col·lectiu per a la classe guanyadora, consistent en un lot de llibres, i un altre premi encara per desvetllar per als lectors i lectores seleccionats. Es recorda que el resultat del certamen es podrà escoltar en un programa especial de Nadal titulat "Llegim entre ones", dins l’Infopòdcast, i es tanca l’episodi amb la comiat habitual.