Les proves de competències bàsiques indiquen que l'alumnat de sisè de primària i quart d’ESO s’expressa millor en castellà que en català. Davant d’això, la ràdio pública reforça el seu paper de promoció de la llengua catalana i d’educació mediàtica als centres educatius.
Llegim entre ones és un certamen de lectura en veu alta destinat a infants de 3r i 4t de primària que:
Hi participen 6 escoles: Albert d’Albesa, Pinyana d’Alfarràs, Teresa Bergadà d’Alguaire, Escola d’Almenar, La Creu de Torrefarrera i Solixent de Corbins.
Abans de gravar, les periodistes d’Emunt fan un taller d’expressió oral i corporal a cada escola per:
"Una mena d’escalfament radiofònic per a tota la classe."
L’Eva, tutora de l’Escola Albert d’Albesa, destaca que el taller els ha ajudat a ser conscients de la respiració i de la importància de projectar bé la veu, i que l’alumnat hi ha après molt i ho ha viscut com un moment compartit molt positiu.
Diversos infants expliquen la seva experiència:
A Torrefarrera, les tutores de quart, la Maite i la Noemí, subratllen que:
L’alumnat de Torrefarrera comenta reptes concrets (com la part del personatge Panxeta) i el gaudi d’assumir rols com el de narrador, ressaltant que s’ho han passat molt bé i que el taller els ha encantat.
El resultat final es podrà escoltar en el programa especial de Nadal “Llegim entre ones”, dins l’Infopòdcast, un flaix informatiu de 3 minuts produït en xarxa.
Presentació de l’episodi per part de l’Anna Gasol i la Pili García. Es destaca que les darreres proves de competències bàsiques mostren que l’alumnat de sisè i quart d’ESO s’expressa millor en castellà que en català. Es reivindica el paper de la ràdio pública en la promoció del català i en l’educació mediàtica, i es presenta l’Infopòdcast com a flaix informatiu de 3 minuts.
S’explica que enguany se celebra la tercera edició del certamen de lectura en veu alta "Llegim entre ones", reprès després de la pandèmia. Es defineix com un projecte situat entre escola, biblioteca i ràdio, impulsat per Emunt, el Pla Educatiu d’Entorn del Segrià i les biblioteques d’Albesa, Alguaire, Almenar, Corbins i Torrefarrera. S’especifica que hi participen sis escoles del territori.
Es detalla que l’objectiu principal és que la canalla de 3r i 4t de primària guanyi confiança llegint en veu alta, jugui amb la veu i descobreixi la lectura com un espectacle. Es llisten les escoles participants i s’explica que les bibliotecàries han triat el llibre "Contes per educar infants feliços" com a text base. Cada escola interpreta un conte, que s’emetrà en un programa especial de Nadal. Abans de gravar, es fan tallers d’expressió oral i corporal a càrrec de periodistes d’Emunt.
L’Eva, tutora de l’Escola Albert d’Albesa, destaca que el taller ha estat una oportunitat per prendre consciència de la respiració i de la projecció de la veu, i que la diferència entre fer-ho bé i malament és molt gran. Subratlla que va ser una estona compartida valuosa i que l’alumnat ha après molt. A continuació, alguns alumnes expressen que estaven nerviosos al principi però que els exercicis els van ajudar a tranquil·litzar-se i a gaudir del conte i del taller.
Més infants expliquen que els ha agradat haver de fer diferents personatges i actuar, destacant el component lúdic i teatral de l’activitat. Diuen que el taller els ha fet molta il·lusió i que els agradaria repetir-lo, perquè han après moltes coses. S’explica que cada escola selecciona quatre alumnes, incloent-hi alumnat nouvingut, per representar el centre en una lectura que es grava d’una sola tirada, fet que aporta dificultat i emoció al projecte.
Les tutores de quart de Torrefarrera, Maite i Noemí, expliquen que el taller és molt motivador, ajuda a promoure la lectura i fa que els infants se sentin importants. Detallen que els alumnes han practicat diversos dies, que els ha fet il·lusió usar el micròfon i participar en una activitat compartida amb altres escoles. Diversos alumnes de Torrefarrera comenten anècdotes concretes sobre els personatges que interpreten i remarquen que s’ho han passat molt bé i que el taller els ha encantat.
S’explica que un jurat format per bibliotecàries valorarà les lectures. Hi haurà un premi col·lectiu per a la classe guanyadora, consistent en un lot de llibres, i un altre premi encara per desvetllar per als lectors i lectores seleccionats. Es recorda que el resultat del certamen es podrà escoltar en un programa especial de Nadal titulat "Llegim entre ones", dins l’Infopòdcast, i es tanca l’episodi amb la comiat habitual.