16/12/2025
Unió del metall i automoció a Lleida per afrontar el futur
Infopòdcast
Context i protagonistes
L’episodi de l’Infopòdcast explica com el sector del metall i de l’automoció de Lleida s’està reestructurant per guanyar força i representativitat davant d’un escenari de canvi profund.
Participen veus expertes del territori com la Laura Porroy, gerent de la Federació del Metall de Lleida, i Mario Pinilla, de Tallers Pinilla d’Almenar i president de l’Associació Provincial d’Empreses d’Automoció de Lleida.
Unificació d’entitats i nova estructura
- El Gremi de Tallers de Reparació d’Automòbils i l’Associació Provincial d’Empreses d’Automoció de Lleida s’han unificat aquest novembre.
- Aquesta nova associació manté el nom i el logotip de l’entitat d’automoció.
- L’associació unificada passa a ser un dels quatre socis de la Federació d’Empresaris Metal·lúrgics de Lleida (FEMEL).
"Aconseguim una veu única de l’automoció al sector de Lleida"
Aquesta integració permet tenir més pes específic davant l’administració i reforçar la capacitat de reivindicar mancances i necessitats del sector.
Importància econòmica del sector
- El sector de l’automoció a Lleida ocupa més de 5.000 persones.
- Representa aproximadament el 10% de les empreses del sector a Catalunya.
Aquest pes econòmic justifica la necessitat de coordinació i estratègia compartida entre empreses i entitats representatives.
Nous reptes: transformació i talent
Els responsables destaquen que l’acord arriba en un moment clau marcat per:
- Digitalització dels processos i dels tallers.
- Electrificació dels vehicles i canvi tecnològic accelerat.
- Manca de professionals qualificats.
- Dificultat per atraure i retenir talent jove.
- Un problema transversal d’absentisme en el conjunt del metall.
"Diria que la taxa d’atur al nostre sector és zero"
La situació de plena ocupació al sector fa que la manca de professionals sigui encara més urgent.
El paper clau de la formació professional
Un dels grans dèficits identificats és el desencaix entre la formació actual i la realitat dels tallers.
- Es remarca que el currículum formatiu està obsolet respecte a les necessitats reals.
- Es defensa clarament la formació professional dual com a via per adaptar millor la preparació dels joves.
- Davant la manca de professionals, s’han obert vies com la contractació en origen, però el sector insisteix que el futur passa per fer-se atractiu per al jovent.
El missatge central és que l’automoció i el metall s’han de presentar com un sector modern, digitalitzat i amb futur.
Reivindicacions i lluita contra l’intrusisme
Amb la nova “veu única” dins la FEMEL, el sector també reclama:
- Més contundència contra els tallers il·legals.
- Compliment estricte de la gestió de residus contaminants, que haurien d’estar:
- Emmagatzemats en contenidors específics.
- Recollits per agents autoritzats.
- Preocupació per la seguretat viària quan les reparacions les fan persones o tallers fora de la legalitat.
"La pregunta és: què en fan d’aquests residus?"
Aquestes demandes s’emmarquen en una voluntat de professionalitzar i dignificar el sector, garantint medi ambient, seguretat i competència lleial.
Conclusió
El capítol mostra com el sector del metall i de l’automoció de Lleida opta per avançar unit sota el paraigua de la Federació d’Empresaris Metal·lúrgics de Lleida per:
- Enfortir la seva representació institucional.
- Afrontar els reptes tecnològics i formatius.
- Millorar l’atracció de talent jove.
- Combatre els tallers il·legals i els riscos associats.
Un moviment estratègic que vol situar el sector com un àmbit clau, modern i de futur al territori lleidatà.
Marcadors
Introducció a l’Infopòdcast i context
Presentació de l’**Infopòdcast** i introducció al tema central: la unió d’entitats representatives del sector del metall i de l’automoció a Lleida per afrontar conjuntament els reptes d’un sector en transformació.
Unificació d’entitats d’automoció
Es detalla que el *Gremi de Tallers de Reparació d’Automòbils* i l’*Associació Provincial d’Empreses d’Automoció de Lleida* s’han unificat i s’han adherit a la **Federació d’Empresaris Metal·lúrgics de Lleida (FEMEL)** per guanyar força i afrontar reptes de futur.
Pes econòmic i veus del territori
S’explica que el sector de l’automoció a Lleida ocupa més de 5.000 persones i representa el 10% de les empreses del sector a Catalunya. Es dona veu a **Laura Porroy** i **Mario Pinilla**, que expliquen la importància d’aquesta integració.
Veu única i més pes davant l’administració
Es concreta que l’associació d’automoció manté nom i logotip, però entra com un dels quatre socis de la Federació del Metall, fet que permet tenir una **veu única** i més pes davant l’administració per reivindicar mancances i millorar serveis als associats.
Reptes estratègics: digitalització i talent
S’identifiquen els principals reptes: digitalització, electrificació dels vehicles, manca de professionals, dificultat per atraure i retenir talent jove i un problema transversal d’absentisme al sector del metall i l’automoció.
Formació desactualitzada i manca de professionals
**Mario Pinilla** denuncia que el currículum formatiu és obsolet en relació amb la realitat dels tallers. Es destaca la situació d’atur pràcticament inexistent al sector i la necessitat urgent de professionals, tot mencionant la contractació en origen com una via complementària.
Fer el sector atractiu per al jovent
Es remarca la necessitat de fer el sector del metall i de l’automoció més atractiu per al jovent, mostrant-lo com un àmbit digitalitzat, tecnològic, modern i amb futur, i s’insisteix en la importància de tenir una sola veu per reforçar les reivindicacions.
Tallers il·legals, residus i seguretat viària
Es reclama més contundència contra els tallers il·legals, alertant sobre la mala gestió de residus contaminants i els riscos per a la seguretat viària. Es remarca la necessitat de complir la normativa de contenidors específics i recollida per agents autoritzats.
Tancament de l’episodi
Cloenda de l’**Infopòdcast**, recordant que és un flaix informatiu de 3 minuts coproduït en xarxa de comunicació local i acomiadant l’audiència.