Resuming podcast
Pepita Sopenya presenta Ménage à trois
09/12/2025

AI #132 - Pepita Sopenya presenta el llibre «Ménage à Trois»

L'entrevista

AI

Context de l’entrevista

L’entrevista gira al voltant de la publicació de «Ménage à Trois», el tercer llibre de la Pepita Sopenya, autora almenarenca i vilassarenca. L’obra arriba després de la novel·la Demà no m’ho així (Premi Vall d’Albaida de narrativa eròtica) i del recull de relats Neures de passucat amb oli.


El llibre «Ménage à Trois»

Format i concepte

  • És un recull de microrelats estructurats en microtrilogies.
  • Conté 27 + 1 microtrilogies, és a dir, 87 microrelats.
  • L’autora el planteja explícitament com un joc amb el lector:
  • El lector ha de omplir buits, rellegir i interpretar.
  • S’assembla a un trencaclosques literari més que no pas a una lectura lineal.

Ingredients literaris principals

  • Humor com a eix central:
  • No és un humor superficial de «riure fàcil», sinó ironia treballada.
  • Serveix com a eina per afrontar un món complex i dur.
  • Sensualitat i erotisme:
  • Hi ha relats amb contingut eròtic i de masturbació femenina, sovint no premeditats.
  • L’autora rebutja etiquetes rígides ("narrativa eròtica") i prefereix parlar d’ingredients: humor + sensualitat.
  • Temes actuals i costumbristes:
  • Situacions del dia a dia, inspirades en el carrer, el cafè, el tren, la feina…
  • Algú li ha dit que alguns textos recorden Pere Calders, pel to costumbrista i algun punt de surrealisme.

Personatges i punts de vista

  • No tots els personatges són humans: hi ha éssers no humans que també protagonitzen històries.
  • El procés pot partir tant de la història com dels personatges, depenent del relat.

Procés creatiu i inspiració

Mirada curiosa i emocional

  • Pepita es defineix com una autora “tastaolletes” que ha anat provant gèneres i formats.
  • Treballa des de l’emoció: qualsevol situació quotidiana pot encendre la necessitat d’escriure.
  • Es declara molt curiosa: observa el que passa al seu entorn immediat i ho converteix en material literari.

Lectura vs. escriptura

  • Es veu com a lectora a temps complet i escriptora a temps parcial:
  • Llegir forma part del seu dia a dia, sempre hi troba estona.
  • Escriure requereix estat d’ànim i inspiració, no només temps lliure.
  • Explica que moltes idees sorgeixen en moments poc pràctics (conduint, fent feines de casa, viatjant en tren) i les ha d’apuntar per no perdre-les.

Finançament i dificultats editorials

Micromecenatge

  • «Ménage à Trois» s’ha publicat mitjançant micromecenatge.
  • L’experiència ha estat més costosa que amb el llibre anterior:
  • Intueix que els microrelats generen respecte o recel entre lectors poc acostumats al gènere.
  • Ho compara amb la poesia, també minoritària en vendes.
  • El procés implica:
  • Compartir una part del llibre i demanar confiança prèvia als lectors.
  • Un lapse de 4–5 mesos entre la prereserva i l’arribada del llibre.

Reflexió sobre el mercat lector

  • La gent entén fàcilment el concepte novel·la i és el que domina les llistes de vendes (Sant Jordi, etc.).
  • Tot el que s’allunya d’aquest gènere, i més si és breu (relats, microrelats), costa més de vendre.
  • Ho vincula amb una cultura de la immediatesa i el consum ràpid (TikTok, Instagram…), paradoxalment poc favorable als microrelats malgrat la seva brevetat.
  • Subratlla també la tendència a valorar més el que ve de lluny i és car (per exemple, pagar molt per un concert internacional) que no pas la creació cultural de proximitat.

Presentacions i vincle amb Almenar

Agenda de presentacions

  • Divendres 12 de desembre, a les 19 h, presentació a Almenar, a la sala 1 d’Octubre.
  • Dissabte següent:
  • Participació al Mercat de Nadal i de Lletres d’Almenar amb un vermú literari a la 1 del migdia, en format taula rodona amb altres autores.
  • Presentació a Lleida a les 18 h, a la llibreria La Irreductible.

Què significa presentar el llibre a casa

  • Presentar a Almenar és per a ella un gaudi especial:
  • Se sent molt estimada i recolzada.
  • Les presentacions són vives i participatives, sense excessiva solemnitat.
  • Hi ha confiança amb el públic i “no hi ha filtre”, cosa que enriqueix el debat.
  • Defineix cada presentació com un microcosmos en què cada lector aporta una lectura i interpretació pròpia del llibre.

Importància de comprar el llibre

  • Recorda que per a cada llibre s’hi està uns dos anys i mig de feina (escriptura, recerca d’editorial, publicació).
  • Demana explícitament que, si s’assisteix a presentacions, es compri el llibre com a reconeixement a aquesta feina.

Futurs projectes: quarta novel·la

Novel·la negra amb humor negre

  • Ja té una quarta obra acabada, una novel·la negra per a la qual està buscant editorial.
  • Manté la seva marca d’humor, però aquesta vegada en forma d’humor negre.
  • No hi ha investigador clàssic: la història s’explica des d’un enfocament diferent, amb més d’un assassinat.
  • L’autora comenta que hi ha com a mínim dos grans tipus de novel·la negra:
  • La que se centra en la investigació.
  • La que aprofundeix en la psicologia de l’assassí o assassina.

Arrels i món rural

  • Es declara filla de pagesos i remarca que això l’ha marcat profundament.
  • El contacte amb els camps, els canvis de colors i la gent de poble es reflecteix en el que escriu.
  • Aquest món rural apareix també en la nova novel·la com a escenari i com a fons emocional.

Continuïtat en l’escriptura

  • Per a Pepita, escriure i llegir són inseparables de la vida:
  • No concep la seva existència sense aquestes dues pràctiques.
  • Continua generant material i té clar que hi haurà més llibres.

Perfil literari de Pepita Sopenya

  • Autora polifacètica i “tastaolletes”: ha provat novel·la, relat i microrelat.
  • Barreja humor, ironia, sensualitat i una mirada molt costumbrista sobre la realitat.
  • Es nodreix de l’observació quotidiana i del vincle amb el món rural.
  • Combina premis literaris, micromecenatge i presentacions de proximitat per tirar endavant la seva obra.
  • Té la voluntat de jugar amb el lector, fent-lo partícip actiu del sentit dels seus textos.

Marcadors

Introducció i presentació de l’autora
Compartir

Presentació de la Pepita Sopenya, autora almenarenca i vilassarenca, que visita l’estudi per parlar del seu nou llibre, «Ménage à Trois», el seu tercer treball literari.

Format del llibre i to humorístic
Compartir

Pepita explica que «Ménage à Trois» és un recull de microrelats estructurats en microtrilogies (27 + 1). Reivindica l’**humor** com a eina imprescindible per afrontar el món actual, especialment a través de la **ironía**, i situa la seva aportació literària en aquest registre.

Obres anteriors, premi i sensualitat com a ingredient
Compartir

Es repassen els llibres anteriors: la novel·la «Demà no m’ho així» (Premi Vall d’Albaida de narrativa eròtica) i el recull «Neures de passucat amb oli». Pepita matisa que, malgrat el títol del nou llibre, no és només narrativa eròtica, tot i incloure-hi escenes de sexualitat i masturbació femenina. Defuig etiquetes genèriques i prefereix parlar d’**ingredients** com humor i sensualitat.

Micromecenatge i dificultats del gènere breu
Compartir

El llibre s’ha publicat mitjançant **micromecenatge**, un procés que aquesta vegada ha costat més que amb el títol anterior. L’autora observa que els microrelats generen cert respecte o desconfiança, de manera similar a la poesia. Reflexiona sobre la cultura de la **immediatesa** (xarxes socials, consum ràpid) i la dificultat de vendre gèneres breus en un mercat dominat per la novel·la.

Joc amb el lector i concepte de trencaclosques
Compartir

Pepita concreta que el llibre conté 87 microrelats i que està concebut com un **joc**. El lector hi té un paper actiu: ha de rellegir, omplir buits i reconstruir sentit, com si fos un **trencaclosques** literari. L’objectiu és fer pensar sense caure en un to excessivament existencialista.

Personatges, inspiració i observació del quotidià
Compartir

Es parla del nombre de personatges i del procés creatiu. Pepita reconeix que s’inspira en qualsevol situació quotidiana que l’emociona i que sempre està atenta al que passa al seu voltant (viatges en tren, carrer, cafès, feina). Alguns personatges no són humans. Una lectora li comenta que alguns textos recorden Pere Calders, cosa que l’autora rep com un gran elogi, especialment pel to costumbrista i un cert surrealisme.

Presentacions a Almenar i Lleida i relació amb el públic
Compartir

S’anuncien les presentacions del llibre: a Almenar (sala 1 d’Octubre) i en el marc del Mercat de Nadal i de Lletres, i a Lleida (llibreria La Irreductible). Pepita explica que presentar a Almenar és un **gaudi especial**: s’hi sent molt estimada, les presentacions són participatives, sense filtres, i cada acte esdevé un **microcosmos** on cada lector aporta una interpretació pròpia.

Temps invertit i crida a comprar el llibre
Compartir

L’autora insisteix en la importància que el públic **compri el llibre**, recordant que per a cada obra hi ha uns dos anys i mig de feina entre escriptura i publicació. Remarca que és l’única manera que el treball literari tingui continuïtat.

Nova novel·la negra i arrels pageses
Compartir

Pepita explica que ja té acabada una **novel·la negra** amb molt **humor negre**, sense investigador clàssic i amb més d’un assassinat. Destaca que ser **filla de pagesos** i el contacte amb el món rural (camps, colors, gent de poble) l’han marcat profundament i apareixen de manera recurrent en la seva obra.

Equilibri entre llegir i escriure
Compartir

Es defineix com a **lectora a temps complet** i escriptora a temps parcial, perquè llegir és una necessitat diària, mentre que escriure requereix inspiració i un determinat estat d’ànim. Explica que sovint té idees en moments en què no pot seure a escriure i les ha de retenir o apuntar.

Tancament de l’entrevista
Compartir

Es recorden les cites de presentació de «Ménage à Trois» i es clou l’entrevista desitjant èxits a Pepita Sopenya, que reafirma la seva voluntat de continuar escrivint i presentant llibres al territori.