Resuming podcast
El sector de l’automoció i el metall a Lleida uneixen esforços
16/12/2025

AI #138 - Unificació del sector d’automoció de Lleida a Femel

L'entrevista

AI

Context i protagonistes

L’episodi presenta la unificació del Gremi de Tallers i l’Associació d’Automoció de Lleida sota el paraigua de Femel (Federació del Metall de Lleida), amb la participació de Mario Pinilla (president de l’Associació Provincial d’Empreses d’Automoció) i Laura Porroy (gerent de Femel).


Unificació i pes al territori

  • Es passa de dues veus a una sola veu del sector de l’automoció a Lleida.
  • El Gremi de Tallers s’integra dins l’Associació d’Automoció, que manté nom i logotip.
  • Aquesta associació és ara un dels quatre socis de Femel (automoció, instal·ladors, transformats metàl·lics i maquinària agrícola).
  • Xifres clau:
  • Unes 500 empreses entre gremi i associació d’automoció.
  • Prop de 1.000 empreses dins de Femel.
  • El sector de l’automoció suposa un 6,5% del PIB català i un 10% de les empreses a Lleida.

"Aconseguim una veu única de l’automoció al sector de Lleida"

La unificació dona més pes davant l’administració per defensar interessos comuns i accedir a més serveis per als associats.


Grans reptes del sector

Transformació tecnològica i electrificació

  • El taller tradicional està desapareixent: es treballa amb ordinadors, tablets i diagnosi electrònica.
  • La electrificació del vehicle és el gran repte:
  • Normativa europea que empeny cap al fi dels motors de combustió interna.
  • Vehicles elèctrics d’alta tensió que requereixen formació específica i certificada per manipular-los.
  • Problema clau: la formació no avança al mateix ritme que la implantació del vehicle elèctric.

"El tema curricular avui, per exemple, amb automoció, està totalment obsolet amb la realitat que tenim dintre dels tallers"

Formació, manca de professionals i currículums obsolets

  • Taxa d’atur pràcticament zero al sector de l’automoció: no hi ha prou professionals per cobrir les vacants.
  • Currículums oficials desactualitzats (especialment en automoció i electrificació).
  • La federació i l’associació treballen per:
  • Revisar i actualitzar plans d’estudi.
  • Ajustar continguts a la demanda real de les empreses.
  • Es destaca la necessitat de competències transversals com l’anglès, perquè moltes empreses del metall a Lleida treballen a escala internacional.

Formació dual i atractiu per al jovent

  • S’impulsen programes de formació dual i en alternança:
  • L’alumne estudia i alhora fa pràctiques remunerades a l’empresa.
  • En un any pot adquirir experiència real i alta ocupabilitat.
  • Es busca fer el sector més atractiu per al jovent:
  • Sectors digitalitzats, tecnològics, moderns i de futur.
  • Xerrades als instituts (programa Fent Sectors amb COEI) per explicar què és un taller i les sortides professionals del metall.

Molts joves ni tan sols saben on es repara un vehicle ni què fa realment un taller.

Absentisme i productivitat

  • L’absentisme laboral s’ha incrementat des de la pandèmia i preocupa totes les branques del metall.
  • Xoca amb la necessitat de ser més eficients i productius.

Conciliació i regulació d’horaris

  • Per retenir talent, moltes empreses a Lleida estan implantant jornades intensives i mesures de conciliació.
  • Això és clau en un context de fuga de professionals cap a altres sectors o territoris.

Contractació en origen i desajustos territorials

Contractació en origen

  • Davant la falta de professionals qualificats, les empreses recorren a contractació en origen:
  • Països com Perú o Xile.
  • Especialment per a professions d’ofici (mecànics, metal·lúrgics, etc.).
  • Procés:
  • Entrevistes prèvies i selecció de perfils amb formació i experiència.
  • A l’arribada, cal ajudar en allotjament, adaptació i integració.
  • Es recalca que és només una mesura de xoc, no la solució definitiva.

"La solució l’hem de buscar aquí, amb els nois d’aquí"

Entorn rural i mobilitat

  • A pobles i zones rurals és encara més difícil trobar professionals disposats a desplaçar-s’hi.
  • Problemes principals:
  • Males connexions de transport entre ciutat i pobles.
  • Moltes empreses del metall i tallers estan a polígons a les afores, no al centre urbà.
  • Això complica tant la formació dual com la contractació estable de joves.

Residus, medi ambient i tallers il·legals

Regulació ambiental estricta per als tallers legals

  • Els tallers han de complir una normativa mediambiental molt estricta (Agència de Residus de Catalunya):
  • Gestió de olís, anticongelants, pols de llimat, residus perillosos, banals, etc.
  • Emmagatzematge en contenidors homologats.
  • Recollida per gestors autoritzats.

Problema dels magatzems i reparacions il·legals

  • Hi ha persones que reparen vehicles en magatzems o espais no autoritzats.
  • Preguntes clau:
  • On van a parar aquests residus? No poden accedir al circuit oficial.
  • Tenen la formació adequada per garantir la seguretat viària?
  • Es remarca el risc per a la seguretat de les persones:

"Som nosaltres els que anem dins d’aquests vehicles"

Competència deslleial i responsabilitat pública

  • Els tallers legals paguen impostos, cotitzacions i complixen normatives; els il·legals no.
  • Això genera competència deslleial i perjudica la viabilitat de les empreses regulades.
  • Als pobles, sovint es coneixen aquests magatzems i s’ha normalitzat la seva existència.
  • Es fa una crida al paper dels ajuntaments:
  • Són qui tenen capacitat d’actuar i regularitzar o tancar aquests espais.
  • L’objectiu és que tothom treballi amb les mateixes regles del joc.

Missió de les associacions i perspectives

  • L’Associació d’Automoció i Femel assumeixen el rol de:
  • Representar el sector davant administracions.
  • Posar sobre la taula problemàtiques sovint invisibles.
  • Adaptar formació i polítiques laborals a la realitat del mercat.
  • Hi ha reivindicacions diferents segons la mida de l’empresa (grans, mitjanes, petites).
  • La unificació és vista com un pas estratègic per:
  • Guanyar força negociadora.
  • Donar més serveis.
  • Acompanyar el sector en una transformació profunda (tecnològica, laboral i mediambiental).

"Molta feina, però aquesta és la nostra part, hem d’estar al davant de tot i fent veure aquestes coses que passen una mica desapercebudes"

Marcadors

Presentació i context de la unificació
Compartir

Introducció a la integració del Gremi de Tallers i l’Associació d’Automoció de Lleida sota Femel. Es presenten els convidats, Mario Pinilla i Laura Porroy, i s’explica que la nova estructura permetrà una **veu única del sector de l’automoció** a Lleida, mantenint el nom i logotip de l’Associació d’Automoció i integrant-la com un dels quatre socis de la Federació del Metall.

Objectius i abast de la nova federació
Compartir

S’explica la rellevància de l’acord: la unificació dona **més pes davant l’administració** i millora la capacitat de **reivindicar necessitats del sector**. S’esmenta que es representen unes 500 empreses d’automoció i prop de 1.000 dins de Femel, i es remarca el **pes econòmic** del sector (6,5% del PIB català, 10% de les empreses a Lleida).

Reptes principals: normatives, emissions i residus
Compartir

Es detallen reivindicacions clau: **plans formatius adaptats**, impacte de la **electrificació del vehicle**, regulació de les **zones de baixes emissions** i problemàtica dels **tallers il·legals** que reparen vehicles al marge de la llei i de la normativa de residus. També s’assenyalen els reptes mediambientals i la necessitat de complir amb les exigències de gestió de residus del sector.

Transformació del taller i impacte de l’electrificació
Compartir

S’explica el canvi de model del **taller mecànic tradicional** a un taller altament **tecnificat** que utilitza ordinadors i eines digitals. L’electrificació és assenyalada com a **canvi de pantalla** per al sector, impulsat per la normativa europea. Es destaca que els vehicles elèctrics treballen amb **alta tensió**, fet que exigeix una **formació molt específica i segura** que encara no està plenament implantada.

Desfasament curricular i manca de professionals
Compartir

Es posa de manifest que els **currículums formatius oficials estan desfasats** respecte la realitat dels tallers, sobretot en electrificació i noves tecnologies. Hi ha una **urgència** per actualitzar-los, ja que la **taxa d’atur al sector és pràcticament zero** i no surten prou professionals formats per cobrir totes les vacants disponibles.

Absentisme, formació dual i atractiu per al jovent
Compartir

S’assenyala un augment preocupant de l’**absentisme laboral** des de la pandèmia, que afecta la productivitat. Paral·lelament, s’impulsa la **formació dual i en alternança**, que permet als estudiants **formar-se i treballar al mateix temps** per obtenir experiència real en un any. Es remarca la necessitat de **millorar la imatge del sector** entre el jovent, destacant-lo com a digitalitzat, tecnològic i amb fortes sortides laborals.

Sensibilització als instituts i desconeixement del sector
Compartir

Mitjançant programes com *Fent Sectors* amb COEI, es fan **xerrades als instituts** per explicar què és l’automoció i què fa un taller. Sorprèn que molts joves no saben **on es repara un vehicle** ni quines empreses del metall hi ha al seu entorn. Aquestes accions volen **visibilitzar les oportunitats laborals** properes i trencar tòpics sobre el sector.

Formació teòrica vs pràctica i reforç de la dual
Compartir

Es debat sobre l’adequació de la teoria a les noves necessitats de la reparació. Es defensa que l’automoció és una professió **molt manual**, que requereix més hores al taller, amb nous models de dual que s’assemblen a la figura de l’**aprenent**. A l’aula s’han de treballar competències sòlides (p. ex. interpretació de plànols, soldadura) i a l’empresa, l’especialització pràctica segons l’activitat de cada taller.

Competències transversals i internacionalització
Compartir

Es posa en valor la importància de **competències transversals**, especialment l’**anglès**, ja que moltes empreses del metall de Lleida treballen a nivell internacional i necessiten professionals capaços de **desplaçar-se i comunicar-se** arreu del món per muntar maquinària i donar servei tècnic.

Contractació en origen com a mesura d’emergència
Compartir

Davant la manca de professionals locals, algunes empreses recorren a la **contractació en origen** en països com **Perú o Xile**. Es busca personal d’oficis qualificats mitjançant entrevistes prèvies, però a l’arribada cal donar suport en **allotjament i adaptació**. Es recalca que, tot i ser útil per frenar la manca de mà d’obra, **no és la solució estructural**, que ha de passar per formar i incorporar joves del territori.

Conciliació, fugida de talent i millora d’horaris
Compartir

Es destaca la paradoxa d’un sector amb **molta demanda i poca oferta de professionals**. Per evitar la **fugida de talent**, moltes empreses regulen horaris i introdueixen **jornades intensives** i mesures de **conciliació familiar**, especialment a Lleida, com a estratègia per retenir els treballadors qualificats.

Dificultats al món rural i als polígons
Compartir

S’analitza la situació en l’àmbit rural, on és més complicat trobar professionals que vulguin treballar a **pobles allunyats**. Les **males connexions de transport** entre ciutat i entorn rural, sumades al fet que molts tallers i empreses del metall estan en **polígons a les afores**, dificulten tant la **formació dual** com el dia a dia laboral. Això es presenta com un hàndicap específic de Lleida en comparació amb altres territoris més densos com Barcelona.

Residus, medi ambient i reparacions il·legals
Compartir

Es desenvolupa el problema dels **magatzems il·legals** i persones que reparen vehicles fora de la normativa. Els tallers legals han de complir exigents **normes mediambientals** (gestió d’olis, anticongelants, pols de llimat, etc.), mentre que els il·legals operen al marge, generant dubtes sobre **on van a parar els residus** i sobre la **seguretat viària** de les reparacions. També es denuncia la **competència deslleial** i es destaca la responsabilitat dels **ajuntaments** per actuar i forçar la **legalització o el tancament** d’aquests espais.

Rol de les associacions i cloenda
Compartir

Es tanca l’episodi ressaltant que la feina de l’Associació d’Automoció i de Femel és **visibilitzar problemàtiques estructurals**, defensar els interessos del sector i adaptar les respostes a la **diversitat d’empreses** (grans, mitjanes i petites). Es felicita la signatura del conveni i s’expressa l’esperança que les **reivindicacions del sector** vagin trobant resposta, assumint que és una tasca de **llarg recorregut** i profundament estructural.