Al Som Terra 496 coneixem de prop com el sector s’adapta i innova: entrevistem Rosa Cortés, directora de l’Escola Agrària d’Alfarràs, i Joana Martí, cap de finca, que ens expliquen el nou projecte de plantació de pi pinyer i com es dissenya una finca pensada per aprendre i, alhora, ser rendible i mecanitzable.
També parlem amb Jaume Bernis (responsable del porcí a JARC-COAG) sobre la preocupació del sector i l’impacte sanitari i de mercat vinculat a la fauna salvatge, i amb Sergi Balaguer (cap sectorial de fruita dolça de JARC) sobre els Premis de la Poma Golden i el valor afegit que donen a la feina del pagès. I estrenem una nova secció, “Haikus a la vora del canal”, amb Rocío López, que ens deixa dues píndoles literàries per reconnectar amb la natura: (Matsuo Bashō) E tardor la senda ningú no la recorre aquesta tarda.
(Octavio Paz) El mundo cabe en diecisiete sílabas: tú en esta choza.
Presentació de l’episodi i explicació, per part de Rosa Cortés i Joana Martí, de com l’Escola Agrària del Farràs adapta la seva finca als interessos de l’alumnat majoritàriament pagès. Es descriu el nou projecte de plantació de pi pinyer: elecció del cultiu per rendibilitat i adaptació al clima, possibilitat de mecanitzar la collita, disseny del marc de plantació 6x6 per permetre el desenvolupament de la capsada i l’entrada de maquinària, i ús de plançons empeltats per avançar l’entrada en producció a 3–4 anys.
Conversa amb Jaume Bernis des de Brussel·les sobre la detecció de Pesta Porcina Africana en porcs senglars a Collserola. Es detalla la creació d’un perímetre de seguretat, el tancament de granges i l’impacte al mercat: caiguda històrica del preu del porc a Mercolleida, tancament de mercats exportadors (uns 20 països, inclosa la Xina) i pèrdues econòmiques per als ramaders (uns 18 cèntims/kg). Bernis destaca la bona bioseguretat de les granges i que els positius són només en fauna salvatge, però alerta del risc que la malaltia entri a explotacions. Critica el descontrol de la fauna salvatge (porcs senglars, conills, ossos, llops), l’augment desmesurat de senglars i la burocratització de la caça, assenyalant la responsabilitat política i la influència de certs col·lectius animalistes. Reivindica la necessitat de controlar la fauna per protegir el sector ramader.
Entrevista amb Sergi Balué sobre la 9a edició dels premis a la millor poma Golden. Es comenta l’augment de participació, la incorporació de productors de fora de Catalunya i el nou marc de celebració dins la fira Agrobiotec de Lleida. S’expliquen els objectius dels premis: donar valor afegit a la poma Golden i reconèixer la feina pagesa. Es detallen les categories i guanyadors: poma més dolça (Tornafruits), poma més cruixent (Miralcamp Fruits), millor aparença (Baró i Fill), millor poma ecològica (productor de Rueda de Jalón, Saragossa) i el premi Supergold (Baró i Fill). S’analitza el paper de l’IRTA i del panell de tast especialitzat en pomes, que proporciona informes gratuïts a tots els participants. Es recorda l’origen dels premis, impulsats per David Borda i la sectorial de JARC, i es mira cap a la desena edició amb la voluntat d’ampliar participació i donar més presència comercial a les pomes premiades.
Estrena de la secció "Haikus a la vora del canal" amb Rocío López. Es defineix què és un haiku: poema breu japonès de 17 síl·labes (5-7-5), vinculat a la natura i al canvi d’estacions, amb la presència d’una paraula d’estació (kigo). Es comenta la certa flexibilitat mètrica en traduccions, però es reivindica la forma clàssica i la connexió essencial amb la natura. Rocío explica la relació entre els seus passejos pel canal, les fotografies de moments concrets i la creació de haikus com a "fotografies literàries". Es llegeix un haiku clàssic de Matsuo Bashō sobre la tardor i un text d’Octavio Paz que resumeix la grandesa del haiku, destacant com en 17 síl·labes pot cabre un món d’emocions. La secció es planteja com una píndola emocional i literària setmanal dins de Som Terra.