18/12/2025
#497 - Consum responsable i comerç local per Nadal
Som Terra amb Pili Garcia
Visió general del contingut
El text recull un episodi de Som Terra amb Pili Garcia (a emunfmradio / EMUN FM) que combina agenda i feines del camp al desembre, cultura popular nadalenca i una conversa central sobre consum responsable i compra de proximitat.
Idees principals
1) Dites de Nadal i mirada pagesa al calendari
S’hi recuperen refranys que vinculen el dia de la setmana de Nadal amb prediccions de collita i l’any vinent, tot recordant que, més enllà dels auguris, cal continuar treballant.
"Nadal en dijous, penja l'arada i venen els bous."
2) Feines agrícoles i d’horta pròpies del desembre
El desembre es presenta com un mes de repòs parcial, però amb tasques clares:
- Sembra del gra i continuació de la recol·lecció del panís.
- Control de l’herba segons el sistema emprat.
- Esporga i plantació d’arbres fruiters (si el temps ho permet).
- A l’hort: bledes, enciams, escarola, sembra de julivert i pèsols i collita de bròquils.
- Preparar la terra per a la primavera, neteja de camins i espones i manteniment de maquinària.
3) Consum responsable i valor del comerç de proximitat
L’entrevista amb Esther Mellador-Ganau posa el focus en què es perd (i què es guanya) quan no s’aposta pel comerç local:
- Producte de quilòmetre zero i traçabilitat més propera: proveïdors del territori.
- Economia circular: els diners es queden al municipi/barri i sostenen llocs de treball.
- Cohesió social: les botigues fan de punt de trobada i detecten situacions de vulnerabilitat (gent gran sola, absències, etc.).
- Qualitat d’experiència: atenció personalitzada, consell i confiança.
- Vida als carrers: més activitat, carrers més vius i entorns percebuts com a més habitables.
També s’hi reconeix la tensió amb les grans superfícies i la compra en línia, però es defensa compaginar hàbits per no buidar el teixit comercial local.
4) Campanyes per revitalitzar el comerç
Es mencionen iniciatives per posar en valor el comerç tradicional:
- Batega al Comerç: campanya per reivindicar el comerç com el cor del barri/poble, especialment en el context nadalenc.
- Alfarràs té un secret: acció pensada per al públic de pas per visibilitzar que als pobles hi ha producte “de veritat” (pa, carn, fruita, vi) i sovint a millor preu.
- Creació d’una web de Comerç i Empresa d’Almenar per reduir el desconeixement de l’oferta local (catàleg, promocions, serveis).
Tancament cultural: haikus i natura
El tram final incorpora la “píndola” poètica amb haikus sobre el pas de la tardor i el concepte de kigo (paraules estacionals), reforçant el to de connexió amb la natura i el cicle anual.
"Remolir de fulles seques que venen de lluny s'acaba la tardor."
Missatge de fons
El programa defensa que la terra, el consum i la comunitat van lligats: mantenir el comerç de proximitat i consumir amb criteri és una manera directa de sostenir el territori, especialment en dates d’alta despesa com Nadal.
Marcadors
Dites de Nadal i feines del camp al desembre
Introducció amb refranys sobre Nadal i prediccions de collita. Repàs de tasques agrícoles i d’horta: sembra i recol·lecció, control d’herba, esporga i plantació d’arbres fruiters, cultius d’hivern, preparació del sòl i manteniment de camins i maquinària.
Consum responsable i defensa del comerç de proximitat
Entrevista a Esther Mellador-Ganau sobre la pèrdua i recuperació del comerç tradicional. S’hi destaca el valor econòmic i social de comprar local, la confiança i l’experiència de compra, i la contribució a iniciatives comunitàries. Es presenten campanyes com Batega al Comerç, Alfarràs té un secret i una futura web de comerç d’Almenar.
Píndola poètica: haikus, kigo i comiat de la tardor
Lectura i comentari d’haikus amb Rocío López. Explicació del concepte kigo (paraules estacionals) i invitació a la participació del públic enviant haikus, amb un tancament centrat en la natura i el cicle estacional.