Santi Vergé - Responsable de cereals i farratges FCAC Joan Ibars - Ambientòleg expert en gestió de residus Gemma Capell - Red Peppers Agency
Benvinguts i benvingudes al Som Terra La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) és una de les entitats sòcies del projecte transfronterer SAVASCO, que té com a objectiu promoure una construcció més sostenible a partir de tiges de blat de moro i gira-sol.El projecte pretendria estructurar el sector de la construcció amb l’agrari al territori transpirinenc per contribuir a la reducció de l’impacte ambiental i a una major sostenibilitat. El punt de partida és que la construcció, a través dels seus diversos components i activitats, resulta ser un dels principals sectors emissors de CO2. Les característiques físiques de certs residus agrícoles, com les tiges de blat de moro i gira-sol, són adequades per aconseguir un adequat aïllament tèrmic i una regulació hídrica molt convenient per a la formulació de materials de construcció. A més, aquestes matèries primeres de base biològica tenen molts avantatges mediambientals, són renovables, locals i constitueixen embornals de carboni. El prototip que s’ha presentat és una edificació construïda a partir d’una combinació de tiges de blat de moro i gira-sol procedents de la Cooperativa Agrícola Castelló d’Empúries i la Cooperativa Agrària de Miralcamp. AVui parlem sobre aquest propototip però també sobre les dificultats que està vivint el sector dels cereals i els farratges pel les conseqüències climatologiques com la sequera però també les geopolítques com la guerra entre Rússia i Ucraïna o la prohibició d’exportar blat a la Índia. Parlem amb el Santi Vergé, responsable de cereals i farratges de la FCAC. A del Residu al Recurs, el Joan Ibars, expert en gestió de residus, ens explicarà en què consiteix la nova Llei de Residus estatal. I finalment, la Gemma Capell, la mestressa de Red Peppers, l’empresa dedicada al màrqueting, la publicitat i la comunicació als autònoms, petites i mitjanes empreses dels sectors agroalimentari, turístic i gastronòmic, ens resol la següent pregunta: Com treballar el branding d'un negoci agroalimentari? Som-hi!
La FCAC ha participat en la construcció d’un prototip d’edificació sostenible amb tiges de blat de moro i gira-sol. El projecte SAVASCO vol estructurar el sector de la construcció amb l’agrari per reduir l’impacte ambiental. Les cooperatives agràries de Castelló d’Empúries i Miralcamp han aportat les tiges per elaborar els materials constructius. El punt de partida és que la construcció, a través dels seus diversos components i activitats, resulta ser un dels principals sectors emissors de CO2. Les característiques físiques de certs residus agrícoles, com les tiges de blat de moro i gira-sol, són adequades per aconseguir un adequat aïllament tèrmic i una regulació hídrica molt convenient per a la formulació de materials de construcció. A més, aquestes matèries primeres de base biològica tenen molts avantatges mediambientals, són renovables, locals i constitueixen embornals de carboni. El prototip que s’ha presentat és una edificació construïda a partir d’una combinació de tiges de blat de moro i gira-sol procedents de la Cooperativa Agrícola Castelló d’Empúries i la Cooperativa Agrària de Miralcamp. Per a l’elaboració dels materials constructius, les tiges de blat de moro i gira-sol han estat recollides, transportades, emmagatzemades i transformades amb condicions específiques que afavorissin trobar una solució a l'excés d'humitat que hi ha en el moment de la recol·lecció i que en dificulta la conservació. Amb l’objectiu de demostrar i maximitzar la versatilitat dels materials, el prototip consta de quatre cantonades amb sistemes constructius diferenciats. Tota la construcció s’ha fet en sec i per a la fonamentació s’han reutilitzat peces prefabricades existents al campus. Alhora, s’ha potenciat la prefabricació per optimitzar els temps d’execució i maximitzar la producció al taller. El Santi Vergé és el responsable de cereals i farratges de la FCAC.
La Gemma Capell, la mestressa de Red Peppers, l’empresa dedicada al màrqueting, la publicitat i la comunicació als autònoms, petites i mitjanes empreses dels sectors agroalimentari, turístic i gastronòmic, ens resol la següent pregunta: Com treballar el branding d'un negoci agroalimentari?