Resuming podcast
Som Terra 341
10/06/2022

Som Terra 341

Som Terra amb Pili Garcia

DAVID AGUILÀ Tècnic del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida I Coordinador del PECT Green&Circular b. Ponent

GABRIEL GURT Gerent de PonentXperience

JOAN IBARS Ambientòleg expert en gestió de residus

Marcadors

Benvinguts i benvingudes al So...
Compartir

Benvinguts i benvingudes al Som Terra. Vestir-se amb roba fabricada a partir de materials que provenen d’algues, restes de collita o fusta; desenvolupar begudes per a esportistes en base a al xerigot sobrant de les indústries formatgeres; produir components de l’automòbil a partir de la palla d’arròs; extraure colorants i conservants de la brisa del vi, generar biocombustibles o bioplàstics de les dejeccions ramaderes. Aquests són alguns exemples de bioeconomia circular que permeten aprofitar recursos d’origen biològic per generar més activitat econòmica de manera sostenible. L’Estratègia de la bioeconomia de Catalunya és el full de ruta per a la transició cap a un model econòmic basat en l’aprofitament òptim dels recursos biològics renovables que no s’aprofiten actualment per crear productes de major valor afegit. L’objectiu principal és promoure el creixement i desenvolupament sostenible de l’economia mitjançant el foment de la producció de recursos biològics renovables de proximitat. Així, es vol donar una segona vida a productes del sector forestal, agroalimentari i marítim i assegurar la provisió sostenible dels serveis ecosistèmics (beneficis que un ecosistema aporta a la societat i que milloren el benestar de les persones) per avançar cap a una bioeconomia circular, d’acord amb les necessitats urgents d’adaptació i de mitigació davant l’emergència climàtica. Per assolir aquest objectiu, la recerca i la innovació jugaran un paper fonamental per contribuir a generar noves propostes que permetin dur a terme aquesta transició de manera eficient i sostenible. Avui us parlarem del PECT Green&Circular Ponent. Un projecte destinat a consolidar i reforçar una estructura territorial d’innovació oberta, col·laborativa i altament especialitzada a les terres de Ponent. Parlarem amb el David Aguilà, Tècnic del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida. Coordinador del PECT Green&Circular b. Ponent A més, tindrem l’ocasió de conversar amb el Gabriel Gurt, gerent de PonentXperience sobre propostes de turisme rural on es vincula enoturisme, paisatge, productors i productes de proximitat i experiències turístiques més que singulars i genuïnes com un tast de vins en un catamarà pel Congost de Montrebei. I finalment, del residu al recurs amb l’ambientòleg Joan Ibars parlarem dels microplàstic que trobem a la platja. El Mediterrani és un mar tancat amb molta pressió humana, a més, els corrents d'aigua apleguen plàstics entre la costa peninsular i les illes Balears. A la costa de Catalunya hi ha nivells de microplàstics més elevats que en la majoria d'àrees de la Mediterrània i oceans i aquest problema anirà a més.

PECT Green&Circular Ponent. L’...
Compartir

PECT Green&Circular Ponent. L’impuls per la transformació del model econòmic del territori en base a un sistema d’innovació oberta, col·laborativa i altament especialitzada en l’àmbit de la bioeconomia circular sostenible i en la generació d’energies renovables. L’estructura es construeix sobre una sòlida i contrastada base metodològica, desenvolupada i validada a escala local a través de la iniciativa Biolab.Ponent, que implica un especial protagonisme de les administracions locals, i està orientada a impulsar i gestionar la transformació del model econòmic actual de la demarcació de Lleida cap un model d’economia verda, en concret afavorint el desenvolupament dels dos àmbits d’especialització sectorial amb més potencial transformador amb relació als actius del territori: La producció de bio-materials, bio-carburants i bio-energia. L’impuls d’energies renovables i la millora de l’eficiència energètica. Ambdós àmbits d’especialització estan vinculats directament, al sector de l’energia, la química i els recursos, i indirectament, al sector de les indústries alimentàries, en els dos casos, àmbits sectorials líders de l’Estratègia de recerca i innovació per a l’especialització intel·ligent de Catalunya. El projecte, amb les seves operacions i actuacions, és determinant per a l’assoliment dels objectius de l’estratègia territorial de creixement. Aquesta estratègia, impulsada per la Diputació de Lleida, ha estat elaborada a partir de la identificació d’un repte prioritari per al territori: la necessitat de transformar el model econòmic actual de la demarcació de Lleida cap a l’economia verda. El territori objecte d’aquest PECT s’emmarca al sud de la demarcació de Lleida i engloba les sis comarques de l’àmbit de Ponent o terres de Lleida: el Segrià, la Noguera, l’Urgell, el Pla d’Urgell, les Garrigues i la Segarra. Engloba els 149 municipis d’aquest territori, el qual es conforma com la plana més extensa de Catalunya, amb una extensió de 5.585,95 km2, ocupa el 18% de la superfície del país i té una població total de 361.922 habitants. Es tracta en general, d’un territori molt rural, relativament poc modificat per la urbanització i la indústria, on la població s’ha concentrat a les principals capitals comarcals i pobles grans. Parlarem amb el David Aguilà, Tècnic del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida. Coordinador del PECT Green&Circular Ponent.

PonentXperience sóm un project...
Compartir

PonentXperience sóm un projecte d’emprenedoria amb seu a Bellcaire d’Urgell (La Noguera) que ens dediquem per una banda: A la creació, desenvolupament i comercialització d’experiències enoturístiques innovadores a les terres de Ponent, I per una altra banda, a la consultoria i externalització de serveis turístics per a empreses del sector que requereixen subcontractar diferents areas del seu procés de negoci. PonentXperience és un projecte d’emprenedoria amb seu a Bellcaire d’Urgell (La Noguera) que ens dediquem a Fomentar el turisme i la promoció del territori de les terres de Ponent, mitjançant la comercialització d’experiències innovadores, de qualitat i d’alt valor afegit i Incentivar el consum de productes agroalimentaris locals i de proximitat de les terres de Ponent, fent especialment èmfasi en el vi de la zona, que s’utilitza com a element comú a totes les experiències, degut a la seva capacitat socialitzadora i al seu arrelament amb el territori, sempre acompanyat d’altres productes agroalimentaris locals que hi maridin. Els objectius de PonentXperience són lnnovar en el desenvolupament de noves eines i recursos en matèria de l’enoturisme. Apostant clarament per les noves tecnologies, com l’ús de realitat virtual, realitat augmentada, utilització de drons o impressores 3D, entre d’altres…, estimular el treball en xarxa, de forma local, ja que totes les experiències que s’ofereixen, hi participen diferents agents com poden ser productors agroalimentaris, altres empreses del sector turístic, entitats, administracions, etc “Fer TURISME AMB EL PALADAR, DEGUSTANT ELS VINS DE LES TERRES DE PONENT”. Parlem amb el Gabriel Gurt, gerent de PonentXperience

El Mediterrani és un mar tanca...
Compartir

El Mediterrani és un mar tancat amb molta pressió humana, a més, els corrents d'aigua apleguen plàstics entre la costa peninsular i les illes Balears. A la costa de Catalunya hi ha nivells de microplàstics més elevats que en la majoria d'àrees de la Mediterrània i oceans i aquest problema anirà a més. Parlem dels microplàstics a les platges amb el Joan Ibars, ambientòleg expert en gestió de residus